• Sanna Ni

Ni som köpt Älvsby hus!!

Jag och min man funderar på att bygga nytt hus. Vi har "kommit över en tomt" där det beffintliga huset är i så dålig stand att det måste rivas.
    Vi har då hittat bla Älvsbyhus som verkar bra på många sätt.

Så undrar om det är några av er som har erfarnehet av dom. Även nån som inte bor i Sverige, då de även bygger i Norge, Danmark och Finland. Vi bor i Danmark.

Vill gärna höra både bra och mindre bra erfarenheter!

• Svar på tråden Ni som köpt Älvsby hus!!
  • miio

Hej!
    Vi har byggt med Älvsbyhus och är nöjda! Det är prisvärda hus om man vill ha pengar över till något annat än boendekostnad och inte vill ha ryggåstak, marmorfönsterbrädor mm. Duger gott åt oss!! När huset väl kommer kan man flytta in efter ca en månad.

• ÖNadja

Min svåger har ett relativt nybyggt älvsbyhus, jätte fint, men i köket så har det spruckit i tapeten (och väggen?) från tak till golv. & Älvsbyhus vägrar komma och titta på det om inte min svåger betalar en besiktningsman på 4000 kr, även fast de kan vara fabriksfel.. bara en liten lustig sak..

men annars är de inge fel på det. nästan alla här i Älvsbyn bor i älvsbyhus... =)

• LLNLLLNB

Tycker att det är för tunn isolering, det blir dyr uppvärmning i längden. Har dock inget Älvsbyhus, men har kollat på dem eftersom jag funderat på bygge länge.

• Forsea
    LLNLLLNB skrev 2008-08-31 22:28:25 följande:
    Tycker att det är för tunn isolering, det blir dyr uppvärmning i längden. Har dock inget Älvsbyhus, men har kollat på dem eftersom jag funderat på bygge länge.
    Den senaste studien av hur värme och isolering fungerar så är det hela 65% av värmen som försvinner genom bjälklaget, dvs golvet. Därför är det inte som man förr trodde att isolering i tak och väggar ska vara så tjocka.
  • lövet2

Vi bor i ett Älvsbyhus. Visserligen inte helt nytt (byggt -80), men vi är fullt nöjda i alla fall. Ingen onödig lyx direkt, men fullt godkänt för ett bra hus. Det finns måndagsexemplar naturligtvis, men efter vad jag läst och hört så ligger de på ungefär samma nivå som andra hus i det fallet. Ingen husfabrikant är perfekt ...

• Sockerkakan

Mina svärföräldrar byggde 04 och säger att de aldrig i livet hade gjort det igen! Flera kompisar har byggt Ä-hus och är jättemissnöjda... Dålig service, men framförallt dålig kvalité på husen. Ickeisolerade innerväggar, ingen rejält takisolering - ligger bara en tunn plast under takpannorna mm.
    Hade aldrig någonsin byggt ett Ä-hus. Så om det hade varit hälften så billigt som något annat.

• Tittij

Jag har oxå hört massa negativt om Älvsbyhus. Vår mäklare jobbade förut åt dem och han sa att det gör han aldrig om. Konstant hade han massa missnöjda kunde rpå kontoret som satt och grät...

Vi bygger med Eksjöhus. De har högst kvalitet på marknaden utav kataloghusleverantörerna. Visserligen får man betala några % mer för huset, men då ingår bara bra material rakt igenom.

Tex har de massiv ektrapp i sitt standardutförande jmf med många andra som har eklaserad furu.
    Det ingår stegljudsisolering, vilket inte brukar göra men som alla ändå lägger till.. De saker osm de vet at folk ändå lägger till har Eksjöhus tagit in i sitt standardsoritment så slipper man krångla så mycket.

• Micky

Min sambo jobbade på ett företag där de byggde dessa hus just älvsbyhus.
    Visst har man så mycket pengar att man kan köpa ett nytt hus om 15 år då allt har börjat mögla så är de väll ganska okej..
    Nej jag har tittat på många av dessa hus.
    Vissa av dem står 1 månad och sedan får de riva hela taket och göra om det för det är fuktigt.
    Jag rekomenderar ingen att köpa ett av dessa billighets snabb- fusk villorna.
    Och till er som redan bor i ett av dem ,, Sälj det innan det är för sent.
    Sorry men så tycker jag.

• LLNLLLNB

Forsea:
    Enligt vad jag vet har de inte värst till isolering någonstans, inte ens i golvet, så jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg.
    Jag förstår inte heller varför passivhus är på frammarsch i Sverige om det nu är så att man egentligen mest bara behöver lägga krutet på golvet.

Om man kollar på byggbeskrivningar, så är de billigare husen i regel sämre isolerade. Det kan leda till andra problem än bara de ekonomiska, t ex om man har för tunn isolering i platta på mark och golvvärme på det= värmen går ner i plattan och kan ställa till problem.

Svar på tråden Ni som köpt Älvsby hus!!