• Anonym (Semlan)

NÄR får jag första lönen med månadslön???!!! HJÄLP!

Måste få fråga, måste var anonym då kollegorna finns här och de vet inte att jag är på väg att kasta in handduken.
    OCH jag har valt ekonomi, så jag hoppas ingen tar bort den.

Jag arbetar idag på ett företag och får månadslön.
    Ska säga upp mig första september och sluta sista oktober.
    Då borde jag väl få "slutlönen" 25:e oktober?
    Jag börjar på mitt nya först aoktåber, med Månadslön, inte timlön.

Jag vet att när man har timlön jobbar man ju först hela oktober och sen i november får man första lönen.

Men med månadslön, då får jag väl den 25:e oktober om jag börjar första oktober?

Snälla hjälp mig.

• Svar på tråden NÄR får jag första lönen med månadslön???!!! HJÄLP!
  • Majras

Ja, börjar du 1/10 med månadslön så kommer den i slutet av oktober

• Nyfiken gul

jag har månadslön o får i efterskott..

det är väl bara att titta på dina lönespecer o se vad som står där.  vad står det på den du fick senast tex? var det för juli du fick i juli eller var det för juni??

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (Semlan)

Nyfiken gul skrev 2008-08-21 11:47:06 följande:

jag har månadslön o får i efterskott..det är väl bara att titta på dina lönespecer o se vad som står där.  vad står det på den du fick senast tex? var det för juli du fick i juli eller var det för juni??
    Hur ska jag kunna se det när jag inte har börjat jobba där än?
    Men är det inte så enligt "Lag" att man ska få den samma månad?
  • Anonym (Semlan)
    Majras skrev 2008-08-21 11:46:44 följande:
    Ja, börjar du 1/10 med månadslön så kommer den i slutet av oktober
    Ja, jag hörde ngt om det och kollektivavtal, men man blir ju så orolig.
  • Grebban

Med månadslön menas de att man får lönen SAMMA månad man arbetar fast då i slutet av månaden, runt den 25-27.

Arbetar man på ett sånt ställe där OB-tillägg utgår för jobbet (ex. inom vården)kommer detta tillägg dock först månaden efter.

Timlön menas att lönen kommer först månaden EFTER och då i slutet, runt den 25-27.

• Anonym (Semlan)
    Grebban skrev 2008-08-21 11:51:12 följande:
    Med månadslön menas de att man får lönen SAMMA månad man arbetar fast då i slutet av månaden, runt den 25-27. Arbetar man på ett sånt ställe där OB-tillägg utgår för jobbet (ex. inom vården)kommer detta tillägg dock först månaden efter.Timlön menas att lönen kommer först månaden EFTER och då i slutet, runt den 25-27.
    Det där kände jag igen!
    Tack,. vad snälla ni är alla, nu är jag lugn, satt här med hjrätat i halsgropen ett tag!!
  • Nyfiken gul
    Grebban skrev 2008-08-21 11:51:12 följande:
    Med månadslön menas de att man får lönen SAMMA månad man arbetar fast då i slutet av månaden, runt den 25-27. Arbetar man på ett sånt ställe där OB-tillägg utgår för jobbet (ex. inom vården)kommer detta tillägg dock först månaden efter.Timlön menas att lönen kommer först månaden EFTER och då i slutet, runt den 25-27.
    bara nyfiken fråga - hur kommer det sig då att jag har månadslön och får i efterskott. Det jag jobbar i augusti får jag i september...

jag vart lite fundersam...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Alicia05sMamma

Du ska nog inte räkna med att få din lön redan samma månad du börjar arbeta.

På mitt förra arbete så fick jag lönen månaden efter. Min sambo har lika, det han gör i augusti får han lön för i septermber osv.

Varför inte ringa ditt nya arbete & fråga om när den första lönen kommer ?

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym

Ringa lönekontoret på nya företaget och fråga kanske...

• Ayya

Finns ingen lag som säger att man får lönen samma månad. Många företag har lön med 1 månads innestående lön. Dvs det du jobbar i augusti får du i september.

Svar på tråden NÄR får jag första lönen med månadslön???!!! HJÄLP!