• jenni112

vårdnadsbidraget....

hörde på radion imorse att dom vart lite besvikna för det var bara 480 personer eller något som valt att utnyttja vårdnadsbidraget för att vara hemma....men dom har ju dåligt med information och alla har inte infört det....vad jag har förstått på denna sidan(familjeliv) så verkar det vara många som vill vara hemma men som inte vet hur man gör för att få det....
    jag vill nämligen vara hemma...men vet inte hur man söker eller om min kommun har infört det?stog på internet en gång att min kommun(töreboda) hade infört det men sen i en tidning stog det att dom inte hade några planer på det....vad fasiken gör man då?

• Svar på tråden vårdnadsbidraget....
  • K med lilla E

Ring och fråga kanske? Om du slår upp i telefonkatalogen så borde det finnas ett telefon-nr till din kommun.

• Shirley

Jag ska vara hemma med 2 barn och ha vårdnadsbidraget (2x3000) Ring din kommun. Här fick man ansökningspapper ifrån skolkansliet.

• jenni112

me

Shirley skrev 2008-08-26 09:29:37 följande:
    Jag ska vara hemma med 2 barn och ha vårdnadsbidraget (2x3000) Ring din kommun. Här fick man ansökningspapper ifrån skolkansliet.
    men var du då tvungen att ringa till skolkansliet efter papper eller kom det information hem?
  • K med lilla E

Det kommer ingen information hem till dig automatiskt. Du får själv ta reda på hur du söker bidraget i din kommun.

• jenni112

K med lilla E skrev 2008-08-26 09:34:45 följande:

Det kommer ingen information hem till dig automatiskt. Du får själv ta reda på hur du söker bidraget i din kommun.
    men finns det ingen sida eller något där man kan se om kommunen har tackat ja eller inte?
  • K med lilla E

Ingen ny uppdatarad sådan lista vad jag vet.

• H A P P Y F E E T

Ursäkta att jag lånar tråden, men häromdagen stod det på text tv om just detta att det var en besvikelse att så få hade nappat. Men det stod också att man inte fick kombinera det med fp, csn och andra bidrag och det har jag fattat sen tidigare, men sedan stod det att man kunde kombinera det med jobb??!
    Hur funkar det? hur mkt får man jobba för att få vårdnadsbidraget och sjunker bidraget med nåt om man jobbar? nån som vet??

• Squeezetoy

Ja, det där med jobb hörde jag också häromdagen, men jag gissar att det är typ om båda föräldrarna arbetar heltid som de misstycker då eftersom tanken är att man som förälder ska kunna vara hemma mer med barnen, inte bara lämna bort dom svart till grannar/släkt/vänner.
    Jag kan däremot inte påminna mig om att det stod något nämnt om sådana hinder när vi fyllde i ansökningspapprena.

Min sambo är iaf beviljad vårdnadsbidrag nu under hösten medan jag jobbar och han är hemma utan att ta ut FP.

Vi kontaktade själva kommunen för att höra, och fick då ansökningpappren skickade.

• Tjej 83

det är att ha barnen hemma helt från dagis o få 3000 per barn?
    från vilken ålder på barnen??

Svar på tråden vårdnadsbidraget....