Inlägg från: Analoga |Visa alla inlägg
  • Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • Analoga
    Alderia skrev 2008-08-27 19:39:56 följande:
    Åh, så mysigt med en jultråd!Jag älskar verkligen julen och hela nedräkningen i december. Är dock lite spänd inför årets jul - vi ska fira hos svärföräldrarna för första gången (inte mer än rättvist), och även om jag tycker mycket om dem blir det ju inte samma sak som att fira hemma hos mamma tillsammans med mina syskon. Vi har många egna familjetraditioner som jag kommer att sakna.Nåja, det kommer säkert att bli trevligt. Det är väl bara så att julens traditioner är de viktigaste på hela året, åtminstone för mig.
    Känner igen din känsla. Vi firar varannat år hos min familj och varannat år hos sambons - och jag tycker inte det blir riktigt samma sak hos hans föräldrar. Dels är det mindre folk där och dels har de inte riktigt så starka jultraditioner som jag och min släkt har.
  • Analoga
    Bonanza skrev 2008-08-27 19:51:24 följande:
    Jag älskar också julen, och ska i år se till att faktiskt ha tid för den! De två - tre senaste åren har det blivit sisådär med förberedelserna. 07 hade jag precis börjat ett nytt heltidsjobb med en liten bebis hemma också, 06 flyttade vi, 05 hade jag mitt första barn som tog tid.Men i år, i år ska det bli ändring! JAg ska planera och fixa och dona. Jag har redan köpt julgardiner till vardagsrummet, och har bestämt mig för att försöka köra rätt konsekvent med rött och vitt som dekorationer. Men mycket! En fråga: vågar man prova att köpa silvergran istället för vanlig? Och små diodljus istället för vanliga granljus? JAg vill absolut inte ha en disneygran, men gärna en som strålar lite utöver det vanliga.Om någon har en bild på en sån klädd gran skulle jag bli riktigt lycklig.
    Jag är ju lite mer åt det traditionella hållet så frågar du mig så väljer jag en gammal, hederlig grön gran Små diodljus är väl rätt okey bara de inte färgade
  • Analoga
    Millenium skrev 2008-08-27 20:21:37 följande:
    Här är en till som älskar allt som har med julen att göra, snön som faller, höra julmusik, göra godis slå in paket pynta till advent samt elda ljus hemma, klä granen.
    Ja, tänk om det kunde falla lite snö i år för en gångs skull Fundersam  Så trött på gröna jular!
  • Analoga
    Nu har jag lagt in en länk i trådstarten, till en tråd där vi kan samla alla julrecept!
  • Analoga
    vintertjej skrev 2008-08-27 20:48:25 följande:
    hej va kul! Vi har alltid firat julen med nån av mina eller min mans familj, men sista åren har vi sagt ifrån, jul afton är en sån spec dag för oss så vi vill verkligen inte behöva stressa iväg och vara borta... det första vi gör efter fukost och så är å sela på våran häst med bjällerkrans och allt och finns det snö så släde och en tar vi en jul tur. sen äter vi och har mysigt hela em och kväll. i pyjamas om så vill, bara ha mysigt! öppnar jul klappar och sånt. sen firar vi med släkt juldag och annandag. känns bättre så! vi har egen skog så vi går ut och hämtar egen gran dagen innan som pyntas med röda julgrans kulor och glitter.
    Men gud så mysigt det låter!! Låter ju som en riktig sagojul
  • Analoga
    Vroooooom skrev 2008-08-28 10:26:40 följande:
    Ja, alltså.. Det är som en vanlig pärm som jag har fyllt med olika recept, t ex på kakor och bullar som vi brukar äta runt jul, varm cider och annan julmat. I pärmen finns också tips på julpyssel och julpynt och lite jultraditioner. Sen finns också julmarknader jag vill gå på, med öppettider, beskrivningar osv.
    Ah - då förstår jag. Det var ju en riktigt kul grej. Då samlar man på där år från år och har allt på samma ställe :-=
  • Analoga
    Alderia skrev 2008-08-28 15:42:42 följande:
    Från det ena till det andra: Blir det en grön jul i år igen börjar jag fan i mig grina! Jag bor i Norrland, hyfsat högt upp, och dessa gröna jular är inget jag är van vid.
    Samma här. Är från Norrland men bor numera i Sörmland. Blir så deprimerad när det aldrig kan vara vitt i december här    Men sambon jublar - han HATAR - verkligen HATAR snö
  • Analoga

Har ett litet tips:

Såg att någon här längtade efter Amelia jul. Kan säga att Amelia höst finns ute nu. Köpte den igår och det var så mysig läsning i den Hösttema genom hela tidningen. Något att gotta sig i tills Amelia jul kommer. Jag tycker verkligen att hösten är så mysig

Svar på tråden Vi som älskar julen!