Det underlättar säkert att min vän längtade efter barn och inte hade några egna. Och att tjejerna var 6 och 3,5 år när de lärde känna varandra. Och Cat har inga illusioner om att vara mamma åt barnen, de har ju redan en mamma. Och att hon själv har vuxit upp med en styvmamma. Pappan är också en nära relation med sina barn och har i hela "testfasen" varit tydlig med vad som gäller och tar och har tagit det största ansvaret för barnen och varit extremt tydlig mot min väninna om hur viktiga de är för honom.
Det är inte helt rosenrött, det fungerar ju inte med mamman till barnen; hon blir extremt svartsjuk på min väninna som både har hennes fd man och så dessutom tycker hennes barn om min väninna. (Det kan jag förstå!) Men 5 år efter separationen får hon fortfarande riktiga vredesutbrott varje vecka, hon har inte kommit längre i sin bearbetning än. Det leder till att barnen säger saker som "jag tycker om dig, men det kan jag bara säga nu och inte mer, för då skulle mamma bli jättearg och jätteledsen." Eller "vad roligt det var, vad synd att jag inte kan berätta det för mamma". Så de har det inte heller lätt.