• frumosã fata

Kattsand - kristaller! Bra eller dåligt??!

Få höra nu, ni som provat! För- och nackdelar???

eu sunt
  • Svar på tråden Kattsand - kristaller! Bra eller dåligt??!
  • Torparn

Menar du de vita kristallerna med små blå 'pickar'i? Kommer inte ihåg vad de heter men såna brukar vi använda.

Fördelarna är att man slipper ta upp kisset och ändå lukar det inte.

Det är även bra att det är lite grövre storlek så det inte fastnar under trampdynorna.

Hunden tycks inte lika gärna leta igenom lådan i jakt efter de bruna gobitarna

Men det kanske är några andra kristaller du menar?

• zweedsmeisje

jag bytte till kristaller å de va de bästa jag gjort, slipper lukten å man behöver inte byta lika ofta. Billigare i längden. (jag har oxå den kristallsanden med blå prickar i)

• snappi81

Om det är dom som föregående pratar om så tyckte vi jättebra om dom men den ena kissen vägrade gå på lådan efter vi bytt så det va bara att byta tillbaka igen...

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • frumosã fata
    Torparn skrev 2008-08-26 11:32:37 följande:
    Menar du de vita kristallerna med små blå 'pickar'i? Kommer inte ihåg vad de heter men såna brukar vi använda. Fördelarna är att man slipper ta upp kisset och ändå lukar det inte.Det är även bra att det är lite grövre storlek så det inte fastnar under trampdynorna.Hunden tycks inte lika gärna leta igenom lådan i jakt efter de bruna gobitarna Men det kanske är några andra kristaller du menar?
    nej, precis dem du talar om!

så man behöver inte plocka kissklumpar och det blir ingen lukt? Lät som en klar fördel.

Men ska man blanda sand och kristaller i början, så katten vänjer sig med dem, har du nån aning?
    eu sunt
  • Kantarellen

Ont att trampa på och skall inte stå i fuktiga utrymmen typ badrum.

Här använder vi peewee, vilket är högt uppskattat av i alla fall matte och husse

• frumosã fata
    Kantarellen skrev 2008-08-26 11:35:07 följande:
    Ont att trampa på och skall inte stå i fuktiga utrymmen typ badrum.Här använder vi peewee, vilket är högt uppskattat av i alla fall matte och husse
    vad är peewee??
    eu sunt
  • Kantarellen

Alltid en bra ide att blanda när man byter sandsorter, däremot försvinner fördelarna med en blandning, men det är j bara blandning för en tid.

• frumosã fata
    Kantarellen skrev 2008-08-26 11:36:51 följande:
    Alltid en bra ide att blanda när man byter sandsorter, däremot försvinner fördelarna med en blandning, men det är j bara blandning för en tid.
    ja, precis, tänkte om jag köper kristaller nu så kan jag blanda upp det med sanden, så kissen får vänja sig vid det nya materialet.
    eu sunt
  • frumosã fata

förresten, varför kan man inte ha kristallerna på toa??

eu sunt
  • Torparn

Det blir inga klumpar vilket vanligtvis brukar vara en nackdel för mig men detta behöver alltså inte tas upp. Man häller i hela påsens innehåll i lådan sen byter man alltihop när man anser att kristallerna fått lite väl gul färg....

Kommer inte ihåg om vi blandaden i början men det kan ju vara en idé om kissen inte vill gå på nya sanden

frumosã fata skrev 2008-08-26 11:34:40 följande:

nej, precis dem du talar om!så man behöver inte plocka kissklumpar och det blir ingen lukt? Lät som en klar fördel. Men ska man blanda sand och kristaller i början, så katten vänjer sig med dem, har du nån aning?
Svar på tråden Kattsand - kristaller! Bra eller dåligt??!