• blekinge

Bästa stället att bo på i Skåne med tanke på pendling till Lund och Hborg?

Vi funderar på att flytta till Skåne. Mannen veckopendlar och jobbar redan i Lund. Själv vet jag inte var jag kommer att hamna riktigt. Tipsa gärna oss om bra ställen med pendlingsmöjligheter och bra dagis.

• Svar på tråden Bästa stället att bo på i Skåne med tanke på pendling till Lund och Hborg?
  • Blåklocka

Lund är ett utmärkt ställe att bosätta sig på. Det lättaste är väl att bara en behöver pendla av er istället för båda. Det går lätt att pendla med tåg från Lund till Helsingborg. Lund har bra skolor iaf, hur det är med dagis vet jag inte. Eller så är Helsingborg nog också en trevlig stad. Det byggs mycket nytt i ett område som heter Mariapark (eller Mariastaden eller något liknande) Däremot så tycker jag INTE att Landskrona är någon bra plats om jag ska vara ärlig.

• Virriga Vera

Jag bor strax utanför Helsingborg och arbetade tidigare i Malmö. Jag körde till Landskrona och tog därifrån tåget, fungerade utmärkt. Bättre än att köra till Helsingborg. Numera jobbar jag i Helsingborg och kan ta bussen från hemorten.

• Blåklocka

Bebisprat, jag tror att det är Vellinge du menar. Vellinge kommun är en kommun med låg kommunalskatt och många höginkomsttagare. I Vellinge kommun ligger Höllviken, Skanör, Falsterbo. Där är det nog bra att bo (och dyra hus tyvärr). Däremot tycker jag inte att Vellinge centralort är mycket att hänga i julgranen. Men det är kanske en smaksak

• bebisprat

Aha...dyrt...ja alltid är det någon hake. tror han hade hört att det skulle vara bra för barn i den kommunen...Men finns det pengar, så finns det välstånd!

Blåklocka skrev 2008-08-23 23:25:28 följande:
    Bebisprat, jag tror att det är Vellinge du menar. Vellinge kommun är en kommun med låg kommunalskatt och många höginkomsttagare. I Vellinge kommun ligger Höllviken, Skanör, Falsterbo. Där är det nog bra att bo (och dyra hus tyvärr). Däremot tycker jag inte att Vellinge centralort är mycket att hänga i julgranen. Men det är kanske en smaksak
  • Blåklocka

Jo, det är väl tyvärr så. De bästa skolorna osv finns ju i höginkomsttagarkommunerna. Och där är det ju ofta dyrare hus osv.

• Rokka Jill

Maria i HBG är det mycket invandring och skit. bråk o vandalism
    Dessutom ligger Maria högt i hbg dvs man går på tåget stationen innan hbg. Och jag tror inte att TS man vill pendla över en timme per dag.

TS
    I KÄVLINGE byggs det MYCKET nytt
    I kävlinge går både teckomatorp och landskrona tågen. (de går malmö-lund o sen delar de på sig i kävlinge)
    Det tar tio minuter med tåget in till lund.
    Och är bara 1,5 mil- kanske 2 mil från havet.

• blekinge

Om vi köper en bostadsrätt i Lund, vilka områden är då bra resp dåliga?

• Rokka Jill
    blekinge skrev 2008-08-24 09:20:42 följande:
    Om vi köper en bostadsrätt i Lund, vilka områden är då bra resp dåliga?
    Norra fäladen har jag hört sämre rykten om.
    Gunnesbo hade jag också för mig. Men det är väl mer förort till lund tror jag?
  • Tygtiiger

Om man ska pendla snabbt mellan Lund och Hbg så är Helsingborg, Lund eller Landskrona bästa valen för här stannar alla snabbtågens avgångar. I Kävlinge stannar många men inte alla - ffa inte de som landar strax innan 8 i Hbg resp Lund.

Rokka: Lund är för litet för förorter

• Rokka Jill
    Tygtiiger skrev 2008-08-24 09:29:03 följande:
    Om man ska pendla snabbt mellan Lund och Hbg så är Helsingborg, Lund eller Landskrona bästa valen för här stannar alla snabbtågens avgångar. I Kävlinge stannar många men inte alla - ffa inte de som landar strax innan 8 i Hbg resp Lund. Rokka: Lund är för litet för förorter
    sen 2005 tror jag det var så klassades Lund som en storstad. Jo då är man redo för förorter
Svar på tråden Bästa stället att bo på i Skåne med tanke på pendling till Lund och Hborg?