Magkatarr hos hund
Finns det någon hundägare som fått den diagnosen på sin hund? Snälla skriv och berätta isåfall!
Finns det någon hundägare som fått den diagnosen på sin hund? Snälla skriv och berätta isåfall!
Min lilla buse har fått diagnosen Kronisk/akut gastrit. Har ätit massa olika antibiotika "magmedicin" kortison och hills diet foder. Är nu sen tre veckor medicin fri äter bara hills i/d Håller tummarna och tårna att det räcker så han får vara "frisk" nu
Han åt prednizolon som är ett kortison preparat.
Vi har fått rådet att han BARA ska äta hills i/d inget annat.
Han får mat två gånger om dagen då vår vet rekomenderade två eller tre mål om dagen, än får han uppblöt men ska börja gå över till tort då hans tänder behöver tuggmotståndet då han inte får tugga tuggben.
Han har varit sjuk två gånger på tre månader och det har börjat med blodig kräkning och sen även blodig diare båda gångerna
Blandis Golden/labb 17 månader.
Han blev ganska däven nån dag innan han började kräkas men det var ju inget man direkt tänkte på då, Han har oxå genomgått gastroskopi där man såg dessa irreterade/röda områdena. Vår grabb åt oxå nån typ av locec i två veckor. Blev bättre medecinerad nu andra omgången då dom tog årover på själva "magen" så dom visste vilka bakterier dom hade att göra med.
Hoppas hon blir bättre *håller tummarna*
Du får absolut bolla med mig då det är skönt som sagt att ventelera
Ok men va skönt att det inte är nåt blod.
Näe det är det inte kortisonet sliter nåt otroligt på djuren men vår har blivt dåligare igen så det är bara att ringa vet igen vid 8
Benen framkallar mycket magsyra eftersom det lurar magen lite mycket tuggande men lite som kommer ner i magen.
ok men det är säkert så att det är ok att ge annat det är säkert lite beroende på hur vet är.
Vet dom varför din har fått det vi har ingen aning varför vår har fått det??
Näe, dom vet inte riktigt..¨
En teori var att medicinen hon åt för borrelian varit så stark..
Hon fick den största kuren..
Annars var det väl att hundar kan få det helt enkelt...?
Ah, då förstår jag situationen med benen, det tåls ju at tänka på!!
Har din stackare blivit dålig igen?!!!
Kan du berätta hur det går sen..?
Jag hade en sådarn underbar tur att eftersom vi betalade självrisken när vi var inne för borrelian så har vi ju 120 dagar då vi endast betalar 20%... Jösses, ingreppet igår kostade ju 9000kr...
Håller tummarna för er idag!!
Var bor ni någonstans?!
Har ni en bra veterinär ni trivs med?!
Mistys Daisy: Hade hon problem med magen innan ni började med behandlingen för Borrelian?? Det är ju mycket medicin dom äter då och länge, har själv precis fått diagnosen Ehrlichia på min ena och han äter Ronaxan 100 mg 6 st/ dag och ska göra i minst 50 dagar så jag hoppas att hans mage håller då han har känslig mage och går alltid på Hill´s I/D.
Du ska inte vara rädd för att dom kanske sätter in kortison på din hund, hundar klarar kortison MYCKET bättre än vi mäniskor. Jag har en hund som har en kronisk tarmsjukdom vilket göra att han alltid måste äta kortison och detta har han gjort i mer än 6 år nu och det är inga problem alls.
Försök att inte ge henne nåt annat än Hill´s maten, kanske en macka på kvällen, men inget som ni äter.
Tack för ditt svar!!
Hon mådde så där dåligt nu precis igen då hon bara vill gå och gömma sig..
Har blött upp torrfodret, dom ser ut som "masmellows" just nu och hon åt kanske 15 st..
Burkmaten nekade hon i morse..
Hon hade inga problem med maten innan borrelian..okej hon var aldrig superhungrig på morgonen, men hon hade inte problem att äta.
Nu kopplar hon i hop mat med smärta tror jag..
Jösses, jag trodde Daisy hade en rejäl kur...hon åt 250 mg Ronaxan om dan i 20 dagar..mådde dåligt av medicinen de första dagarna och fick en pasta för att lugna magen..
Nu låg hon och sov och så bara plötsligt hoppar hon upp i knät på mig och kryper ihop...det är så hemskt...nu vankar hon runt om i lägenheten...
Hoppas tabletterna hjälper henne snart...
Men va skönt att veta att det går bra för hundarna att äta kortison jag har hört att det inte skulle vara så bra men skönt att veta att det är ok.
Ja fy va det är dyrt när dom ligger inne och genomgår tester och sånt men skönt att det finns
Vi bor i vimmerby men använder oss av Valla i linköping och vår vet heter Helene och är chefsvet och dom är helt underbara där!!
Usch hoppas hon blir bättre snart det gör ju så ont att se dom lida.
Absolut att jag berättar väntar vi på att hon ska ringa oss hon var egentligen på opertation idag men skulle ringa så fort hon hann.
Nu har jag pratat med vet.
Han har haft diare ca gång i veckan sen vi slutade med kortisonet och idag var det rosa slem med
Han ska börja äta kortison igen i en månad sen får vi se han är otroligt pigg och glad så det känns skönt att han är pigg i allafall. Sen så ska vi börja med munkorg till honom för han får inte få sig nåt ute och det är ju svårt att ha koll hela tiden när han går lös och dom är ju sååå snabba om dom hittar nåt gott, men det får gå bara han blir bra!!
Mistys Daisy hur är det med din tjej är hon nåt bättre?