Inlägg från: Alderia |Visa alla inlägg
  • Alderia

Vi som älskar julen!

Åh, så mysigt med en jultråd!

Jag älskar verkligen julen och hela nedräkningen i december. Är dock lite spänd inför årets jul - vi ska fira hos svärföräldrarna för första gången (inte mer än rättvist), och även om jag tycker mycket om dem blir det ju inte samma sak som att fira hemma hos mamma tillsammans med mina syskon. Vi har många egna familjetraditioner som jag kommer att sakna.

Nåja, det kommer säkert att bli trevligt. Det är väl bara så att julens traditioner är de viktigaste på hela året, åtminstone för mig.

• Alderia
    Svar på #4
    Precis så känner jag också! Min dotter fyller två i början på januari, och jag har inte sett fram emot julen så mycket sedan jag själv var barn.
  • Alderia

Det är verkligen något alldeles speciellt med att vara (hög-)gravid i juletider. Grattis till tillökningen, Terez!

• Alderia

Åh! Måste absolut göra en julpärm! Tänk att fylla på med recept och idéer år efter år, och så kan den gå i arv i familjen sedan. *tindrar med ögonen*

• Alderia

Castafiore: Håller helt med dig! Inget julande innan 1:a advent. Jag förstår mig inte på dem som börjar dricka julmust så snart butikerna börja sälja, i början på NOVEMBER! Fy.

• Alderia

En fråga av ren nyfikenhet: Vilka i jultråden är kristna/troende? Finns det någon som älskar jul men tillhör en annan religion?

OBS: Jag är absolut INTE ute efter en stor religionsdiskussion. Frågan kommer bara ur en allmän nyfikenhet. Jag förstår tanken att fira julen som en ren familjehögtid.

• Alderia

Från det ena till det andra:

Blir det en grön jul i år igen börjar jag fan i mig grina! Jag bor i Norrland, hyfsat högt upp, och dessa gröna jular är inget jag är van vid.

• Alderia

Vad kostar en sån där snömaskin som de har på skidorter egentligen?

• Alderia
    Svar på #60
    Analoga skrev 2008-08-28 17:22:14 följande:
    Samma här. Är från Norrland men bor numera i Sörmland. Blir så deprimerad när det aldrig kan vara vitt i december här    Men sambon jublar - han HATAR - verkligen HATAR snö
    Om jag fick bestämma skulle första snön alltid komma sista november för att sedan börja smälta bort i mitten på februari. Perfekt!

Visst är det tråkigt med skottning och all snö som hamnar inomhus, men det känns både sorgligt och obehagligt att tänka sig en framtid där vi inte längre har säsongen vinter. Vår - sommar - höst - ??? Ja, vad blir det?
  • Alderia

Zondra: Göra ingenting dagen före julafton? Oj! Då har vi som allra MEST att göra - nästan all mat ska förberedas ju.

• Alderia

Zondra: Vi firar också med föräldrar, men jag har i alla år åkt hem ett par dagar före jul för att hjälpa till med allt stök. Så dagarna före jul innehåller en herrans massa bak, godistillverkning, pyntande och matlagning, och även om det är stressigt ibland är det en härlig känsla när hela familjen jobbar tillsammans.

• Alderia

Är det någon som har en bra beskrivning på hur man själv gör dörrkransar? Vi har en massa rönnar i närheten av huset och jag är lite sugen på att försöka mig på lite kranstillverkning, gärna med rönnbär.

• Alderia
    Svar på #107
    Ewis skrev 2008-09-04 09:41:41 följande:
    ÄR det någon som har tips och ideér på inslagning av paket, kanske tom. har bilder som ni vill visa mig!?
    Klistermärken i form av guld- och/eller silverstjärnor är fint att dekorera enfärgat papper med. Köp flera olika storlekar för finast effekt.

Lack är klassiskt och svårslaget, men det kan vara lite klurigt att få till riktigt snygga stämplar.

På tal om stämplar så finns det väldigt fina vanliga stämplar med olika färgdynor att köpa lite varstans. Vet inte var våra kommer ifrån ursprungligen, men de har hängt med ett tag. (Stjärna, hjärta, gran, polkagrisstång och gris)

Jag brukar experimentera med paketsnören när jag slår in. Vissa paket får klassisk omlott-korsning, andra får många varv bara på en ledd eller en ensam rosett gjord av flera olika färger etc. Förra året lärde jag mig att liksom "väva" ihop paketbandet på framsidan. Har tyvärr ingen bild, men det blev jättefint! Ska försöka upprepa konststycket i år, med olika färger. Prova nya saker, och hämta inspiration av duktiga affärsbiträden.

Ett tips jag hörde häromdagen är att köpa ett origami-kit och vika små hjärtan och stjärnor att skriva på istället för etiketter.
  • Alderia
    Svar på #111
    Krokusen skrev 2008-09-04 12:30:47 följande:
    Vad gade du för färg på pappret på de paket du hade stjärnor på? Hade du snören av guld?
    Naturfärgat, rött och vaniljvitt. Både guld och silversnören, roligt att variera!

En grej vi gjorde för ett par år sedan, och som blev väldigt fint, var att skära ut hjärtan ur tjockare wellpapp. Vi strök försiktigt färg på "ränderna" och tryckte mot paketpapper - väldigt effektfullt. Man kan dock inte använda samma hjärta fler än ett par gånger innan ränderna flyter ihop.

Ett annat tips är att med lim göra ett hjärta (eller annan form) på papperet och sedan försiktigt strö på glitter. Inte lämpligt att stoppa i julklappssäcken förvisso, men väldigt gulligt att ge till sin älskling.
  • Alderia
    Svar på #120
    JsN skrev 2008-09-05 14:30:27 följande:
    MAn gör sina lacksigill på bakplåtspapper och klistrar sedan fast dem med lim på paketet! (De som inte blir fina kan man enkelt smälta om) Enklast att smälta i är "fodralet" till ett värmeljus som man håller med en tång över ett brnnande ljus. Då slipper man sot i lacket också.
    Smart tips med plåten! Tack.
  • Alderia

Men vad förvånad jag blir över att så många av er köper/har köpt porslin på postorder. Trodde mest det var gamla tanter som gjorde sånt. Och är det inte sjukt dyrt?

• Alderia

Jag gillar gamla burkar, och letar på loppisar och antikaffärer. Tradera har en egen avdelning för burkar - där har jag fyndat en trio matchande kakburkar i plåt för under 50kr. Trots hög ålder var de absolut felfria inuti och används till kakor, te och müsli.

Svar på tråden Vi som älskar julen!