• luckyme

Veckopeng för 7-åring?

Jag har precis börjat att ge min pojke veckopeng av den anledningen att jag vill att han ska lära sig värdet av att köpa själv och se hur mycket pengar som behövs till just det han vill ha. Och sedan finna tålamodet att spara så han senare i livet inte börjar med en massa krediter och skit som bara tar pengarna ifrån honom.
    Min dotter är 5 och hon får 30:- så hon oxå kan handla sitt godis och spara en slant.

Meningen är ju oxå att barnen ska lära sig att hjälpa till hemma mot att vi ger veckopeng som tack. Har dom inte hjälpt till så blir det ingen veckopeng och därmed inget godis etc..
    Vi handlar inte godis till dom nu när dom kommer att ha veckopeng med andra ord.

• luckyme

Detta med veckopeng har motiverat min son att hjälpa till på ett sätt han aldrig gjorde förr, och tjafset om vem som har dragit ner saker osv har betydligt minskat sedan dess.
    Jag tror att detta med veckopeng har blivit ngt riktigt bra i vårat hem. Har kompisars barn som är 12 åroch vill ha björn borg kalsonger och fattar inte att det är dyra grejer att köpa bara för ett märke och till en sån unge kille. Jag vill att mina barn ska veta att säger vi att det är dyrt så ska vi inte brhöva motivera innebörden för dom, utan dom ska veta att ok då är det det och man får spara.....

Saker är roligare när man sparat..... allt gratis är inte godast;)

Svar på tråden Veckopeng för 7-åring?