Inlägg från: Mistys Daisy |Visa alla inlägg
  • Mistys Daisy

Magkatarr hos hund

Finns det någon hundägare som fått den diagnosen på sin hund? Snälla skriv och berätta isåfall!

• Svar på tråden Magkatarr hos hund
  • Mistys Daisy
    Svar på #1
    Min hund var inne idag och gick igenom en gastroskopi, och det är misstänkt magkatarr.
    Vi sökte för två månadersen då hon inte kunde äta och det visade att det var borrelia men nu har det blivit sämre igen. Åkte in akut. Sprang runt i lägenheten och ville bara gömma sig.
    Röntgat buken, livmodern och det var inga tumörer eller sår.
    Det var ju en stor lättnad!
    Jag köpte Hill´s I/D både burk och torrfoder, men det var bara makaronerna med gräddsås på som smakade idag efter hemkomsten.
    Hon skall äta Losec Mups i 14 dagar, tills vi får reda på provsvaren.

Förstod att en hund med magkatarr aldrig skall stå på tom mage och bör äta flera små portioner, gärna något "smörjande" på kvällen.
    Du nämnde något om kortison, vad var det?
    Hur märkte du att något var galet med din vovve?! Ras?

Jätteskönt att få bolla lite funderingar med dig, hatar när djuren mår dåligt!
  • Mistys Daisy
    Svar på #3
    i natt har hon spytt 5 gånger, men inget blod.

veterinären har oxå tagit prover på vävnaderna så hon kanske oxå får annan medicinering sen då...
    Men kortison är väl inge bra att äta i längre perioder?!!
    Är det bara när dom är som sämst?!
    Får han inte äte ben pga magkatarren eller något annat?!
    Dom sa till mig att hon skall äta Hills men att man kan ge annat oxå, tex gröt om det är lättare.
    Och en smörgås på kvällen för fettet "smörjer" magen..?

Hon är 15 månader...
    Blandning collie/teveruen

Tack för jag får fråga dig!!
  • Mistys Daisy

Näe, dom vet inte riktigt..¨
    En teori var att medicinen hon åt för borrelian varit så stark..
    Hon fick den största kuren..
    Annars var det väl att hundar kan få det helt enkelt...?

Ah, då förstår jag situationen med benen, det tåls ju at tänka på!!

Har din stackare blivit dålig igen?!!!
    Kan du berätta hur det går sen..?

Jag hade en sådarn underbar tur att eftersom vi betalade självrisken när vi var inne för borrelian så har vi ju 120 dagar då vi endast betalar 20%... Jösses, ingreppet igår kostade ju 9000kr...

Håller tummarna för er idag!!

Var bor ni någonstans?!
    Har ni en bra veterinär ni trivs med?!

• Mistys Daisy

Tack för ditt svar!!

Hon mådde så där dåligt nu precis igen då hon bara vill gå och gömma sig..
    Har blött upp torrfodret, dom ser ut som "masmellows" just nu och hon åt kanske 15 st..
    Burkmaten nekade hon i morse..

Hon hade inga problem med maten innan borrelian..okej hon var aldrig superhungrig på morgonen, men hon hade inte problem att äta.
    Nu kopplar hon i hop mat med smärta tror jag..

Jösses, jag trodde Daisy hade en rejäl kur...hon åt 250 mg Ronaxan om dan i 20 dagar..mådde dåligt av medicinen de första dagarna och fick en pasta för att lugna magen..

Nu låg hon och sov och så bara plötsligt hoppar hon upp i knät på mig och kryper ihop...det är så hemskt...nu vankar hon runt om i lägenheten...
    Hoppas tabletterna hjälper henne snart...

• Mistys Daisy
    Svar på #10
    Jag får inte i henne någon mat...kanske 15 st torrfoderskulor uppblöta.. Då får jag lura i henne dom..
    Hon vart lite sugen på kyckligen vi åt till middag så hon fick en liten bit...även om inte skulle få våran mat, som "rottis" sa..
    men jag har så ont av att se henne vilja äta, hon kollar skålen men bara putter på maten.
    Hon verkar ganska pigg ändå, springer glatt när hon är ute, men hon blir ändå tröttare än innan hon vart innan borrelian och all annan skit...

Om det är lungt i natt skall vi gå till hundkursen som börjar i morgon..men bara om natten vart bra! Då kan vi gå dit, det vore synd att missa första gången, vi kan ju ta det x-tra lungt!
    hade dock diare´i dag när hon bajsade lite...
    Hur mår din vovve nu?!
    Om du tycker det är okej, hade det varit skönt att få prata av sig lite här då och då om du vill förstås....?!
  • Mistys Daisy
    Svar på #12
    Dom säger att hon förknippar mat med smärta men hon var ju även svullen och röd i halsen så det gör antagligen ont. Svullnaden och irritationen har hon fått av magsyrorna och den sura magsaften...
    jag tror hon mår ganska illa och hon fiser och dom luktar inte hallonsaft direkt....
  • Mistys Daisy
    Svar på #15
    Kokte fisk och ris förra gången hon vart sån här i samband med borrelian,hon är inte intresserad.
    Men nu efter att vi gick på en liten längre promenad, så åt hon 1/3 burk Hill´s! Jippie!!
    Hoppas natten blir lugn bara!!
  • Mistys Daisy

Hej!!!!!!!!

Natten har varit lugn, hon har iallafall inte väckt mig!
    Vart lite fundersam för när jag var ute kl 19 så kissade hon och när jag gick ut kl 23 gjorde hon inget, och vi gick och gick och gick... Men hon behövde väl helt enkelt inte...
    var säker på att hon skulle behöva ut i natt men hon höll sig.
    hon verkar pigg och glad, springer runt med ben och bollar, men hon bara putter på maten. Men jag åker iväg på hundkursen och ser hur hon verkar, sen kanske det smakar bättre med mat efter lite träning och frisk luft?!
    Det är väl inte alla hundar som kanske tycker om att äta på morgonen så ändå eller?!

Hur har ni haft det?!?!

• Mistys Daisy

Hon skötte sig jättebra idag på kursen, fast det var helt nya hundar och nytt ställe!
    Nu är hon naturligtvis väldigt trött!
    Satte fram lite mat men det smakade inte nu heller..
    Jag köpte med mig en halv special hem och erbjöd henne en korvbit (även om jag då inte ska..) men hon nekar den oxå....
    Så hon tänker inte så iallafall...att jag har godare mat.
    Men hon tog chokladgodisarna på kursen...det är lite lustigt ändå...

Ah..nu måste vi vila!
    Tog lång tid hem då vi missade bussen...

Svar på tråden Magkatarr hos hund