Downs syndrom
Hur märker man att ett barn har Downs syndrom?
Hur märker man att ett barn har Downs syndrom?
Jag tycker vår dotter har sådana öron.
De ser ut som små trumpeter
...ha, ha...
Barn med DS utvecklas dem tidigt? Dvs att dem lär sig hålla upp huvudet, le, vända sig mm som dem ska eller är dem försenade även i tidig spädbarnsålder?
Min dotter vände sig tidigt från rygg till mage till rygg, men nu kan han bara vända från rygg till mage.
Little daugther skrev 2008-08-26 00:21:58 följande:
Berättade för dotterns pappa nu om min oro och han blir bara förbannad över min oro.
OM din dotter har ds, så är det ju bra att få svar på det så tidigt som möjligt så att de vanliga åkommorna (hörsel,ögon, hjärta osv)kan uteslutas eller att hon får den hjälp/vård hon behöver från habilitering läkare osv.....
Jag har en Hugo med ds som är två och skulle inte vilja byta bort han mot nån annan unge!
Han vände sig oxå tidigt, och var normal i utvecklingen till 6 månader då han fick ep och fick medicin, det var otur och inte vanligt...Menar inte att skrämma upp dig utan bara att det kan vara viktigt med den extra kollen ds barn får.
Nedan är en läk till en bok med mycket enkel och bra läsning.
http://www.svenskadownforeningen.nu/VABpdf.pdf
Jag är säker på att allt kommer lösa sig på bästa sätt, det är en gåva du fått, allt kan först kännas jobbigt hopplöst men jag är övertygad om att det är en guldklimp du har i dina armar oavsett hon har ds eller inte!
KUB funkar så här. Vissa saker mäts (nackspaltens bredd, hormonnivåer och lite annat) som är vanligare bland barn med kromosomförändringar.
Utifrån detta får man en riskbedömning. Om man har fått riskbedömingen 1/300, så innebär detta att om man samlar ihop 300 kvinnor med samma riskbedöming så kommer en av dessa föda ett barn med DS. 299 kvinnor gör det inte.
Har man riskbedömingen 1/10 så han man samla ihop en grupp med 10 kvinnor med samma riskbedöming, då kómmer en få ett barn med DS och ni föda barn utan trisomi.
Har man riskbedömingen 1/20000 så behöver man samla ihop en grupp på 20000 kvinnor för att hitta en som får ett barn med DS, övriga 19999 kvinnor föder inte ett barn med DS.
Little daughter:
Tycker att du ska tjata på dom att du vill göra ett test och se om hon har DS.
Ett par som jag känner tyckte oxå att deras pojk såg ut att ha DS och dom tjatade om att de ville att läkarna skulle göra ett test,men de sa bara att han inte har DS.Men till slut efter 6 veckors tjat, gjorde läkarna ett test på honom och det visade sig att han hade DS. Kan säga att mina vänner var riktigt arga på läkarna för att dom inte hade trott dom från början.Så man får inte ge sig.
Att ta hand om ett barn med DS tycker jag inte är annorlunda. Sen är ju alla barn olika.
anne h skrev 2008-08-26 13:46:00 följande:
Idag har jag talat med en mycket trevlig läkare ang min oro och hon verkade mycket kunnig på området och tittade på dottern öron, händer, fingrar, tår och ögon och nacke och hon tyckte inte hon såg något som tydde på DS. Hon verkade så övertygad så jag nöjde mig med hennes utlåtande och 1000 kg av oro föll av från mina axlar.
Så läser man nu att det tydligen finns fall där läkaren haft fel. Nu är man på scratch igen och kanske trots allt ska be att få ta ett blodprov på dottern. Hur går detta blodprov till? Upplevs det smärtsamt för barnet? Hur lång tid tar det att få svar? Är det 100% svar? Vill veta allt! vad heter provet och var tas det nånstans?