• Anonym (Semlan)

NÄR får jag första lönen med månadslön???!!! HJÄLP!

Måste få fråga, måste var anonym då kollegorna finns här och de vet inte att jag är på väg att kasta in handduken.
    OCH jag har valt ekonomi, så jag hoppas ingen tar bort den.

Jag arbetar idag på ett företag och får månadslön.
    Ska säga upp mig första september och sluta sista oktober.
    Då borde jag väl få "slutlönen" 25:e oktober?
    Jag börjar på mitt nya först aoktåber, med Månadslön, inte timlön.

Jag vet att när man har timlön jobbar man ju först hela oktober och sen i november får man första lönen.

Men med månadslön, då får jag väl den 25:e oktober om jag börjar första oktober?

Snälla hjälp mig.

• Svar på tråden NÄR får jag första lönen med månadslön???!!! HJÄLP!
  • humma

Jag jobbar med avtal och visste inte att det var så vanligt att man fick sin månadslön i efterskott.
    Hos oss får de månadslönen för innevarande månad och avdrag och tillägg månaden efter.
    Timlön får de månaden efter de jobbat eftersom det är då redovisningen på det de jobbat lämnats in.
    Börjar man den 1/10 så för man sin månadslön i slutet av oktober osv, men hade man semester i oktober så redovisas den först i november.

Men, men nu blir man väldigt insnöad på just sina egna avtal!
    Hade bara ingen koll på att flera avtal faktiskt gjorde att man kunde börja jobba tex 1/10 och sedan få grundlön först i slutet på november!

• Grebban

Vad jag vet och har erfarenhet av:

Med en månadslön visas det vad man ska tjäna på en månad, man får en summa som man vet om och den utbetalas samma månad som amn arbetat. Så är det oftast inom kommuner och statliga anställningar. Hur det görs på privata ställen är olika.Allt som tillkommer, som man tjänar in utöver detta, exempel ob-tillägg, resor etc... kommer först till lönen månaden efter.

Själv har jag fått prova på både varianten timlön och månadslön.

TS, bäst är att du frågar dina abetsplats vad som kommer gälla just dig.

• Anonym (Semlan)
    Ayya skrev 2008-08-21 12:01:33 följande:
    Har du skrivit anställningsavtal? Där ska det i så fall stå hur lönen utbetalas.
    Nej, men ska göra det.
  • Anonym (Semlan)
    Grebban skrev 2008-08-21 12:23:51 följande:
    Vad jag vet och har erfarenhet av:Med en månadslön visas det vad man ska tjäna på en månad, man får en summa som man vet om och den utbetalas samma månad som amn arbetat. Så är det oftast inom kommuner och statliga anställningar. Hur det görs på privata ställen är olika.Allt som tillkommer, som man tjänar in utöver detta, exempel ob-tillägg, resor etc... kommer först till lönen månaden efter.Själv har jag fått prova på både varianten timlön och månadslön. TS, bäst är att du frågar dina abetsplats vad som kommer gälla just dig.
    Ja, det ska jag göra.
    Tack för tipset!!
  • Anonym

jag har månadslön och det jag jobbar i augusti månad får jag ut i augusti.

• humma

Undrar vilket avtal som ger månadslön först efterföljande månad?

• Anonym

Min erfarenhet är att om du börjar jobba i början av månaden så brukar man få den lönen i slutet av månaden. Börjar man jobba i mitten slutet av månaden så får man oftast lönen månaden efter. Detta för att lönekontoret ska slippa sitta och knappa för dig och betala ut för bara några dagar.
    Jag har haft måååånga jobb och både timlön och månadslön.

Men en sak som jag inte förstår i din trådstart:
    Du ska sluta sista oktober på ditt jobb, och börja jobba 1 oktober på det nya jobbet?

Du kommer att få slutlönen månaden efter du jobbat din sista dag. Och du kan även få lön även en månad efter det med semesterersättningar och annat om de inte klumpar in det i slutlönen. Har sett båda alternativen.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-08-22 12:26:27 följande:
    Du ska sluta sista oktober på ditt jobb, och börja jobba 1 oktober på det nya jobbet?
    Ska du ha två jobb under oktober månad?
  • Myran 83

enligt ne: månadslön är en fast lön som betalas ut varje månad
    timlön betalas ut per arbetat timme, oxå fast lön som betalas ut varje månad.

månadslön kan komma både i förskott och efterskott beroende på hur det har det på arbetsplatsen.

• Anonym

Det är också min erfarenhet. Så har det varit på alla arbetsplatser jag varit.

Bytte jobb i maj, började nya 12 maj fick lön 25 maj både från nya och gamla jobbet. Slutlön från gamla jobbet fick jag i juni.

humma skrev 2008-08-21 12:13:37 följande:
    Jag jobbar med avtal och visste inte att det var så vanligt att man fick sin månadslön i efterskott.Hos oss får de månadslönen för innevarande månad och avdrag och tillägg månaden efter.Timlön får de månaden efter de jobbat eftersom det är då redovisningen på det de jobbat lämnats in.Börjar man den 1/10 så för man sin månadslön i slutet av oktober osv, men hade man semester i oktober så redovisas den först i november.Men, men nu blir man väldigt insnöad på just sina egna avtal!Hade bara ingen koll på att flera avtal faktiskt gjorde att man kunde börja jobba tex 1/10 och sedan få grundlön först i slutet på november!
  • Nixx

Inte orkat läsa allt, men ett tips om ingen redan sagt det:

Många arbetsgivare låter dig få ett förskott på lönen som du har jobbat in om du ber dem om det.

• Anonym (Semlan)
    Anonym skrev 2008-08-22 12:26:27 följande:
    Min erfarenhet är att om du börjar jobba i början av månaden så brukar man få den lönen i slutet av månaden. Börjar man jobba i mitten slutet av månaden så får man oftast lönen månaden efter. Detta för att lönekontoret ska slippa sitta och knappa för dig och betala ut för bara några dagar.Jag har haft måååånga jobb och både timlön och månadslön.Men en sak som jag inte förstår i din trådstart:Du ska sluta sista oktober på ditt jobb, och börja jobba 1 oktober på det nya jobbet?Du kommer att få slutlönen månaden efter du jobbat din sista dag. Och du kan även få lön även en månad efter det med semesterersättningar och annat om de inte klumpar in det i slutlönen. Har sett båda alternativen.
    Naturligtvs menar jag att jag slutar sista september och börjar första oktober.
  • Helen72a

på mitt jobb funkar det såhär:

har man månadslön så får man lön samma månad..... alltså, jobbar jag juli månad så får jag lön 27 juli, men ob tilägget kommer månaden efter.

arbetar jag med timmlön så får jag allt månaden efter..... alltså jobbar jag i juli så får jag lön den 27 augusti

~~Tänk på vad du säger & hur du säger det~~
  • Anonym (Semlan)
    Helen72a skrev 2008-08-22 19:54:21 följande:
    på mitt jobb funkar det såhär:har man månadslön så får man lön samma månad..... alltså, jobbar jag juli månad så får jag lön 27 juli, men ob tilägget kommer månaden efter.arbetar jag med timmlön så får jag allt månaden efter..... alltså jobbar jag i juli så får jag lön den 27 augusti
    Så är det för mig med, men är det så ens första arbetsmånad?
  • Helen72a

japp.... börjar du första oktober & har månadslön så får du lön 25 eller 27 oktober beroende på när dom har löneutbetalning

~~Tänk på vad du säger & hur du säger det~~
Svar på tråden NÄR får jag första lönen med månadslön???!!! HJÄLP!