• salsajenny

    Ombesiktiga pga saknad nyckel till demonterbar dragkrok???

    Besiktigade min bil idag. Vi har haft den i snart 2 år, och förra året gick den igenom utan problem. Men idag skulle de plötsligt TVUNGET ha en nyckel till dragkroken som är ditsatt av bilens förre ägare. Det finns ingen sådan nyckel i bilen, har letat i alla skrymslar och vrår, och jag har aldrig hört talas om den, varken när vi köpte bilen (privat) eller efteråt.
     Jag fattar inte varför den dära nyckeln är ett måste för att bilen ska bli godkänd. ombesiktigar jag den inte inom en månad, blir det ju körförbud, på en helt säker och i övrigt godkänd bil...helt sjukt...och detta ska man betala 200 kr för....

     Svärfar och min pappa tyckte det lät konstigt. Och som sagt, inte ett ljud om det förra året heller ju....

     Nån som vet vad jag pratar om och som kan ge mig råd/tips/info om mitt problem???

     Och nån som vet hur tusan jag får tag på en sån här nyckel nu då????

     Kanske inte så många bilkunniga just på FL, men jag hoppas NÅN kan hjälpa mig ändå...


  • Svar på tråden Ombesiktiga pga saknad nyckel till demonterbar dragkrok???
  • Carisma95

    Hm... Tycker också det låter konstigt. För i bilens papper står det väl ändå att den har ett drag? Det är ju en annan som om man (som jag) behöver TA BORT befintlig dragkrok pga rost. Jag måste då göra en sk. registreringsbesiktning, så de registrerar att bilen inte längre har dragkrok.

    Om de nu ändå kräver det (?) så kanske du kan höra med auktoriserad återförsäljare? De borde ju ha tillbehör, och då även "nyckel".


    A stumble may prevent a fall....
  • Micke

    En demonterbar dragkrock ska vara demonterbar. Brukar de faktiskt vara noggranna att kontrollera.

    Ring förra ägaren och kolla.
    Kontrollera med tillverkaren om de kan ordna ngn nyckel.

  • Nenne 71

    Kan du inte låna en av någon? Vi har en dragkrok som går att ta bort och på den sitter det en böjd pinne som jag antar är nyckeln.
    Jag är inte heller så bilkunnig.

  • Emerun

    Det är tyvärr så med dragkrokar, han förra året måste ha slarvat, antar att dargkroken är ditsatt på bilen då den beställdes så vänd dig till ditt bilmärkes återförsäljare, de kanske vet hur du ska lösa det.
    Att den inte gick igenom har en del att göra med, tror jag ,att det inte ska finnas skador på dragkroken som man endast ser då den är borttagen, rost och annat, så det är ju en säkerhets grej.

  • Bettanspettan

    På våran bil med avtagbart drag är det samma nyckel till draget som till däcken. Alltså den hylsnyckel som ligger vid reservhjulet används även till draget. Om det sen är så på fler märken vet inte jag, vi har en Chevrolet.


    Anton -991105 Adrian -020117 Oskar -080315
  • salsajenny
    Bettanspettan skrev 2008-08-26 19:48:44 följande:
    På våran bil med avtagbart drag är det samma nyckel till draget som till däcken. Alltså den hylsnyckel som ligger vid reservhjulet används även till draget. Om det sen är så på fler märken vet inte jag, vi har en Chevrolet.
    Det måste jag kolla upp då...! Tack för tipset!
  • NoPride

    Jag har också drabbats av detta men hade nyckeln med mej.

    Idag har jag bara fasta dragkrokar eftersom detta är enklare.

    Överlag så är dock SBP alerta på att kolla dragkrokar så det är inte ovanligt att råka ut för detta.

  • salsajenny

    Ringde tillverkarna idag, det BEHÖVS inte ens en nyckel till den modellen vi har! Det är bara skruv"handtaget" (ser ut som handtaget på en kran) som sitter förbaskat hårt! Så nu ska vi bara anlita Hulken, så ska bilen gå igenom besiktningen. =)

     Men tack för eran hjälp ändå. =)


  • Carisma95
    salsajenny skrev 2008-08-27 11:38:22 följande:
    Ringde tillverkarna idag, det BEHÖVS inte ens en nyckel till den modellen vi har! Det är bara skruv"handtaget" (ser ut som handtaget på en kran) som sitter förbaskat hårt! Så nu ska vi bara anlita Hulken, så ska bilen gå igenom besiktningen. =) Men tack för eran hjälp ändå. =)
    Borde inte bilprovningen känna till de olika modellerna? De kostar ju ändå extra att besikta om den...?
    A stumble may prevent a fall....
  • salsajenny
    Carisma95 skrev 2008-08-27 14:23:01 följande:
    Borde inte bilprovningen känna till de olika modellerna? De kostar ju ändå extra att besikta om den...?
    ja man kan ju tycka det....men vi ska se om den sitter särskilt hårt. Om den är ganska lätt att ta av, så ska jag se till att det INTE ska kosta nåt för ombesiktningen. Sitter den som berget kan jag nog inte säga nåt, för han hade ingen passande beskrivning i sin maskin, så han satte att "den kärvar", vilket den ju gör om den sitter hårt, och det i sig är tydligen tillräckligt för att en ombesiktning ska behöva göras.....suck...
  • Pilbågen

    smörja å ta loss kroken nån gång om året skadar ju inte. har du otur måste du köpa ny krok

  • salsajenny
    Pilbågen skrev 2008-08-27 19:38:52 följande:
    smörja å ta loss kroken nån gång om året skadar ju inte. har du otur måste du köpa ny krok
    ja, det vet vi NU ja...haha....snubben jag pratade med på företaget som gör kroken, sa att man kan behöva byta två grejor för att få det att funka i värsta fall, den ena gick på 500 kr, den andra 1000.....hoppas sannerligen inte det skulle behövas bytas nåt annat som kostar mer....
  • Cia o krabaten

    Mamma har demonterbar krok och den ska tas av och sättas på varje besiktning oavsett om man vill använda den nånsin eller inte.

  • Pilbågen

    Meningen med avtagbar krok e ju att den inte ska sitta på när man inte använder den då den kan börja kärva, annar kan man ju lika gärna ha en fast krok.

    Ett annat tips e ju att en gång om året smörja hjulbultarna med lite kopparpasta.

Svar på tråden Ombesiktiga pga saknad nyckel till demonterbar dragkrok???