• blekinge

Bästa stället att bo på i Skåne med tanke på pendling till Lund och Hborg?

Vi funderar på att flytta till Skåne. Mannen veckopendlar och jobbar redan i Lund. Själv vet jag inte var jag kommer att hamna riktigt. Tipsa gärna oss om bra ställen med pendlingsmöjligheter och bra dagis.

• Svar på tråden Bästa stället att bo på i Skåne med tanke på pendling till Lund och Hborg?
  • Virriga Vera

Rokka Jill skrev 2008-08-24 08:09:36 följande:

Maria i HBG är det mycket invandring och skit. bråk o vandalismDessutom ligger Maria högt i hbg dvs man går på tåget stationen innan hbg. Och jag tror inte att TS man vill pendla över en timme per dag.TSI KÄVLINGE byggs det MYCKET nyttI kävlinge går både teckomatorp och landskrona tågen. (de går malmö-lund o sen delar de på sig i kävlinge)Det tar tio minuter med tåget in till lund.Och är bara 1,5 mil- kanske 2 mil från havet.
    Har aldrig hört att det skall vara mycket vandalism, bråk eller skit i. Mariastaden är ett helt nytt område där mycket yngre och barnfamiljer bygger nytt. Däremot så i Ödåkra vars station ligger innan eller efter (beroede på vilket håll du kommer ifrån), där ligger Björka och där stämmer det du skriver.
  • Tygtiiger

Rokka Jill skrev 2008-08-24 09:31:48 följande:

sen 2005 tror jag det var så klassades Lund som en storstad. Jo då är man redo för förorter
    Hah, den akademiska bondbyn

Men bra dagis. Lägre antal barn per pedagog än riksgenomsnittet (fast nu har de höjt det litet - tror det är 12 barn i en småbarnsgrupp och 16 i en syskongrupp som max, med minst tre pedagoger)
  • Virriga Vera

Maria i HBG är det mycket invandring och skit. bråk o vandalismDessutom ligger Maria högt i hbg dvs man går på tåget stationen innan hbg. Och jag tror inte att TS man vill pendla över en timme per dag.TSI KÄVLINGE byggs det MYCKET nyttI kävlinge går både teckomatorp och landskrona tågen. (de går malmö-lund o sen delar de på sig i kävlinge)Det tar tio minuter med tåget in till lund.Och är bara 1,5 mil- kanske 2 mil från havet.
    Det tar ca 3 minuter från Maria Station in till Helsingborgs Central så det är väl inte så lång tid.
  • Rokka Jill

Virriga Vera skrev 2008-08-24 09:39:53 följande:

Det tar ca 3 minuter från Maria Station in till Helsingborgs Central så det är väl inte så lång tid.
    Men ofta är helsingborg slutstation. Då kan det kvitta hur många minuter det är.
  • Rokka Jill

Äh, mina förslag verkar inte vara så populära så jag tar bort tråden ur mina favoriter. Tipsa ts om Göteborg vet jag!!

Lycka till TS!

• Virriga Vera

Rokka Jill skrev 2008-08-24 09:43:14 följande:

Virriga Vera skrev 2008-08-24 09:39:53 följande:
    Men ofta är helsingborg slutstation. Då kan det kvitta hur många minuter det är.
    Slutstation? Helsingborg är sällan slutstation, tågen går oftast vidare till Malmö/Köpenhamn. Jag tror ärligt inte att jag varit med någongång att Helsingborg varit slutstation.
  • mary k

rokka jill mena nog att alla tåg går itne till mariastation!
    därför kan d kbvitta hur många minuter d tar frn mariastation till centrum

• Rokka Jill

Virriga Vera skrev 2008-08-24 09:44:53 följande:

Rokka Jill skrev 2008-08-24 09:43:14 följande:
    Slutstation? Helsingborg är sällan slutstation, tågen går oftast vidare till Malmö/Köpenhamn. Jag tror ärligt inte att jag varit med någongång att Helsingborg varit slutstation.
    2008-08-24 09:22 10:23 01:01 1

Jag var bara tvungen att kolla skanetrafiken.se
    Tar MER ÄN EN TIMME enkel resa. Vissa fall måste man byta!
    DVS TS man får pendla TVÅ timmar PER DAG.

Jag tror att han hade uppskattat de två timmar hemma.. Tror du inte det?

TS kolla gärna skånetrafiken.se
    Utgå från lund och ta orter som vi nämnde i tråden så ser du själv pendlingsavstånd

Kolla även hemnet.se för att se skillnader på bopriser
  • mary k

landskrona skulle jag aldrig bosatt mig om jag ens fick betalt för d!
    bläää värsta gettot.

kävlinge,vellinge,lund,MAAAAALMÖ såklart

• mary k

på vissa småorter går kanske itne tågen så ofta som dom gör om man bor i en storstad som kanske är lite längre ifrn ens jobb.
    tex frn malmö går tåget ofta å är ofta snabbtåg som inte tar mer än 30 minuter till hbg

• Virriga Vera

Rokka Jill skrev 2008-08-24 09:49:32 följande:

Virriga Vera skrev 2008-08-24 09:44:53 följande:
    2008-08-24 09:22 10:23 01:01 1 Jag var bara tvungen att kolla skanetrafiken.seTar MER ÄN EN TIMME enkel resa. Vissa fall måste man byta!DVS TS man får pendla TVÅ timmar PER DAG.Jag tror att han hade uppskattat de två timmar hemma.. Tror du inte det?TS kolla gärna skånetrafiken.seUtgå från lund och ta orter som vi nämnde i tråden så ser du själv pendlingsavståndKolla även hemnet.se för att se skillnader på bopriser
    Du har helt rätt och det var inte det jag svarade på, utan att du påstod att Helsingborg var slutstation. Jag har själv pendlat mellan både Helsingborg-Malmö och Landskorna-Malmö under några år så jag vet hur lång tid det tar. Varför så aggressiv?
  • Virriga Vera

mary k skrev 2008-08-24 09:49:07 följande:

rokka jill mena nog att alla tåg går itne till mariastation!därför kan d kbvitta hur många minuter d tar frn mariastation till centrum
    Det stämmer att tåget inte alltid stannar på Maria Station, men de flesta gör det.
  • blekinge

Jag är tacksam för alla förslag! Det är lätt att köra fast. Vi har beslutat oss för Lund, då kommer mannen att ha nära hem och kan ta lite mer av barnen. Han är högre upp på karriärstegen än vad jag är så han jobbar mycket. Därför känns det skönt att han får nära. Annars är det lätt att det mesta med barnen hamnar på mig.

Ni som känner till Lund får gärna tipsa mer om bra och dåliga områden, bra och dåliga dagis och skolor!!

• sophialicious
    blekinge skrev 2008-08-24 10:08:37 följande:
    Jag är tacksam för alla förslag! Det är lätt att köra fast. Vi har beslutat oss för Lund, då kommer mannen att ha nära hem och kan ta lite mer av barnen. Han är högre upp på karriärstegen än vad jag är så han jobbar mycket. Därför känns det skönt att han får nära. Annars är det lätt att det mesta med barnen hamnar på mig.Ni som känner till Lund får gärna tipsa mer om bra och dåliga områden, bra och dåliga dagis och skolor!!
    jag bor i lund..är det köpes eller hyres eller hus ni är ute efter..tänkte bara så man vet vad man ska tipsa om för områden..:)
Svar på tråden Bästa stället att bo på i Skåne med tanke på pendling till Lund och Hborg?