• MymlanMy

Operera halsmandlar - positivt eller negativt?

Min sons läkare vill operera bort hans halsmandlar. Min son är snart tre år gammal. Det finns olika skäl till varför läkaren vill operera. Dessa skäl väger förvisso tungt men jag vill ändå veta mer innan jag fattar beslutet att låta min son opereras.

Ni som har opererat bort era halsmandlar, har ni märkt någon skillnad före och efter? Har ni fått färre eller fler infektioner efter operationen? Hur har er hälsa påverkats av operationen?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Operera halsmandlar - positivt eller negativt?
  • MymlanMy

Puff! Puff! Söker svar från föräldrar som själva är opererade, har barn eller vänner och anhöriga som opererats.

• Mirree

Hejhej!

Jag opererade bort mina halsmandlar när jag var 24 år eftersom jag hela tiden fick återkommande infektioner i halsen. Har varit mycket sjuk i barndomen oxå. Det kändes väldigt befriande o skönt att bli av med "problembollarna" i halsen. Men de är ju där för att infektioner inte ska vandra vidare ner i luftrör o lungor som jag förstått det. Har fått lunginflamation en gång och en del problem med luftrören efteråt. Men i det stora hela var det värt det. Är de till mer besvär än nytta är det skönt att få bort dem. =)

• tindio

Minkille på 4 år opereades i mars
    Både polyper och halsmandlar, i slutet hade han rent andningsuppehåll på nätterna JÄTTE otäkt
    Men nu är han som en ny kille äter mycket bättre,talet har blivit bättre han har inte heller varit sjuk en endaste gång efter det( han var ständigt snorig tidigare) och förkyld ofta..
    Är det nåt du funderar på får du gärna inboxa mig

Mvh Linda

• MymlanMy

Mirree! Tusen tack för ditt svar. Det var intressant att du tog upp precis det som jag funderar mycket över; att halsmandlarna är kroppens portvakt. Det är bland annat det som bekymrar mig. Om nu halsmandlarna avlägsnas kanske min son får andra problem istället, precis som du beskriver i ditt inlägg. Eller är min oro överdriven? Kanske fördelarna överväger, vilket du också skrev. Därför är jag tacksam för svar från många för att få veta hur det gått för de personer som har opererats.

• Adelianea

Min dotter skrapades först bakom näsan när hon var 3 år och sen brände de bort halsmandlarna och skrapade igen där hon var 6 år . Hon snarkade enormt mycket och fick andningsuppehåll då och då. Nu har alla besvär försvunnit och hon är inte alls mer sjuk än någon av sina syskon. Läkarna ville dock vänta med halsmandlarna tills hon blev 6 p.g.a riskerna, så prata med er läkare om det. Vet ju inte vad ni har för skäl. Kanske räcker med skrapning?

• Zenobia

Det är bättre att ta bort halsmandlarna när man är liten än när man blir större.
    Risken kan annars bli som med mig att när jag tog bort halsmandlarna så täppte dom till hela gången i halsen.
    Sen klarar nog ett barns kropp mer påfrestningarna med att ta bort halsmandlarna som liten och risken för infektioner är inte lika stor.

Men på mig vart det posetvit, jag slipper det där onda halsinfektionerna så gjorde att man kanppt kudne svälja eller prata på ett par dagar när man vart förskyld. Samt att mian förskylningar är inte lika täta längre.

Men snarkar och har mig gör jag fortfarande dock, men det är andra fel som gör det =)

• jessikaa

Hej! Jag opererade bort mina halsmandlar i mars! Innan dess va jag ständigt förskyld, och om jag nån gång blev frisk så blev jag sjuk igen efter en vecka! Jättejobbigt! Men sen jag opererade bort mandlarna så har jag bara vart "halv" förskyld (lite snorig) en enda gång! Och inte ett smack ont i halsen, som jag alltid annars hade när jag var förskyld!

Som nån av ovanstående skrev, att halsmandlarna finns ju där av en anledning men man behöver dom inte direkt heller. Det finns andra saker i kroppen som också skyddar mot sjukdomar, då främst förskylningar.

Jag skulle varmt rekommendera dig att låta operera bort din sons halsmandlar! Han kommer bli mycket friskare! Men jag måste säga att han kommer ha väldigt ont i halsen och ha väldigt svårt för att äta fast föda. Så va det för mig iallafall, men, alla är ju olika!
    Men för mig så va operationen ändå det nästan bästa jag har gjort! :D

Lycka till!

• Linnea84a

jag tog bort mina när jag var 14, nu 10 år senare så har jag inte haft ett problem!
    var väldigt jobbigt förtsa tiden efter operationen men det la sig å jag har som sagt aldrig haft mer problem med halsen så det var verkligen värt varenda sekund som det gjorde ont.

Svar på tråden Operera halsmandlar - positivt eller negativt?