Inlägg från: unclaf |Visa alla inlägg
  • unclaf

Vi som älskar julen!

tj0rvig skrev 2008-10-04 19:43:30 följande:
    Vi har plast gran, dels pga allergirisken, dels för att jag inte vill ha in en massa kryp (vet inte om det är en myt eller så men iaf!) o dels pga barrningen. Men plastgran funkar bra för oss I år ska vi köpa en större t om O i toppen har vi en stjärna
    Oh, saknar du inte julgansdoften? Känns ju som om doften av julgran när man kommer ned i vardagsrummet på morgonen är "halva grejen" med julen :). Allergirisk? Är det nån i familjen som de facto ÄR allergisk? Annars är det väl ingen fara? Har fått in nån liten spindel nån gång med granen, annars inga problem med kryp. Dock barrar den naturligtvis, man brukar hitta barr året runt i hemmet även om man städar.

Men besvikelsen var total förra året när vi lyckades få fatt på nån måndagsexgran som inte doftade :(. Julen kändes mkt sämre då. dessutom var jag kanonsjuk på julafton...

Men rent miljömässigt är det nog bättre med en plastgran som man återanvänder än "the real deal".

Ha ha, låter som jag "gnäller" på dig, inte min mening..Men jag är bara såååå barnsligt förtjust i julgranar...Smack smack..Längtar tills de anländer....Gå runt och välja den perfekta...Maken får lyfta fram varenda gran och hålla i den så att jag kan kolla på avstånd...Han gnäller över barr som sticks och händet som fryser, he he..MEn granen måste vara perfekt! Ingen silvergran, nej riktig rödgran...
  • unclaf

Oh..O ikea har börat ta fram sina julsaker (kansek nån redan skrivit...)..Nu blir de ttill att åka till ikea en gång i veckan o titta på ljusen o kulorna....Maken lagom nöjd :)

• unclaf
    HW06 skrev 2008-10-04 21:52:48 följande:
    Jag får inte köpa fler julsaker, gubben tycker det räcker, vi kan ha 3 granar här hemma och alla skulle vara överfyllda säger han, så jag har shoppingförbud på julsaker i år
    Aha, men det är då man tar fram trumfkortet: "granen kan kläs i olika teman år från år". Dvs: man kan köpa på sig hur mkt pynt som helst (guldgran, silvergran, klassisk gran, kalle anka gran osv osv osv..möjligheterna är oändliga..)
  • unclaf
    TereseA skrev 2008-10-05 15:36:59 följande:
    Undrar vart man kan hitta dörrkrans? någon som vet? ska kika på tradera.
    Dörrkransar säljs alltid på torget i alla städer jag besökt kring jul. Men om du bara är ute efter själva stommen så brukar de ha det i hemslöjdsbutiker.

Men om det är plastvarianten du letar efter så vet jag tyvär ej.
  • unclaf
    TereseA skrev 2008-10-05 16:02:27 följande:
    får se om jag köper en i plast el sådan man kan ha varje år..
    Hobbybutiker brukar ha stommar oxå. Tycker det är ganska fint med bara stommen fast typ sidenband knutet runt el annat pynt man styuckit in. Måste inte va en massa granris o grejer man binder, svårt att göra fint själv (tycker jag...). Och dyrt att köpa en färdigbunden.
  • unclaf
    TereseA skrev 2008-10-05 16:13:53 följande:
    ja det är det..här då den 1 advent är det alltid marknad här..då säljer dem dörrkransar..sagt varje år at jag ska köpa en..men glömt..vet att dem tar 60kr för en ganska enkel som man kan ha..vi bor ju i lägenhet så det är ju inte så fint med en stor biffig krans..det är finare på hus.
    Kom på att jag gjorde en jättefin krans ett år (jag som är så kass på sånt annars). Jag köpte en sån enkel stomme samt massa små vinteräpplen som jag tryckte fast med ståltråd.

Oh juletid... :)...
  • unclaf
    bripoint skrev 2008-10-09 07:50:35 följande:
    Allt behöver väl inte vara rött till jul.Jag vet inte om jag gillar de här eller ej Känner någon slags hatkärlek  Ska jag helt klart låta bli att köpa dem eller måste jag bara ha dem!?www.tradera.com/1_st_MAGISKT_LED_LJUS_I_VACKR...www.tradera.com/3st_LED_Ljus_for_hemmet_Lampa...
    Hmm. Oj. Svår fråga. Beror på i vilken stil ditt övriga hem går i. Om det är lite mer minimalistiskt och modernt, så go for it. Om det är lite mer plåttrigt: nja....

Själv är jag nog för traditionell i smaken för att ha de hemma hos mig. Men hos andra hade jag kunnat tycka det var fint i rätt sammanhang.
  • unclaf
    Mamsis skrev 2008-10-16 21:01:58 följande:
    Tips på juldoft, kanske borde ligga i pysseltråden?? Men lägger den här i alla fall.Små kottar, kanelstång, lite "vanlig" kanel ca 2 tsk, anisstjärnor ca 5 st, muskotnöt, ca 3-4 st, apelsinskal skalad med potatisskalare, kryddpepparkorn "ett gäng". Blanda allt i burk med lock, låt stå från nu tills jul eller så länge som möjligt, skaka om då och då. Häll sen allt i en skål eller en burk med lock som kan sitta på glänt så sprider sig en underbar doft.
    Om jag blandar ihop en sån mix i hlegen, hur ofta ska jag lufta då? Varje dag?
  • unclaf

Fråga: är era pojkvänner/män (eller flickvänner/fruar om ni är lagda åt det hållet :) ) lika entusiatiska över julen som ni? Jag höll på att förgås av lycka häromdan när jag såg att maxi plockat fram jusltakar o lite annat. O till ikea vill jag gärna åka 1g7v för att se hur det "framskrider".

Min man är inte imponerad alls.

• unclaf
    Mamsis skrev 2008-10-22 18:50:36 följande:
    JULDOFTKanelstänger, muskotnöt, anisstjärnor, små kottar, kryddpepparkorn, apelsinskal, skalade med potatisskalare, lite "lös" kanel.Lägg i burk med lock, skaka om då och då, lufta även lite om skalen behöver torka.
    hur ofta lufta?
Svar på tråden Vi som älskar julen!