• bumsis mamma

Downs syndrom

På Bumsi var det ingen läkare som märkte nått.Utan det var vi som föräldrar som tryckte på att det var nått fel.Ds konstaterades med hjälp av kromosomprov då hon var 3 år o 8 mån.Hon föddes med hjärtfel som op. när hon var 4 mån.Inga synliga tecken,därimot var hon överledad,muskelsvag,sög på tungan(som späd) o sen i utvecklingen.

• bumsis mamma
    Little daugther skrev 2008-08-24 00:47:59 följande:
    Jag är orolig att min lilla har DS.Tycker hon har sneda ögon, håller ofta tungan utanför munnen. Det andra vet jag inte med säkerhet.Hon är väldigt rörlig, men det kan ju ha med åldern att göra också.Vad gör man om man misstänker eller är orolig för DS?BVC kommer ju inte ta ens oro på allvar utan bara vifta bort den med att jag ska sluta oroa mig, att jag fått nån dille på det eller så. Jag vill ju veta att det verkligen inte är något fel på henne och vad man i så fall kan göra om det är så att det är något.Jag kan så lite om DS. Jag gjorde KUB när jag väntade henne och ick enligt BM bra värden. Skulle dem inte varit bra om det hade varit så att hon hade DS? Eller kan värdena vara bra trots att barnet har DS?Förlåt om mina frågor verkar dumma och korkade, men som sagt så är jag så okunnig och så rädd.
    Har gått igenom ett par år då ingen lyssnade på oss.Varken Bvc eller öv. sjukvård.Om du är orolig och tycker att hon har avikande utvekling kan du remittera ditt barn till Hab(habliteringen)själv.Då kommer ni få träffa läkare som ser till att kromosomtest tas.Det tar ca 9 veckor tills du får reda på testet.Vissa ds barn har väldigt lite synliga tecken som späda.oftast är det föräldrarna som märker att de är annorlunda och sena.Speciellt om barnet har Downs mosaik kan det vara svårt att se om barnet har ds.
Svar på tråden Downs syndrom