• Biene

Glada sidan

Då kan jag passa på att lägga till lite:

Vår tjej har börjat några timmar på förskolan i en liten grupp med 3-6 åringar och hon stormtrivs. Jag gör mycket flätor i hennes afrikanska hår, ju fler desto bättre tycker hon själv.

Första dagen så kom en pojke fram till henne och sa "Vilka fina flätor du har. Jag tycker du är jättesöt. Vill du leka med mig?" och med stora smile drog de iväg. Att min tjej bara pratar engelska (ännu) och de övriga barnen svenska gjorde ingenting.

Redan efter 2 ggr på förskolan har hon börjat säga saker på svenska. I går eftermiddag var vi ute i svampskogen tillsammans och vid ett tillfälle tyckte hon det tog för lång tid för mig att plocka svamparna så hon sa (utan brytning) "mamma, kom nu!!".

• Biene

Måste bara berätta nåt roligt. Vår dotter, som pratar engelska, är så påhittig. Vi hade på förmiddagen varit på AC's öppna förskola för adopterade och då hade vi sjungit en sång som heter "fruktsallad", man sjunger om apelsin, kiwi och banan.

Hela bilresan hem så sjöng hon i bilen och eftersom hon är igång att lära sig svenska så kan det bli lite allt möjligt till slut.

Kiwi och banan förstod hon ju, det låter ju samma eller nästan samma på engelska. Men istället för apelsin sjöng hon "up-elsin and down-elsin".

• Biene

Jag måste bara berätta om min älskade lilla princessa. Idag är min födelsedag och hon har varit såååå go, bara en massa mys och kram och pussar.
    Kl.5 imorse så kom hon och kröp in till mig i sängen och sa "Happy Birthday - Wakie, wakie" och "Mommie, I just have to be cozy with you". Ja, då kan man ju inte bli irriterad över att bli väckt tidigt, tvärt om - väck mig varje dag!!
    Sen när vi ätit frukost så sa hon "Mommie, sit there on the sofa. I want to play the piano for you". Hon är drygt 3 år och har nyss upptäckt att vi har ett piano. Hon fick hjälp upp på pianopallen och sätter sig till rätta, öppnar locket (själv) och ställer dit en bok med barnvisor (upp-och-ned) och börjar klinka lite. Efter nån minut så säger hon "Finished! Happy birthday mommie, hurray, hurray!"
    Oh, jag fick tårar i ögonen. Min bästa födelsedag någonsin!

• Biene

Vår lilla tjej är i farten igen. Idag ville hon fotografera och man vill ju ogärna släppa en dyr digitalkamera till henne eftersom hon bara är drygt 3 år, men hon verkar veta mer om knapparna är jag... Det slutade med följade:

"Mommie, can you move over there? Daddy sit next to mommie. OK, this is going to be a nice photo." Click.
    "Daddy, move closer to momie!" Click.
    "Mommie, you forgot to smile!" Click.
    "No, daddy you have to kiss mommie, otherwise this photo looks silly..." Click.
    "Oh, look mommie, this is nice!"

Vi fick några jättefina foton iallafall.

• Biene

Måste bara skriva vad vår plutta sa idag när vi åt lunch.

Vi satt och pratade om ditt och datt när hon utbrister "Mammie! I want a sister!".

Jaha tänkte jag. "OK, why do you want a sister?"

"Mammie, I want a baby sister that you can feed and that I can carry on my back."

Jag är lite förvånad av denna plötsliga ändring för hittills ville hon bara ha en storebror. Så jag var ju tvungen att fråga mera...

"So you don't want a brother anymore?"
    "Noooo..." sen lite paus och sen säger hon "You know mammie, a girl is much better to have at home!"

Men varför hon tycker så helt plötsligt fick jag aldrig reda på...

• Biene

Vad bra att det gått så fort. Och vad spännande om filmen, har aldrig hört ett sånt krav tidigare...

Nu kan det bara bli bättre!! Lycka till.

Svar på tråden Glada sidan