• mippy

Mjölkfri sås till lax

Någon som har något bra recept på mjölkfria såser som fungerar bra tillsammans med lax?

• Svar på tråden Mjölkfri sås till lax
  • Redbit

Tillred laxen i foliepaket tillsammans med dill, någon citronskiva och litet rödlök. Lägg litet fett (mjölkfritt i ditt fall) överst så blir det saftigt och gott.

När laxen är klar öppnar du försiktigt folien och häller ur skyn i en kastrull. Vill du kan du mixa ner litet av dillen, löken och (mycket litet, annars blir det lätt för mycket) citronen. Dryga ut med lämplig vätska (fiskbuljong kanske?), red med maizena och krydda litet. Jättegott!

• Crudi1980

Hallåå!
    Jag använder alltid Oatly Havre grädde till matlagning! Funkar kanonbra!!! Går utmärkt att ha i pajer, såser, gratänger mm mm, 13 % fetthalt..

Ett härligt lax recept:
    Ytstek några laxfileer med lite örtsalt.
    Lägg i en ugnsform.
    Blanda Oatly matlagningsgrädde med lite hummerfond, så det blir lite rosafärgat.
    Släng i lite ärtor eller vad du har hemma som är gott.Slå över såsen o in i ugnen 200 grader i typ 20 moin!
    Servera med ris eller potatis!

Jättegott o nyttigt!!!

• miss alm

Hemkörd hollandaise borde väl funka? Men margarin istället för smör. Eller är det tvärtom? Jag rör alltid ihop det...

• mippy

tack för alla tips.. fler tas gärna emot..

jo, funderade på hollandaise, men det verkar så otroligt avancerat..

• Buggster

gör en romsås på lakosfricreméfraiche med dill och rom...funkar alltid, ha i lite purjolök också:)

• mippy
    Buggster skrev 2008-08-28 10:05:24 följande:
    gör en romsås på lakosfricreméfraiche med dill och rom...funkar alltid, ha i lite purjolök också:)
    fast laktosfri är ju inte samma sak..
  • mippy
    Von Bebis skrev 2008-08-28 10:07:39 följande:
    Har du varit inne på allergimat.se? Jättebra allergisida med många recept!
    jo, fast de hade bara en eller två recept som passade fisk.. eller så är jag bara dålig på att söka, för tycker att de brukar ha bra recept där..
  • Anemia

jag tål inte mjölk alls, dvs mjölkprotein, så jag kan inte heller använda mig av låglatkospodukterna.

Men, vi mjölkprotein allergi så förstörs proteiner om mjölken kokas länge. Ex, jag kan äta hemkokt risgrynsgröt, om man tillgar den i ugnen under ca 2 timmar (sköter sig själv!)
    Lite OT, men ett tips!

Annars finns sojaprodukterna som jag gillar. Men istället för deras "creame freach" som inte smakar så bra och är snordyr funkar den vanliga soya yougurten till det mesta! Ex att göra en enkle romsås av!

• mippy
    Anemia skrev 2008-09-02 13:47:36 följande:
    jag tål inte mjölk alls, dvs mjölkprotein, så jag kan inte heller använda mig av låglatkospodukterna.Men, vi mjölkprotein allergi så förstörs proteiner om mjölken kokas länge. Ex, jag kan äta hemkokt risgrynsgröt, om man tillgar den i ugnen under ca 2 timmar (sköter sig själv!)Lite OT, men ett tips!Annars finns sojaprodukterna som jag gillar. Men istället för deras "creame freach" som inte smakar så bra och är snordyr funkar den vanliga soya yougurten till det mesta! Ex att göra en enkle romsås av!
    Ahh.. Tack för de tipsen... Det ska jag absolut testa.. Hur länge måste man värma mjölken i allmänhet för att proteinet ska förstöras??
Svar på tråden Mjölkfri sås till lax