Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Vi som älskar julen!

Jag älskar också julen, och ska i år se till att faktiskt ha tid för den! De två - tre senaste åren har det blivit sisådär med förberedelserna. 07 hade jag precis börjat ett nytt heltidsjobb med en liten bebis hemma också, 06 flyttade vi, 05 hade jag mitt första barn som tog tid.

Men i år, i år ska det bli ändring! JAg ska planera och fixa och dona. Jag har redan köpt julgardiner till vardagsrummet, och har bestämt mig för att försöka köra rätt konsekvent med rött och vitt som dekorationer. Men mycket!

En fråga: vågar man prova att köpa silvergran istället för vanlig? Och små diodljus istället för vanliga granljus? JAg vill absolut inte ha en disneygran, men gärna en som strålar lite utöver det vanliga.

Om någon har en bild på en sån klädd gran skulle jag bli riktigt lycklig.

• Bonanza
    Analoga skrev 2008-08-27 19:53:27 följande:
    Jag är ju lite mer åt det traditionella hållet så frågar du mig så väljer jag en gammal, hederlig grön gran Små diodljus är väl rätt okey bara de inte färgade
    Jo precis. Problemet är ju bara att de vanliga är så tunna att det ofta inte blir den där strålande känslan. Men jag är också traditionell och vill ha en klassisk, vacker jul. Svårt. Färgade ljus kommer inte över tröskeln!
  • Bonanza

EFtersom jag i år ska fira jul ordentligt ska vi dels prova nya bakrecept, men vi ska faktiskt även stoppa vår egna korv. Vi kör hela vägen i år!

• Bonanza
    Marsch skrev 2008-08-27 20:31:20 följande:
    Här vill jag vara med!Angående julgransdiskussionen så vill jag ha en vanlig grön traditionsenlig gran. I år ska jag nog satsa på en äkta, grön, frodig, odlad disneyaktig gran. Jag är dock stolt ägarinna av en fullstor bee movie-plastgran som är gul- och svartrandig och har kulor med bin på sig.
    Hur ska du göra den disney? Färgade lampor och sånt, eller hur har du tänkt?

Jag skulle vilja ha en grön, vanlig gran, men med silvergranens form och täthet jag.
  • Bonanza
    Marsch skrev 2008-08-27 20:37:40 följande:
    Nej nej, disneygran för mig är att den är tät och frodig. Det är en kungsgran jag är lite sugen på men det finns andra sorter också. I den har jag ljusslingor med små ljus, röda kulor och halmgrejer.
    Men då så! Då är det ju en sådan jag vill ha. Finns de att köpa på vanliga såna här uteställen, eller brukar man behöva gå till t.ex. plantagen?
  • Bonanza
    Alderia skrev 2008-08-28 14:00:31 följande:
    En fråga av ren nyfikenhet: Vilka i jultråden är kristna/troende? Finns det någon som älskar jul men tillhör en annan religion?OBS: Jag är absolut INTE ute efter en stor religionsdiskussion. Frågan kommer bara ur en allmän nyfikenhet. Jag förstår tanken att fira julen som en ren familjehögtid.
    Benhård ateist här.
  • Bonanza

Min man tycker att jag är konstig som kan vela över en sån sak som inslagningspapper. Men det gör jag ändå. För å ena sidan vill jag ha sånt papper jag alltid haft, sen jag var litet barn. Ni vet det klassiska, i olika färger med tomtar och sånt. Å andra sidan vill jag ha gammeldagsa paket, med vita papper och röda snören eller liknande.

Fast med tanke på att mina paket inte blir de enda under granen är det nog bäst att köra på det vanliga. Då blir det åtminstone enhetligt.

Såg att ni pratade om när man börjar fira. Jag är julnazist som många andra: inget jul innan 1:a advent. Inte mycket pynt före Lucia, och granen kläs dagen innan jul. Tyvärr, för den är ju så fin.

• Bonanza

I alla fall måste det ju vara rim på varenda paket. Det är ett minimum.

Vi har redan sonens juklappar färdigplanerade, om än ej inköpta. Dottern kommer bara vara 1.5 år, så hon bryr sig inte så mkt. Det är till varandra vi brukar ha problem att komma på julklappar.

• Bonanza

Kims mamma skrev 2008-09-11 21:20:27 följande:

Längtar så till julen... att kunna plocka fram alla saker, baka, laga mat och ha min mans familj hos oss.Men jag jobbar tyvärr julhelgen... JULAFTON 17.13-23.16 JULDAGEN 9.20-19.31 ANNAN DAG JUL är jagledig. Dessa konstiga tider beror på att jag jobbar inom våran lokaltrafik.
    Du har inga föräldrapenningsdagar kvar att ta ut då?
  • Bonanza

Kims mamma skrev 2008-09-12 10:27:23 följande:

Kim är 13 år gammal. Så det är länge sedan de tog slut.
    Attans, jag kollade inte riktigt åldern. Det är annars en av de bra sakerna med att spara lägstanivådagar. Aldrig behöva jobba julen. Nu arbetar jag på kontor, så jag behöver inte oroa mig, men ändå.
Svar på tråden Vi som älskar julen!