Inlägg från: HW06 |Visa alla inlägg
  • HW06

Vi som älskar julen!

Halloj, vilken trevlig tråd, här har ni en till som älskar julen, fast våra traditioner är att inte hänga upp nått förrens 1:a advent och då bara adventgrejjerna. Julsakerna kommer upp den 23:e på kvällen och granen tänds först den 24:e kl 07.00 på morgonen för då går vi upp tänder i brasan och äter frukost i hop
    Allt försvinner den 14:e Januari. Igentligen den 13:e, men gubben fyller den 13:e och det är så mysigt att ha kvar julpyntet över kalaset

Julklapparna har jag oxå redan börjat fixa

• HW06

Ohh va kul att det finns en till...trodde jag var ensam om att sätta upp julen så sent

Shoegirl skrev 2008-09-30 12:36:16 följande:
    Vi gör ungefär lika.
  • HW06

Ohhh så glad jag blir att hitta likasinnade Alla som jag känner sätter upp sitt pynt så tidigt så när man kommer hem till mig känns det så tomt

• HW06

Samma här, ljustakarna, stjärnorna, några röda dukar och röda gardiner, kanske nån liten tomte och ett par snögubbar och julmusik, det är advent för mig

• HW06

Vi har firat jul med svärföräldrarn mina sen 2004, då mina föräldrar har varit i SriLanka alla jular sen då.
    Första året de åkte var jag jättedeprimerad......jag var så van att fira jul med dem och vi hade våra traditioner, sen berättade min man att hans föräldrar har ingen gran, de lägger klapparna under deras biljardbord Förvånad, jag var alldeles förstörd, hur kan man fira jul utan gran?????? Inte blev det bättre av att jag och gubben bråkade heller på självaste julafton och första julen vi spenderade tillsammans

Men nu i efterhand har jag vant mig så mycke med biljardbordet att nu när vi ska fira vår första jul på flera år i hop med mina föräldrar så känns det nästan lite tomt utan biljardbordet som gran.

Fast det ska bli skönt att spendera vår första Jul tillsammans med lillsnuttan och då vara hemma hos oss

• HW06

Sorry för mitt enorma sena inlägg ser att ni gått i från det ämnet, men jag har försökt skriva inlägget sen kl 14.00 eller nått sånt, men lilltjejen har inte låtit mamma sitta vid datorn

• HW06

Här blir det oxå kalndrar till farmor/mormor och kort vi ska ta på öppna...sen har vi även gjort fotavtryck som vi ger bort

Skänk ett julpaket med hoppets stjärna och gör någon glad.
  • HW06
    unclaf skrev 2008-10-04 19:50:45 följande:
    Oh..O ikea har börat ta fram sina julsaker (kansek nån redan skrivit...)..Nu blir de ttill att åka till ikea en gång i veckan o titta på ljusen o kulorna....Maken lagom nöjd :)
    Jag får inte köpa fler julsaker, gubben tycker det räcker, vi kan ha 3 granar här hemma och alla skulle vara överfyllda säger han, så jag har shoppingförbud på julsaker i år Gråter
  • HW06
    Carola J skrev 2008-10-04 23:42:33 följande:
    He he, får nog försöka med något liknande, kanske funkar lika bra med elementet då den ska stå i vårat hörnfönster så att alla utanför kan se den oxå. Ska dessutom bli kul då det är första året som jag o sambon firar jul tillsammans Tänkte passa på o fråga er som har balkong, hur brukar ni "pynta" den?Behöver lite idéer, brukar bara ha lite tråkiga ljusslingor o så, vill ha MER!
    Japp förrut när jag hade balkong pyntade jag den alltid. Granris runt balkongräcket (et himla bökr med bindandet, men fint blev det) och ljus......hur fint som helst blev det tycker jag

Ja visst är mannen elak hehe, fast jag brukar slänga med en eller två nya saker/år i allafall. Det han inte ser lider han juh inte av Räcka ut tungan
  • HW06

Halloj....

Jag tänkte bjuda hem föräldrargruppen på julpyssel i Dec.
    Kort tänkte jag att vi skulle kunna göra då jag har grejjer för det hemma som stämplar mm.
    Några fler förslag på vad man kan ha som lätt pyssel (vi måste nämligen hålla ordning på barnen med som är runt 10 mån då)

• HW06
    DenDär skrev 2008-10-27 11:53:58 följande:
    Svar på #2055Vilken kanonidé!!Kan ni inte baka pepparkakor, lussebullar, knäck mm?Sådana där hjärtan som man flätar ihop?Dekorationspaket där det inte är nåt i bara som dekoration?Rimstuga för de som vet vad de ska ge bort i julklappJulgranskulor: decopage med foto på barnen, tidningspapper, band. Använd frigolitkulorKlä kransar av oasis eller halm i mossa eller grankvistarDet är de jag kommer på nu
    WoW tack, det var juh supermycket
    Smällkarameller att hänga i granen är juh oxå smidigt att göra
  • HW06
    lugnåsbo skrev 2008-11-01 07:55:53 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Julbordtydligen är det mest i västergötland man äter det...
    Vi har oxå bruna börnor på jlbordet och bor i Värmland
  • HW06
    dio skrev 2008-11-01 10:21:42 följande:
    Bruna bönor på julbordet? Det finns väl godare saker att äta?
    Ohhh det som är så himlans gott, det tillsammand med potatis , köttbullar, prinskorv och rödkål *mmmm*
  • HW06
    Himmelsblå skrev 2008-11-05 18:39:35 följande:
    Var kan man beställa julkort med vackra motiv?
    Göra dem själv kanske
    Jag gör mina själv
  • HW06
    Carolaj83 skrev 2008-11-10 12:41:27 följande:
    läste i nån tråd om pepparkaks Cheesecake  lät så gott men hittar inget recept nånstans....nån som har recept?
    Ohhh det skulle jag viljan ha med, låter supergott juh
  • HW06

PepparkakscheesecakeFör 10-12 personer.  Källa: Recept & Mer - CoopUppladdad av: Bodil56 IngredienserBotten:75 g smör eller margarin 30 pepparkakor  Fyllning:2 gelatinblad 200 g färskost, naturell skal av 1 apelsin, finrivet 3/4 dl florsocker 2 dl lätt crème fraiche  Garnering:syltat apelsinskal   Gör så härSmält matfettet. Krossa pepparkakorna fint och blanda smulorna med fettet. Tryck ut blandningen i en form, ca 22 cm i diameter, gärna med löstagbar kant. Ställ formen i kylen så att kakbottnen stelnar. Lägg gelatinbladen i lite kallt vatten ca 5 minuter. Rör osten mjuk och blanda den med apelsinskal, socker och créme fraiche. Vispa alltsammans pösigt med elvisp. Ta upp gelatinbladen och smält dem försiktigt på svag värme i en liten kastrull. Vispa ner gelatinet i fyllningen och bred ut den i formen. Låt stå i kylen minst en timme. 

Garnera med syltade apelsinskal.

Källa: matklubben.se

• HW06

Oj vad konstigt det blev

• HW06

Jag försöker oxå få oss att titta på bingos uppesittarkväll varje år.....
    Vi får se om det går hem i år med hos gubben

Jul i år kommer bli så mysigt, vi har juh en liten 10 mån bebis och jag ser verkligen fram emot det, även om hon kanske är för liten för att förstå. Vi har oxå bestämt att vi ska fira jul hemma hos oss med mina föräldrar, första julen blir det som vi ska ha annars har vi alltid åkt till svärföräldrarna mina då mina föräldrar varit i SriLanka 4 år på raken

• HW06
    Mamasnest skrev 2008-11-13 13:59:08 följande:
    Här är jultyget till gardinerna jag köpte idag: Jag är eld och lågor över tyget och vill se resultatet hänga i mitt fönster NU!
    Oj vilket otroligt fint tyg, vill oxå ha
    Jag älskar er min familj. W och H är mitt allt.
Svar på tråden Vi som älskar julen!