Tusen tack BlueTopaz att du tar dig tid att svara. Bara det faktum att man vet att man inte är ensam om denna typ av relationsproblem stärker mig.
Nej jag har insett att resonemang som "pappa, förstår du inte att jag blir lessen när du..." inte funkar så jag brukar faktiskt köra med "pappa, gör du så där så kommer jag inte.." resonemang istället.
Andra människors känslor är inget som betyder något för honom, däremot andra människor handlingar.
Ibland kan jag tycka så synd om honom. HAn kommer att bli så ensam tror jag. Många faller för hans karisma men de brukar ganska snabbt falla ifrån. Han har numera inga nära vänner och han är frånskilld flera gånger. Och ingen av oss barn har någon vidare kontakt med honom. När han pensioneras så kommer han bli väääääldigt ensam. Och jag tror faktiskt inte att han kan kontrollera det. Han har helt enkelt inte förmågan att förstå hur han sårar. Han kan inte se att problemet ligger hos honom utan anser att hela världen sviker.
Det är så sorgligt på något sätt.
Men samtidigt så kan och vill jag inte offra mig själv för att rädda honom. Jag har en egen familj och jag behöver vara stark, glad och lycklig för dem. Och det kan jag inte vara med pappa i närheten. Så jag måste nog faktiskt lämna honom åt sitt öde.
Och någonstanns finns rädslan att jag någon gång kommer att bli likadan.