• frumosã fata

Kattsand - kristaller! Bra eller dåligt??!

Få höra nu, ni som provat! För- och nackdelar???

eu sunt
  • Svar på tråden Kattsand - kristaller! Bra eller dåligt??!
  • Torparn

Vi har lådan i badrummet, utan problem

• Kantarellen

Träpellets i en dub.bellåda där översta lådan är som en sil. När katten kissar blir pelletsen till spån som ramlar ner i underlådan, skiten spolar man ner i toaletten eftersom pelletsen löser sig i kontakt med vatten. I underlådan har jag en kattlådepåse så det är bara att byta påden någon gång ibland. Dammfritt dessutom Lådan kostar lite i inköp men det sparar man snart igen.

www.peewee.se

• frumosã fata

låter som jag ska gå och köpa kristaller, värt ett försök! Älskar min kisse men är inte alltför förtjust i att kattlådan luktar tots att jag byter HELA tiden och så sprider hon sand i badrummet.

eu sunt
  • frumosã fata
    Kantarellen skrev 2008-08-26 11:40:37 följande:
    Träpellets i en dub.bellåda där översta lådan är som en sil. När katten kissar blir pelletsen till spån som ramlar ner i underlådan, skiten spolar man ner i toaletten eftersom pelletsen löser sig i kontakt med vatten. I underlådan har jag en kattlådepåse så det är bara att byta påden någon gång ibland. Dammfritt dessutom Lådan kostar lite i inköp men det sparar man snart igen.www.peewee.se
    funkar inte kristallerna bra för oss ska jag kolla upp det! Lät smart!
    eu sunt
  • Kantarellen

Man kan ha lådan i badummet, dumt formulerat av mig. När jag använde denna sanden var det dock inte rekomenderat att ha lådan fuktiga utrymmen eftersom sanden då absorberar fukt från luften och då "håller" kortare. Kanske finns bättre sand nu? Och hur mycket kortare användningstiden blev har jag ingen aning om.

• snappi81
    Kantarellen skrev 2008-08-26 11:40:37 följande:
    Träpellets i en dub.bellåda där översta lådan är som en sil. När katten kissar blir pelletsen till spån som ramlar ner i underlådan, skiten spolar man ner i toaletten eftersom pelletsen löser sig i kontakt med vatten. I underlådan har jag en kattlådepåse så det är bara att byta påden någon gång ibland. Dammfritt dessutom Lådan kostar lite i inköp men det sparar man snart igen.www.peewee.se
    Det kanske man skulle pröva istället! hmm undra om den kräsna dammen kan tänka sig det istället, lite surt om hon inte vill gå om det ändå kostar lite skaffa lådan!?
    *För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Farth Vader

Jag har tre katter och älskar kristallsanden . Har tidigare provat varenda sort på marknaden utan att bli riktigt nöjd.

Jag tycker att många sander har så stark lukt i sej själv, som tex Everclean och liknande.

Det jag gillar med kristallerna är att dom är helt luktfria.

Var lite skeptisk i början eftersom jag är van vid klumpande kattsand. Trodde det skulle bli äcklig lukt eftersom kisset ligger kvar i lådan (men icket) .

Jag böt sand rakt av faktiskt och det har funkat bra, mina katter är inte så kräsna bara lådan är ren.

Vi har två lådor så jag tar en stor påse och häller hälften i varje. Kristallerna håller sej fräscha väldigt länge så jag kan verkligen rekommendera dessa.

• snappi81

dammen? damen skulle det ju stå!

• Kantarellen
    snappi81 skrev 2008-08-26 11:44:23 följande:
    Det kanske man skulle pröva istället! hmm undra om den kräsna dammen kan tänka sig det istället, lite surt om hon inte vill gå om det ändå kostar lite skaffa lådan!?
    Du behöver inte ha lådan (kostar runt 300kr) men den gör det onekligen smidigare. Du kan börja med att köpa spån, en liten säck Amigo (35-40kr) eller Felinepine (50-60 kr) i zooaffären eller så köper du budgetvarianten med bränslepellets (som kan lukta lite mer) en stor påse för 60 kr. Till en början får man blanda, och om din kisse är kräsen kan det få ta en månad. Men annars går pellets att använda i vanlig låda, men det är lite omständigare.
  • snappi81
    Kantarellen skrev 2008-08-26 11:50:03 följande:
    Du behöver inte ha lådan (kostar runt 300kr) men den gör det onekligen smidigare. Du kan börja med att köpa spån, en liten säck Amigo (35-40kr) eller Felinepine (50-60 kr) i zooaffären eller så köper du budgetvarianten med bränslepellets (som kan lukta lite mer) en stor påse för 60 kr. Till en början får man blanda, och om din kisse är kräsen kan det få ta en månad. Men annars går pellets att använda i vanlig låda, men det är lite omständigare.
    Sant iofs, kan ju pröva om hon går in i låda överhuvudtaget och sen köpa till den "anpassade" lådan! smart ide! tack! När vi prövade kristaller gick hon in en gång och satt sen utanför och jammade i 2 dagar. Tyckte synd om henne, och eftersom hon inte ens gick in när det gått så länge så bytte vi tillbaka till den gamla igen.
  • snappi81

såg nu att den kostade 300:- det va ju inte så farligt!

• Cubix
    frumosã fata skrev 2008-08-26 11:28:22 följande:
    Få höra nu, ni som provat! För- och nackdelar???
    jag hade tre katter när jag hade sån, 2 gick på lådan men den 3e vägrade s ja fick byta tillbaka till kattsand... har hört om en ny kattlåda med havsstenar i, som är kopplad till avloppet så när de kissar sköljer man bara ur den, det är bara bajset man får plocka upp
Svar på tråden Kattsand - kristaller! Bra eller dåligt??!