• anne h

Downs syndrom

Little daugther skrev 2008-08-24 00:47:59 följande:
    Jag är orolig att min lilla har DS.Tycker hon har sneda ögon, håller ofta tungan utanför munnen. Det andra vet jag inte med säkerhet.Hon är väldigt rörlig, men det kan ju ha med åldern att göra också.Vad gör man om man misstänker eller är orolig för DS?BVC kommer ju inte ta ens oro på allvar utan bara vifta bort den med att jag ska sluta oroa mig, att jag fått nån dille på det eller så. Jag vill ju veta att det verkligen inte är något fel på henne och vad man i så fall kan göra om det är så att det är något.Jag kan så lite om DS. Jag gjorde KUB när jag väntade henne och ick enligt BM bra värden. Skulle dem inte varit bra om det hade varit så att hon hade DS? Eller kan värdena vara bra trots att barnet har DS?Förlåt om mina frågor verkar dumma och korkade, men som sagt så är jag så okunnig och så rädd.
    jag har fyra barn med sneda ögon, endast ett av dem har DS. Ingen av dem har haft tungan utanför munnen.. Alla är väldigt rörliga (överrörliga), liksom jag (ärftligt..)

KUB finns det flera här som haft MKT bra siffror på och ändå har de fått barn med DS. Inget att lita på, egentligen..
    De kan mkt enkelt ta reda på ifall ert barn har någon kromosomförändring genom ett enkelt blodprov. Kräv att BVC ska ta det om barnet har minst 5 tecken av Halls kriterier..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    gohappy skrev 2008-08-25 17:34:54 följande:
    Hej!En dum fråga..men är det någon av DS förldrarna som skulle kunna ta ett kort på ett "ds öra" skulle hjälpa mej i mina funderingar..M har ca 5 av halls, skulle bli 6 om jag bara för mitt liv kunna föreställa mej hur dessa öron ska se ut!Tack alla goa !
    "DS öra"? Vad menar du??
  • anne h
    Lefo skrev 2008-08-25 18:19:26 följande:
    Nr 11 i Halls kriterier: Lågt sittande ytteröron med få veck.  Som då en del DS barn har. Linnéa har det intet.
    jasså.. var det det som avsågs. haha
    Nä, lillebror har inte så, men det är betydligt vanligare vid andra syndrom.

Enkelt att googla på "lågt sittande öron" så får man upp flera sidor direkt.
  • anne h
    gohappy skrev 2008-08-25 19:11:52 följande:
    anne h skrev 2008-08-25 17:39:29 följande: Oj,förlåt....jag menar att "lågt sittande ytteröron med få veck". Tänkte dumt nog att det var karaktäristiskt bara för DS barn.Ber så mycket om ursäkt för mitt klumpiga inlägg
    äh, började fundera där ifall jag missat nåt..
  • anne h
    Little daugther skrev 2008-08-22 17:50:51 följande:
    Hur märker man att ett barn har Downs syndrom?
    Hur gammalt är barnet?
    Har du någon bild så vi kan få se underverket?
  • anne h
    Little daugther skrev 2008-08-26 23:18:20 följande:
    Idag har jag talat med en mycket trevlig läkare ang min oro och hon verkade mycket kunnig på området och tittade på dottern öron, händer, fingrar, tår och ögon och nacke och hon tyckte inte hon såg något som tydde på DS. Hon verkade så övertygad så jag nöjde mig med hennes utlåtande och 1000 kg av oro föll av från mina axlar.Så läser man nu att det tydligen finns fall där läkaren haft fel. Nu är man på scratch igen och kanske trots allt ska be att få ta ett blodprov på dottern. Hur går detta blodprov till? Upplevs det smärtsamt för barnet? Hur lång tid tar det att få svar? Är det 100% svar? Vill veta allt! vad heter provet och var tas det nånstans?
    Har läkaren kollat noga och bedömer det som nDS så är det förmodligen så, i den åldern torde det synas bättre än på en nyfödd. På min unge syntes det inte mkt i början, men ju äldre han blir desto fler kriterier får han (tex Bruschfields prickar, de är så vackra, hans ögon med detta pärlemorskimrande)

Ett blodprov är precis vad det låter som; ett vanligt blodprov, du tog sådana under din graviditet, eller? Smärtsamt är det inte när man emlar först.
    Provet skickas iväg på analys, svaret tar allt mellan 3-4 dagar upp till.. ja, det beror på vad de letar efter; är det DS så går det som sagt fort, ska de kolla efter annat så tar det längre tid.
    Provet är ett kromosomprov.
Svar på tråden Downs syndrom