• Anonym (cassiopeia)

Min sambo dricker typ 1-3 starköl varje dag.

Vi har en son på 4 månader, jag vill inte att han ska växa upp med tron att det är okej att dricka varje dag.

Vad ska jag göra??

Hur förklarar jag för min sambo vilken dålig inverkan detta har på vår barnuppfostran, för vår sons framtid.

(Jag är själv f.d. alkoholist och narkoman)

• Svar på tråden Min sambo dricker typ 1-3 starköl varje dag.
  • Anonym (cassiopeia)

Sambon har själv växt upp med alkoholism i familjen.

Jag också.

• Patrik Gbg

ja det kanske inte är det lättaste att ta upp. tror inte det finns ett bra sett eller bra tillfälle att ta upp det. Men självklart måste det tas upp, i tanke på din bakrund så borde han om inte annat visa dig respekt och inte dricka

• Anonym (Sara)

Anonym (cassiopeia) skrev 2008-08-25 00:06:14 följande:

Vi har en son på 4 månader, jag vill inte att han ska växa upp med tron att det är okej att dricka varje dag. Vad ska jag göra??Hur förklarar jag för min sambo vilken dålig inverkan detta har på vår barnuppfostran, för vår sons framtid. (Jag är själv f.d. alkoholist och narkoman)
    Jag är själv f.d narkoman. Att dricka så varje dag, anser jag att han har el kommer få problem. Dricker han för att han tycker att de är gott, eller nått han flyr ifrån?
  • Anonym

Du får ta ett snack med honom! Ordentligt. Speciellt dålig stil om du har haft problem med alkohol och droger. Inte bra för ett barn och växa upp i den miljön.

• Anonym (cassiopeia)
    Anonym (Sara) skrev 2008-08-25 00:09:08 följande:
    Anonym (cassiopeia) skrev 2008-08-25 00:06:14 följande: Jag är själv f.d narkoman. Att dricka så varje dag, anser jag att han har el kommer få problem. Dricker han för att han tycker att de är gott, eller nått han flyr ifrån?
    Han säger att han dricker för att det är gott.
  • Anonym (Sara)

Anonym (cassiopeia) skrev 2008-08-25 00:12:17 följande:

Han säger att han dricker för att det är gott.
    Jag tror personligen att de håller inte i längden. Sen är det inte normalt att dricka så varje dag, han har dessutom familj. Tycker du ska ställa krav, att du inte vill ha de så. Som dom säger, och du säkert hört. Tuff kärlek!!!!
  • Anonym (cassiopeia)

Har "tjatat" om det här LÄÄÄNGE nu, men han lyssnar inte, bryr sig inte...

Hur ska jag formulera mig, så att han fattar att det skadar vår sons framtid??

Mitt f.d missbruk är "långt borta", jag kan dricka nån gång då och då, kanske max 1 gång i månaden, tar jag kanske 2 cider 4,5or, och det är helt lugnt, så för den sakens skull störs jag inte av hans drickande.

Jag tänker bara på min son, eftersom både hans mamma och pappa har eller har haft problem. Därför ligger han ju i riskzonen, och ännu mer om hans pappa låter han växa upp med tron att det är normalt att dricka starköl varje dag... För så har han själv vuxit upp (min sambo, min sons pappa) Vill inte att den mentaliteten ska föras vidare på min son.

Vad säger jag till min sambo för att han ska förstå att det faktiskt skadar vår son att han dricker som han gör... ???????

• Anonym

sluta drick eller flytta!!!!

• Anonym (cassiopeia)
    Anonym skrev 2008-08-25 00:38:04 följande:
    sluta drick eller flytta!!!!

Ja jag har funderat på det, men är jag stark nog att genomföra det... En fråga jag brukar ställa till mig själv.

Vill inte ha min son bara varannan vecka... Vill ha min son hos mig ALLTID.

• Anonym (------)

Din sambo har problem med alkoholen, helt klart!!! Har själv levt med en alkoholist i flera år och den som påstår sig dricka den mängden starköl varje dag bara för den goda smakens skull är ute och cyklar!!! Ni/han måste göra nåt åt det och det nu! Han kan säkerligen inte vara utan ölen och det vet han, men skyller på att det är gott, precis som mitt X. Ifrågasätt, ska du se. Han säger säkert att han kan hantera det, men det visar sig ganska snart. För er allihop, se till att han får hjälp!

• Anonym (------)

Läste i din andra tråd om svärmor också.... ta din svärmor som exempel till din sambo när du ställer ett ultimatum på honom. Han vill väl inte att erat barn ska växa upp som han gjort??
    Alkoholism är ju genetiskt betingat, sägs det. Då om nånsin ska din sambo vara försiktig, anser jag.. eller??!

• Anonym (cassiopeia)

Ja nu har jag sagt till honom att han beter sig som sin egen mamma (hennes drickande, när han var liten...), att hans son är bara 4 månader och om han fortsätter i denna takten så lär han vara gravt alkoholiserad när vår son är 4 ÅR. Vill han att vår son ska växa upp på samma sätt som han själv vuxit upp, frågade jag honom.

Jag har också sagt till honom att jag funderar på att vi borde ha vars en lägenhet, bo på varsitt håll ett tag. Just för att vi bråkar mycket ibland och att vi behöver vara ifrån varandra lite. För igår när jag sa till honom att "nu har du druckit öl varje dag i 4-5 dagar...", då gick han ut och kastade ölen rakt in i väggen i köket. Så ölen stänkte överallt. Inte normalt! Jag pallar inte leva med en sån människa.

Det är inte så att han blir full varje dag, men hela den där stilen att man måste dricka hela tiden, det äcklar mig. Beroendet äcklar mig.

• Anonym (------)

Helt rätt gumman!! Stå på dig, han måste välja nu... Tyvärr brukar alkoholen eller beroendet vara mer kärt än nära och kära... iaf till en början. Hoppas han snabbt inser vad hans beroende kostar honom... och er i längden.
    Hoppas verkligen han inser att det är allvar nu. All lycka till!

• Agitator

Hur förklarar jag för min sambo vilken dålig inverkan detta har på vår barnuppfostran, för vår sons framtid. (Jag är själv f.d. alkoholist och narkoman)
    Det är ganska svårt att ?förklara? sina felaktigheter för någon som inte riktigt har fått för sig samma saker.
  • Anonym (Skrutt)

Stå på dig tjejen, jag har själv en man som dricker för mycket när han väl dricker. Han har hamnat i fylle cellen 5 gånger på 6 år samt har han tagit narkotika två gånger och doping på 1 år vad jag vet om....
    Han dricker aldrig vardagar eller med mig, men när han väl dricker så kastar han i sig.
    Jag har lämnat honom för två månader sedan och det har varit bråk och jag har sagt sluta dricka helt, sen i ett år men han säger att han då förlorar alla vänner (vilka jävla vänner är det då som inte kan umgås med honom utan alkohol...suck).
    Men nu har jag börjat jobba två dagar i veckan och han ska ta hand om vårt barn dom två dagarna. Men i tisdags hörde jag att han var full men jag ville vara helt säker, så jag åkte dit och mycket riktigt var han det. Så jag lämnade inte vårt barn till honom på onsdag morgon och nu är det ett helvete med massa hemska ord mm. Men nej min barn kommer jag skydda. Min man har bägge föräldrarna som är periodare så tyvärr har han tagit skada av det men jag kan inte vara där om han inte själv vill och inser hans problem.

Han vill ha en chans till för att bevisa att han kan dricka normalt, men jag har hört det förr.

Så tjejen stå på dig snart kommer din barn förstå vad som händer. Min är endast 9 månader och jag är också helt desperat av att en dag ha honom bara varannan vecka usch.

• Anonym (Varit där.)

Efter att ha läst vad du skrivit och även den andra tråden om hans mor, så verkar det att hans morsa är på honom lite hela tiden och det kanske kan vara en andledning till att han dricker.. Han får aldrig ha ett eget liv. Hans mamma finns alltid i bakgrunden och förstör alla festligheter eller vad som komma skall. Kanske är det därför han tar några öl varje kväll för att han innerst inne mår dåligt, och som vi alla vet så är alkoholen en stark självmediceringsdrift, alkohol dövar hjärnas alla tankar som vi har. tycker att du ska försöka få din sambo till en psykolog eller kurator för att kanske en gång i veckan få prata om allt han upplevt i barndomen fram tills nutid så kanske det där med en till tre starköl löser sig själv i slutändan.. Lycka till

• Anonym (trött)
    Agitator skrev 2008-08-26 18:31:48 följande:
    Det är ganska svårt att ?förklara? sina felaktigheter för någon som inte riktigt har fått för sig samma saker.
    Kan inte du skaffa dig ett liv istället för att hänga här och sprida skit omkring dig?
  • Anonym (cassiopeia)
    Anonym (Skrutt) skrev 2008-08-28 15:34:58 följande:
    Stå på dig tjejen, jag har själv en man som dricker för mycket när han väl dricker. Han har hamnat i fylle cellen 5 gånger på 6 år samt har han tagit narkotika två gånger och doping på 1 år vad jag vet om.... Han dricker aldrig vardagar eller med mig, men när han väl dricker så kastar han i sig.Jag har lämnat honom för två månader sedan och det har varit bråk och jag har sagt sluta dricka helt, sen i ett år men han säger att han då förlorar alla vänner (vilka jävla vänner är det då som inte kan umgås med honom utan alkohol...suck).Men nu har jag börjat jobba två dagar i veckan och han ska ta hand om vårt barn dom två dagarna. Men i tisdags hörde jag att han var full men jag ville vara helt säker, så jag åkte dit och mycket riktigt var han det. Så jag lämnade inte vårt barn till honom på onsdag morgon och nu är det ett helvete med massa hemska ord mm. Men nej min barn kommer jag skydda. Min man har bägge föräldrarna som är periodare så tyvärr har han tagit skada av det men jag kan inte vara där om han inte själv vill och inser hans problem. Han vill ha en chans till för att bevisa att han kan dricka normalt, men jag har hört det förr.Så tjejen stå på dig snart kommer din barn förstå vad som händer. Min är endast 9 månader och jag är också helt desperat av att en dag ha honom bara varannan vecka usch.

Hej.

Det skulle vara skönt att prata med dig mer.

Om du vill, har lust, så får du gärna kontakta mig på  min mail:

[email protected]

Svar på tråden Min sambo dricker typ 1-3 starköl varje dag.