Känner så väl igen mig i allt ni skriver.. Tragiskt men samtidigt skönt att man inte är ensam!
Jag tror det enda man kan göra för att få dem att förstå är att vara konstruktiv, rak och mkt bestämd, att visa sina känslor funkar ju inte. Man får helt enkelt vädja till deras ego, sätta upp krav med belöning eller "hot", typ som till småbarn. Förstår ni vad jag menar?
När de är för taskiga måste man mota bort dem och starkt och med kall röst förklara att det beteendet inte fungerar, då är du inte intresserad av att prata mer med honom. Låt honom inte manipulera dig! När han försöker, tänk då hela tiden på att det är DU som är stark, det är DU som är den sunda i förhållandet. Se dig själv som en förälder istället för tvärtom. Prova det, jag lovar att han blr helt ställd och tappar kontrollen och blir tvingad att ändra sitt förhållningssätt till det bättre mot dig. Psykopater är inte dumma.. de gör allt de kan för att få dig dit de vill. När du ändrar dig (och blir starkare) blir de tvungna att göra det samma för att kunna ha dig kvar.