Inlägg från: Vroooooom |Visa alla inlägg
  • Vroooooom

Vi som älskar julen!

Jag vill också vara med här

Jag är nog rätt galen i julen. Förra året gjorde jag faktiskt en julpärm med massa recept och roliga julmarknader jag ville gå på. Har tänkt göra samma sak detta år.
    Jag är fånigt traditionell i mitt julpyntande och vägrar ofta pynta med andra färger än de traditionella. Hade nog tänkt försöka vidga mina vyer i år dock

Cheer up, the worst is yet to come
  • Vroooooom
    Analoga skrev 2008-08-28 10:19:42 följande:
    Julpärm? Berätta lite mera vad det är
    Ja, alltså..
    Det är som en vanlig pärm som jag har fyllt med olika recept, t ex på kakor och bullar som vi brukar äta runt jul, varm cider och annan julmat. I pärmen finns också tips på julpyssel och julpynt och lite jultraditioner. Sen finns också julmarknader jag vill gå på, med öppettider, beskrivningar osv.
    S
  • Vroooooom
    Alderia skrev 2008-08-28 10:28:09 följande:
    Åh! Måste absolut göra en julpärm! Tänk att fylla på med recept och idéer år efter år, och så kan den gå i arv i familjen sedan. *tindrar med ögonen*
    Precis
    Jag verkligen längtar tills min pärm har blivit sådär tjock med papper
    I år hade jag tänkt dekorera min julpärm men jag är inte riktigt säker på hur. Jag vill ju inte att den ska vara ömtålig och gå sönder efter något år.
  • Vroooooom

Jag brukar alltid göra egna julkort. Har massa julstämplar här hemma men i år blir det nog tyvärr köpta kort. Vi väntar nämligen första barnet till oktober så jag vill inte ta på mig för mycket arbete i år.

• Vroooooom
    Terez skrev 2008-08-28 11:18:23 följande:
    Moirae:ah, kan vara svårt att hinna med allt då om bebisen kommer mitt  iallt.Jag fick j umin dotter sista november för 2 år sedan, Men gick utmärkt att julpyssla ändå. Hon låg i babysittern och jag for omkring i köket och bakade o lagade mat Så det går om man ger sig f*n på det. Men blir ju jobbigare med en bebis.
    Hehe, ja det skulle nog gå om jag verkligen försökte. Men jag gissar att jag hellre kommer vilja snusa på bebisen än att sitta och stämpla, embossa och dekorera julkort
  • Vroooooom
    Alderia skrev 2008-08-28 14:00:31 följande:
    En fråga av ren nyfikenhet: Vilka i jultråden är kristna/troende? Finns det någon som älskar jul men tillhör en annan religion?OBS: Jag är absolut INTE ute efter en stor religionsdiskussion. Frågan kommer bara ur en allmän nyfikenhet. Jag förstår tanken att fira julen som en ren familjehögtid.
    Jag är inte kristen och firar inte heller den kristna varianten på jul.
  • Vroooooom
    Alderia skrev 2008-08-28 15:42:42 följande:
    Från det ena till det andra: Blir det en grön jul i år igen börjar jag fan i mig grina! Jag bor i Norrland, hyfsat högt upp, och dessa gröna jular är inget jag är van vid.
    Ja, jag fäller nog en tår då också. Nu bor jag visserligen i Stockholm men jag saknar barndomens vita jular.
    Kommer det ingen snö köper jag massor med vit färg och målar alla gräsmattor och träd
  • Vroooooom

Amelia Höst måste absolut inhandlas.
    Jag älskar också hösten. Det finns inget mysigare att tända lite levande ljus och krypa upp i soffan med en bra bok.

• Vroooooom

Här tas inte heller något julpynt fram innan 1:a advent och granen kläs dagen innan julafton.
    Vi firar ofta julafton hos mina föräldrar och eftersom att de bor så nära så kan vi smita ner på kvällen innan julafton och äta nattmackan tillsammans.

• Vroooooom

Vad jag längtar efter att julgardinerna ska finnas att köpa. I år är jag helt enkelt bara tvungen att köpa massa fina julgardiner. Kommer nog behöva köpa lite nya julhanddukar osv också.

• Vroooooom

Någon av er som har något tips på var man kan köpa söta kakburkar i plåt?

• Vroooooom
    Wren skrev 2008-09-09 18:10:45 följande:
    åh vad jag längtar till jul! men jag måste erkänna att det blir nog inte så mycket julbakande i år, tror inte jag kommer att orka det med en nyfödig på armen. Andra år så har jag bakat pepparkakor, lussekatter, gjort sillsallad, risgrynsgröt och julpyntat, men i år blir det nog bara granen, resten kan man köpa.. (oj vad tråkig jag känner mig men det är ju första julen med bebis, liiiite överseende får man nog ha)
    Jag känner mig också lite tråkig som inte tänker pyssla lika mycket i år. Min lilla kommer ju vara strax under 3 månader vid jul. Men jag vet inte hur jag ska kunna låta bli att baka alldeles för mycket som jag gör varje jul
  • Vroooooom
    Carolaj83 skrev 2008-09-22 10:00:28 följande:
    med vilka firar ni julen med?
    Vi firar med mina föräldrar och syskon.
    Carolaj83 skrev 2008-09-22 10:00:49 följande:
    samt hur mycket pengar lägger ni på julklappar?
    Vi lägger inte så mycket pengar på julklappar. Vi har mer fokus på julpynt, julmat och julbak.
  • Vroooooom

Nu har jag faktiskt köpt de första julklapparna från Mixin. Nu är det väl bara hälften kvar att köpa till

• Vroooooom
    Thulan skrev 2008-09-28 13:41:03 följande:
    Haller pa for fullt att kopa julklappar har i Australien och sedan blir det ett stopp i Thailand pa vagen hem dar jag ska kopa en hel del billiga julklappar. Men roligast blir att kopa de sista julklapparna hemma i sverige veckorna innan jul. Ga runt pa stan och kika i butiker, ta en kopp varm choklad med gradde... ahh vad jag langtar! Brukar ni julpyssla innan jul? Jag vill dra ihop nagra vanner och pyssla lite men det ar sa svart att komma pa vad man kan gora. Nagra tips? Eller man kanske ska ha en julbakarkvall istallet dar man gor godis och bakar?
    En julbakarkväll låter ju urmysigt. Den idén ska jag nog sno till nästa år.

Jag brukade göra julkort tillsammans med några vänner förr om åren. Vi lagade god mat, drack gott och gjorde egna julkort. Det var verkligen jätteskoj.
  • Vroooooom

Jag har köpt en jättefin teburk med matchande salt- och pepparkar, glasunderlägg, ett krukset och en glasvas hittills.

Svar på tråden Vi som älskar julen!