Inlägg från: Rottis77 |Visa alla inlägg
  • Rottis77

Magkatarr hos hund

Mistys Daisy: Hade hon problem med magen innan ni började med behandlingen för Borrelian?? Det är ju mycket medicin dom äter då och länge, har själv precis fått diagnosen Ehrlichia på min ena och han äter Ronaxan 100 mg 6 st/ dag och ska göra i minst 50 dagar så jag hoppas att hans mage håller då han har känslig mage och går alltid på Hill´s I/D.

Du ska inte vara rädd för att dom kanske sätter in kortison på din hund, hundar klarar kortison MYCKET bättre än vi mäniskor. Jag har en hund som har en kronisk tarmsjukdom vilket göra att han alltid måste äta kortison och detta har han gjort i mer än 6 år nu och det är inga problem alls.

Försök att inte ge henne nåt annat än Hill´s maten, kanske en macka på kvällen, men inget som ni äter.

• Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2008-08-27 18:37:03 följande:
    Svar på #10Jag får inte i henne någon mat...kanske 15 st torrfoderskulor uppblöta.. Då får jag lura i henne dom..Hon vart lite sugen på kyckligen vi åt till middag så hon fick en liten bit...även om inte skulle få våran mat, som "rottis" sa..men jag har så ont av att se henne vilja äta, hon kollar skålen men bara putter på maten.Hon verkar ganska pigg ändå, springer glatt när hon är ute, men hon blir ändå tröttare än innan hon vart innan borrelian och all annan skit...Om det är lungt i natt skall vi gå till hundkursen som börjar i morgon..men bara om natten vart bra! Då kan vi gå dit, det vore synd att missa första gången, vi kan ju ta det x-tra lungt!hade dock diare´i dag när hon bajsade lite... Hur mår din vovve nu?! Om du tycker det är okej, hade det varit skönt att få prata av sig lite här då och då om du vill förstås....?!
    Förstår att det är jätte svårt att hon inte äter, men vill hon inte ha Hill´s just nu så kanske du kan koka lite kyckling eller vit fisk och ge det i små portioner och ofta, det är mycket mildare än vår stekta mat, det kör bara igång magen ännu mer.
  • Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2008-08-27 21:17:12 följande:
    Svar på #15Kokte fisk och ris förra gången hon vart sån här i samband med borrelian,hon är inte intresserad.Men nu efter att vi gick på en liten längre promenad, så åt hon 1/3 burk Hill´s! Jippie!!Hoppas natten blir lugn bara!!
    Det va ju jätte bra, försök att bara erbjuda henne Hill´s, det är ju det bästa. Nu har jag haft turen att min hundar bara älskar Hill´s, dom tycker ju att det är julafton när dom får Hill´s I/d på burk, hihi.

Hoppas det blir bättre nu.
  • Rottis77

Skönta att natten va lugn. Erbjud henne inget annat än Hill´s idag, ibland vet dom ju att dom får annat om dom inte äter sin vanliga mat Flört, dom där hundarna är inte dumma.

Brukar du vara på kurs med din hund? Är det andra hundar hon träffat innan? Om inte va lite försiktig, för det kan ju vara lite stressigt för hunden att börja på en ny kurs, så det kan ju vara så att hon kanske är lite dålig i magen ikväll, men då kan det ju vara pga kursen. Min ena hund tycker att det är så kul med kurs att hon ibland blir jätte dålig i magen efteråt.

Men träning är bra, då får hon lite anat att tänka på, lycka till.

• Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2008-08-28 13:12:23 följande:
    Hon skötte sig jättebra idag på kursen, fast det var helt nya hundar och nytt ställe!Nu är hon naturligtvis väldigt trött!Satte fram lite mat men det smakade inte nu heller..Jag köpte med mig en halv special hem och erbjöd henne en korvbit (även om jag då inte ska..) men hon nekar den oxå.... Så hon tänker inte så iallafall...att jag har godare mat.Men hon tog chokladgodisarna på kursen...det är lite lustigt ändå...Ah..nu måste vi vila!Tog lång tid hem då vi missade bussen...
    Skönt att det gick bra på träningen.

Hon har kanske fortfarande lite ont i magen eller sura uppstötningar så då är det kanske bäst om magen får vila lite.

Hon hade inte förstorade halsmandlar?
  • Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2008-08-28 13:38:51 följande:
    Svar på #24Nej, dom sa inget om halsmandlarna...Men varför åt bustrollet hundchokladen då?! Dom är ju lite halvhårda..
    Är det gott så är det gott, då äter man det fastän man inte mår bra.
  • Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2008-08-28 13:49:31 följande:
    Svar på #26men en falukorv, en kycklig eller leverpastejen då?!!Fattar ingen´ting faktiskt!
    Hon kanske förknippar det med magont!
  • Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2008-08-28 15:58:24 följande:
    Vad gör man inte...Nu blötte jag upp torrfodret i varmt vatten, hällde bort vattnet och rev hundchokladen över och blandade.Sen ville hon äta på sked!Jag fick i henne 75 gram.Har bött upp lite till och hoppas intresset är likastort om några minuter!!!Håll tummar och tassar för oss!!(på försäkringspapprerna så står det att hon sökt för anorexia... ...det blir det ju snart....)

Håller tummarna för att det går sen igen.

Man skriver ofta anorexia som diagnos på sånt här, när man inte har fått en fastställd diagnos i än, men det tar lååååång tid innan det verkligen blir anorexia, så det ska du inte vara nervös för.

Dricker hon?

• Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2008-08-28 18:33:42 följande:
    Svar på #30Ja, hon dricker bra!! Det är ju tur det iallafall!
    Då ska du inte behöva vara orolig om hon inte äter så mycket just nu. Man vet ju själv hur det är när man inte mår riktigt bra, då är man inte så sugen på mat.
  • Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2008-08-28 19:34:51 följande:
    Svar på #32Hon fiser en del....Jag kan inte finna ord för hur dom luktar... Men hon har inte gjort något sen i morse..
    Ja, dom fisarna brukar inte lukta så gott!! Hon har ju inte så mycket mat i magen så det är ju inte så konstigt att hon inte bajsat idag.

Skulle du få fler provsvar?
  • Rottis77

Hej.

Skönt att hon är pigg för det mesta, det är viktigt.

Kom det mat när hon spydde eller va det bara galla??

Brukar hon vara svår med maten, eller är det bara detta fodret hon inte verkar gilla?

• Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2008-08-29 14:00:42 följande:
    En glad Daisy!i326.photobucket.com/albums/k436/mistysdaisy/...
    Ja, hon ser ju pigg och glad ut i alla fall.

När min vovve fick problem med sin mage och vi inte fick bukt på diareerna så satte vi även in Vi-Siblin (är ett fibertillskott som hjälper till i bakre tarmen)  som man köper recept fritt på apoteket, och det hjälpte både mot diarren och lite mot fisarna.
  • Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2008-08-29 16:25:33 följande:
    Åh, det var ju en ide!!avaktar några dagar till och ser vilket håll det går åt!
    Håller tummarna att det går åt det positiva hållet.

Själv har jag precis fått reda på att en av mina älsklingar kanske har lymfcancer, ska ta nya prover om någon vecka och innan dess vet vi inte säkert om det är det eller om det är Ehrlichian som spökar så mycket med oss.
  • Rottis77
    Mistys Daisy skrev 2008-08-29 16:31:34 följande:
    NEJ...vad säger du!?Och så är du så snäll och frågar om min Daisy, när ni har det så mycket värre själva.....
    Försöker att inte tänka på det för mycket för då blir man bara så ledsen och det vill jag inte vara för den första som märker det är ju hunden och vill inte att han ska tycka att jag beter mig konstigt mot honom, utan vill att han ska ha det så bra som möjligt nu om det nu skulle vara så illa att han verkligen har cancer, vilket jag personligen inte tror för jag tycker han är för pigg för det.
Svar på tråden Magkatarr hos hund