• prrosen

är jag löjlig??

Skall få mitt första barn i feb, men har två bonusar.
    Problemet är att min sambo tycker att jag är löjlig för att jag vägrar använda saker som finns kvar sen dom andra var små, typ vagn, säng o kläder.
    Att jag vägrar har inget med barnen att göra utan att jag inte vill ha saker som "hon" använt eller som dom köpte när dom var tillsammans.. vi kommer hyfsat överens men jag gillar henne inte!

• Svar på tråden är jag löjlig??
  • Myzteria26

Absolut inte, fullt förståligt! Skulle aldrig falla mig in att använda saker som min sambo och hans ex hade till sitt barn never ever. Ens barn är speciella i sig och man vill så mycket men att ta emot saker från exet är knappast en av sakerna.
    Så ser jag det iaf.

• 3fraimsdotter

Jag personligen skiter i vilket så länge det inte är trasigt eller rent ut sagt hysteriskt fult. Gratis är gott.

Å andra sidan så vet jag att det är många som känner så här. Sängar verkar vara en extra känslig grej har jag noterat. Det finns folk jag känner som krävt nytt inköp av säng för att de inte vill ligga i den säng som hans/hennes ex legat i när de flyttar ihop.

• eeisor

Tycker absolut inte att du är löjlig. En del har inget emot att ärva kläder och annat, andra vill ha nytt till barnet. Jag tillhör dem som har svårt för att använda "gamla" saker till min lille kille, fråga mig inte varför, känslan är helt ologisk, men han är min förste och jag tror det har med det att göra.
    T ex när jag skulle köpa vagn och satt i fikarummet på jobbet. Någon föreslog att köpa en vagn på blocket för att spara pengar. Jag bara tittade på personen, min chef skrattade och sa något i stil med "Hon är förstagångsmamma, allt kommer att vara nytt".

• GudsMestOskuldsfullasteLillaLamm

Nej jag tycker inte att du är löjlig nu har jag själv vare sig bonusar eller styvisar men väntar mitt och älsklingens första barn och shoppingen är ju halva nöjet med graviditeten

Nej jag tycker inte att du ska behöva använda det som din karls ex har köpt

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • Cornellia

Nej jag tycker inte att du är löjlig. Mitt sätt att ställa in mig och förbereda mig för saker är att handla grejer som passar, pyssla och allmänt ställa i ordning. Jag skulle helt enkelt vilja ha saker som JAG valt till mitt barn.

• kaveldun

Lite både och faktiskt. Inte löjlig för att du vill köpa nytt, för det är jätteroligt till det första barnet. Men lite kanske för din anledning. Men kan ni inte jämka lite? Köp en ny vagn, för det är jättekul att välja. Kanske kan ni använda barnens säng, men köpa nya sängkläder. Låt barnen välja ut lite av kläderna de hade när de var bebisar och som de vill att syskonet ska ha. Några plagg bara, resten kan ni köpa.

Ett förslag bara...

• lelleli

Vet precis hur du känner!!!!

Jag och min sambo väntar vårt första gemenamma barn i mars och han har en dotter sedan innan. Han tycker oxå att jag e löjlig som inte vill använda deras vagn, kläder etc. Men egentligen- VARFÖR skulle jag vilja det?! Tilda föddes 03 och sedan dess hr vagnarna ändrats mycket och kläder också. En annan sak e att jag och hans ex ABSOLUT INTE har samma stiloch smak. Hennes motto e: gratis e bäst ch strunta i hur det ser ut. Mitt e då:Billigt e bra och det finns massa fina och praktiska saker som jag vill ge mitt och Jonas barn den första tiden. Likadant e det med hans dotter, när hon e här ska hon inte gå i lumpkläder, utan va hel, ren och fin. Tror att alla vi människor vill känna oss fina och gör man verkligen det i gamla avlagda uttvättade söndriga kläder/skor????
    Och nej.. JAg e inte en bitch som vill "klä upp" mina barn över öronen i dyra märkeskläder...

• Trulsa1985

ja och nej :) visst är man lite löjlig som inte vill använda det av den anledningen :P Men å andra sidan ligger det så mycket känslor i det hela :)

Jag hade nog gjort som så att jag skulle lagt undan alla kläder exet hade köpt och handlat eget som du vill ha och när bebis är född eller när du inte orkar gå ut nån dag i slutet av graviditeten så går du igenom påsen/lådan med undanlagda kläder och tar det du kan tänka dig till ditt barn, se det som en shoppingtur på second hand och inte som din mans ex kläder... Så har jag gjort lite med mina bebiskläder från när jag var liten, har flera kassar men har plockat ut det som jag känner för att ha på min bebis... Annars kan de kläderna vara toppen extrakläder - sånt som används när du har slut på rena kläder (med en kräkbebis blir det ofta så)

• jen bossman

tycker inte du är löjlig. jag känner exakt samma sak som du och vi har köpt allt nytt till våra barn.

• MariamedTrollet

Jag måste säga att jag förstår dig....

Svar på tråden är jag löjlig??