Inlägg från: Mamasnest |Visa alla inlägg
  • Mamasnest

Vi som älskar julen!

Smulanpus skrev 2008-11-20 16:20:36 följande:
    Köpte julstjärnor till köket idag, tror inte att dom kommer överleva till jul men oj så fint det blev, ska försöka sätta upp julgardiner och stakar i helgen om ryggen blir bättre. Har lite problem att röra mig nu har köpt massa fint till att göra i ordning ute på trappen med idag men det får nog också bli imorgon. Har alla skåp och garderober fulla av julsaker nu som jag köpt, vet knappt vad jag har längre så ska bli spännande att gå igenom allt i helgen
    Det köpte jag också idag. Det ska bli intressant att se hur länge de håller i år.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Smulanpus skrev 2008-11-20 18:09:27 följande:
    Hehe ja mina kommer säkert inte leva länge, är expert på att ta död på mina blommor, mer spännande att se hur många man måsta köpa som ersättning
    Jag köpte amaryllis också, undra om man får den att blomma till jul?! Förra året blommade den i mitten av januari.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Emilia82 skrev 2008-11-21 08:15:29 följande:
    jag fyller ju år på söndag,vet ej hur jag ska dekorera tårtan ännu...........tips=)? kanske jul tema=)?
    Vad ska du göra för tårta?
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Mammajessi skrev 2008-11-21 08:55:40 följande:
    Två grädd tårtor med oblater, en med disney bilar och den andra med nallephu.Den tredje ska jag ha rosa sugerpaste med svart kristyr samt skriva snyggt med en svart penna med lakris smak samt spraya glitter på!Kommer bli så fint, får återkomma med bilder nästa vecka
    *pustar* Vad jobbigt det lät. Jag gjorde för mycket tårtor ett tag så nu försöker jag stanna vid cupcakes.
    Min dotter fyller 3 år på lucia så jag köpte en oblat med Curious George på och texten "Happy 3dr Birthday Kaylin". Lätt tårta och personligt. Köpte från USA kan jag tillägga.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Emilia82 skrev 2008-11-21 10:46:43 följande:
    mamasnest:vet ej om du fråga mej också men svarar iaf: blir nog jordgubbstårtor med grädde...sockerkaksbotten....sen vet jag ej om jag garnerar (eller vad det heter) med grädde och någe rosor eller blommor....eller granar
    Jag gjorde en pepparkaks-cheesecake härom dagen, det var supergott. Men kanske inte födelsedags-festligt?!
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Glamrockare skrev 2008-11-21 13:02:58 följande:
    vill oxå ha snöstorm *tjurar i ett hörn*
    Det är bara att åka hit! Ta det lugnt på vägarna bara!
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Nu har jag gjort en pepparkaksdeg, i morgon ska här bakas med alla barnen!

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Emilia82 skrev 2008-11-21 21:27:21 följande:
    mammasnest:har du receptet att skicka=)?idag har jag köpt/beställt ljus som doftar kanel/lagerbär och nektarin/ingefära tror jag det blev=) juldoft iaf=)tips på var jag kan köpa fina julgardiner?nu ska jag laga kvällsmat och varva ner i soffan...ha en fin kväll!
    Botten:

100 g smör
    30 pepparkakor

Smält smöret och krossa pepparkakorna. Tryck ut massan i en springform och låt stå i kylen för att stelna lite.

Cheesecake:

4 ägg
    2 dl socker
    3 dl vispgrädde
    100g philadelphiaost

Vispa grädden i en skål. Separera äggen och vispa vitorna till hårt skum. Vispa ihop ägggulorna med sockret och osten. Vänd försiktigt ihop grädden, äggulorna och äggvitorna i en skål, häll i formen med pepparkaksmassan och strö över krossade pepparkakor. Ställ genast i frysen och frys kakan minst 6 timmar innan den ska serveras. Ta ut den ca 20 min innan servering.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Åhhh, jag älskar att vakna av plogbilen! Vill också gör det, skicka hit en och gärna lite snö med den!
    Här ligger ett tunt täcke än, men det hade varit kul att göra snögubbar och åka pulka också.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Carolaj83 skrev 2008-11-24 08:30:29 följande:
    vi e totalt insnöade kommer ingenstans, 11 dagar till bf....så hoppas hon håller sig där inne nu, va fan gör man annars????stackars pappa o bror har kört snö hela natten ....o lär ju hålla på minst nått dygn till
    Håller tummarna för att ditt barn inte är som mina och kommer ut innan BF. Mina barn har varit rädda för att jag ska få ett tokbryt av leda i slutet på mina graviditeter så de har alla kommit tidigare.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Nu snöar det här!  *sjunger "vi ser det snöa vi ser det snöa*

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Emilia82 skrev 2008-11-24 09:14:29 följande:
    mamasnest: *sjunger med* "nu åker kälkarna/pulkorna fram!"
    Vi åker till Toys och köper nya!
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Emilia82 skrev 2008-11-24 09:32:13 följande:
    mamasnest vi har 3 vill ni låna
    Jaaaaaa, här sliter de sönder något för varje år.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Jag ska köpa påsar att lägga sakerna i kalendern i idag. Panduro erbjuder säkert något mer juligt också.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Emilia82 skrev 2008-11-25 09:22:50 följande:
    mamasnest: åj jag måste ocskå fixa kalendrarna,ska köpa godis och någe småsaker...
    Här blir det pussel till de stora och duplo till den lilla. Gissa om jag har att göra ikväll när jag ska dela upp rätt bitar i rätt påse?! Sonens pussel är på 540 bitar och rätt bit ska vara i rätt påse dag för dag.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Emilia82 skrev 2008-11-25 09:26:38 följande:
    mamasnest:du har att pyssla med då minstingen får väl typ majsbågar i sin här eller någe djur kanske...måste fundera lite=) förslag mottages gärna till en 1åring en 2 åring och en 9åring=)

Pussel?
    Jag har ju en 1½-åring, en 3-åring och en 11-åring och det funkar här, om man kompletterar med Duplo också.

Till 3-åringen har vi köpt ett 125-bitars som hon bygger ihop lite varje dag med, lite utmaning alltså. Sonen kommer också att behöva hjälp med sin pusselboll antar jag. Det blir till att gå upp tidigt varje morgon i december.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Det är väldigt gott att blanda i saffran i philadephiaosten och ha den emellan den mjuka pepparkakan. Det gjorde jag förra året och det var väldigt populärt.

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden Vi som älskar julen!