• Lilo75

Pergotime behandling

Hej!!

Vill ställa en fråga till er tjejer som har bekräftad pco.

Jag har en hyfsad regelbunden cykel ca 28-32 dagar, men väldigt stor variation på blödningsdagar. Blödningsdagarna kan variera från 2-7 dagar, och vissa månader får jag aldrig fullstegring på äl-testerna.

Var på undersökning på dag 14 i cykeln förra månaden och dr kunde inte säga om jag hade ägglossat, hon såg bara att ingen äl va på g....
    Vidare sa hon att mina äggstockar såg ut som pco-äggstockar?? Hon sa att mina äggstockar hade pärlhalsband av äggblåsor??

Betyder det att jag kanske har pco?? Eller kan man ha så utan att ha det??

Många frågor...jag vet. Men jag hoppas ni kan göra mig lite klokare...

Tack på förhand //Lilo

• Lilo75

Okej!!
    När jag pratade med gyn, så trodde hon inte att jag ägglossat de ggr blödningsdagarna bara varade 1-2 dygn...Låter ganska troligt, då jag vissa månader blöder i 7 dagar och rätt så rikligt.
    Har telefontid med min gynekolog imorgon, så får vi se hur hon tycker att vi ska gå vidare
    Tack för svaret!!

lerumstessan skrev 2008-10-09 12:11:31 följande:
    Lilo 75: Man kan ha PCO fast man har hyfsat regelbundna blödningar. Blöder man utan ägglossning kallas det teknisk blödning, då slemhinnan byggts upp i väntan på ett ägg men det kommer inget och då stöts den ut. Man kan även ha PCO-äggstockar men inga andra symptom och har då inte syndromet.Det enda som kan bevisa om du har PCO är blodprover och en duktig läkare.
  • Lilo75

Jag har ju fått progestronvagiatorer utskrivna...men kan ju tänka mig att det hjälper bättre om jag skulle få pergo oxå!!
    Väntar för fullt på att läkaren ska ringa *trummar med fingrarna*

Började blöda i tisdags 7/10 och blöder inte idag...så denna månad hade jag alltså 2 blödningsdagar....Vill ju så gärna få pergo redan denna cykel..

Hejsan och välkommen! Jag blev utredd ganska snabbt då jag påtalade att jag varit utan mens i flera år, dock hade den kommit igång då jag fick lämna proverna. Så man kan säga att fr att jag fick ordentlig kontakt med kk till jag fick pergo var kanske tiden typ 2 månader. Har inte pco men låg progesteron som tyder på lite svagare ägglossning.

• Lilo75

gosssan: Vad trist att du blev överstimulerad och fick avbryta
    !!! Väntan efter plus e ju så plågsamt lång ändå ju...

• Lilo75

Har äntligen fått prata med gyn, och ska nu börja med pergo, nästa cykel ...Synd bara att jag inte hann börja denna månad..

Men kan ändå tycka att det känns skönt med ett break i bebisverkstaden. Mitt hopp står nu till nästa månad .

• Lilo75

Hej alla pergoknaprande tjejer!!

Jag undrar varför vissa ska påbörja pergo-kuren på 5e blödningsdagen och andra på den 3e???
    Spelar det så stor roll?? eller beror det på cykelns längd??

Tyckte någon skrev att äl blir förskjuten av pergon??
    Om jag då börjar den 3e ist för 5e borde min äl komma ca 14 dagar efter förra mensen,eller??

Oj vad frågor det blev!!!

Ska börja med pergotime nästa mens *Hoppfull*

• Lilo75

En fråga...
    Jag fick maxstegring på äl-testen igår fm och på kvällen var det inte lika starkt längre... och med lite tjafs här hemma fick jag totalt nada lust till att mysa...

Tror ni att vi hade nån chans till att träffa äl ändå då vi hade sex i torsdags????

• Lilo75

xxJessikaxx

Nej, att det ska va så svårt ibland att få till de, jag hoppas verkligen att de små rackarna ´lever 36timmar åtminstone!!
    Jag fick mega starkt på fredag fm, och vi hade sex på fredag natt ca 00.45....(ursäkta mina exakta detaljer) *S*
    Så nog sjutton borde vi ha räffat äl ändå...

• Lilo75

Har du inte gravtestat dig alls???
    Gör det först och främst

Sen vet jag andra som mensen kommit tidigare för...men testa vetja!!

Kram// Lilo

• Lilo75

Om det inte var klarrött "färsktblod"..så ere ingen mens än så länge iaf...Om blödningen inte har ökat i mängd, förändrats etc tom måndag, testa då ist.

har du äl-test hemma kan du se om de visar på maxstegring...då har du en hel del hormoner i omlopp iaf

P.s jag har fått maxstegring kring bim då jag varit gravid!!

• Lilo75
    Det va så lite så!!

Hoppas ju att du får ditt plus
Svar på tråden Pergotime behandling