• jenni112

vårdnadsbidraget....

hörde på radion imorse att dom vart lite besvikna för det var bara 480 personer eller något som valt att utnyttja vårdnadsbidraget för att vara hemma....men dom har ju dåligt med information och alla har inte infört det....vad jag har förstått på denna sidan(familjeliv) så verkar det vara många som vill vara hemma men som inte vet hur man gör för att få det....
    jag vill nämligen vara hemma...men vet inte hur man söker eller om min kommun har infört det?stog på internet en gång att min kommun(töreboda) hade infört det men sen i en tidning stog det att dom inte hade några planer på det....vad fasiken gör man då?

• Svar på tråden vårdnadsbidraget....
  • H A P P Y F E E T
    Squeezetoy skrev 2008-08-28 18:20:46 följande:
    Ja, det där med jobb hörde jag också häromdagen, men jag gissar att det är typ om båda föräldrarna arbetar heltid som de misstycker då eftersom tanken är att man som förälder ska kunna vara hemma mer med barnen, inte bara lämna bort dom svart till grannar/släkt/vänner.Jag kan däremot inte påminna mig om att det stod något nämnt om sådana hinder när vi fyllde i ansökningspapprena.Min sambo är iaf beviljad vårdnadsbidrag nu under hösten medan jag jobbar och han är hemma utan att ta ut FP. Vi kontaktade själva kommunen för att höra, och fick då ansökningpappren skickade.
    Ok ja det är klart men jag tänkte om man kunde jobba t ex 50% och vara hemma 50%...
    Men har barnet rätt till barnomsorg då när man jobbar de där 50%?
    Någon som vet vilka kommuner som infört detta?
  • Fru Indosaurie
    Tjej 83 skrev 2008-08-28 18:23:45 följande:
    det är att ha barnen hemma helt från dagis o få 3000 per barn?från vilken ålder på barnen??
    japp. från 1 år, och man ska ha tagit ut ett visst antal föräldradagar.
    Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • Tjej 83

Fru Indosaurie skrev 2008-08-28 18:24:51 följande:

japp. från 1 år, och man ska ha tagit ut ett visst antal föräldradagar.
    men man får 3000 per barn, inte 3000 ihop?
  • Busbellan

Jag ska vara hemma med vårdnadsbidraget. Det införs 1/1 -09 i vår kommun.
    Såg att det var nån som frågat om man får jobba. Du får jobba hur mycket du vill så länge du inte har nån kommunal barnomsorgsplats.
    I vissa kommuner kan du få halva bidraget om du har barnet halvtid på dagis.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Tjej 83 skrev 2008-08-28 18:32:47 följande:
    Fru Indosaurie skrev 2008-08-28 18:24:51 följande: men man får 3000 per barn, inte 3000 ihop?
    Man får 3000 kr/barn
  • Shirley

Ja 3000 per barn, jag kommer få 6000/mån eftersom jag e hemma med 2.

Tjej 83 skrev 2008-08-28 18:32:47 följande:
    Fru Indosaurie skrev 2008-08-28 18:24:51 följande: men man får 3000 per barn, inte 3000 ihop?
  • Busbellan
    Shirley skrev 2008-08-28 18:37:57 följande:
    Ja 3000 per barn, jag kommer få 6000/mån eftersom jag e hemma med 2.
    Hur länge kommer du hinna med att ha 2 barn under 3 år *nyfiken*
  • Tjej 83

är det nån maxgräns på barnets ålder?

halva om man har barnen halvtid på dagis? hmmm

• Busbellan
    Tjej 83 skrev 2008-08-28 18:44:17 följande:
    är det nån maxgräns på barnets ålder?halva om man har barnen halvtid på dagis? hmmm
    Man kan ha bidraget tills barnet fyller 3 år.
    Det där med halva bidraget gäller inte i alla kommuner, i vår kommun finns inte det alternativet, men det finns i vissa andra.
  • Tjej 83
    Nogula skrev 2008-08-28 18:54:10 följande:
    Man kan ha bidraget tills barnet fyller 3 år.Det där med halva bidraget gäller inte i alla kommuner, i vår kommun finns inte det alternativet, men det finns i vissa andra.
    vart läser man om det vår kommuns hemsida har ingen info.. eller så kolla ja inte så noga.. får läsa om.
    från 1 till 3 år? ok tack
Svar på tråden vårdnadsbidraget....