Jag är ett riktigt "halsbarn" och har haft halsfluss åtskilliga gånger, men jag har aldrig blivit erbjuden operation. Det är för mej en gåta...
Vår son - då drygt 6 år - opererade bort halva halsmandlarna och en stor polyp bakom näsan i januari i år, trots att han knappt har varit sjuk i hela sitt liv! Vi sökte läkare för han gick och fnös i näsan, i flera månader och han spottade ofta. Han sa att det kändes trångt i näsan och var svårt att svälja. Efteråt fick han klarare röst, han satte saft i halsen ett par gånger och han sa att det kändes som en flod när han svalde flytande, de första dagarna. Det tydde ju på att han hade haft väldigt trångt i halsen innan!
Det är väl vanligast och bäst att ta bort bara delar av halsmandlarna, just för att de fyller sin funktion. Säkert finns det en anledn. till att din son ska få ta bort hela. Du kan ju fråga läkarna varför - om du inte redan vet. Jag vet en vuxen som tog bort sina mandlar i tonåren och varje gång hon är förkyld så får hon jätteont i lederna i hela kroppen. Hon inbillar sig att det är för att hon är utan mandlar.
Då i januari, hade de en nyare och lindrigare metod än laser i Hudiksvall, som vår son var en av de första att bli opererad med. Man får avgöra själv när barnet är redo för fastare föda och vår son åt ris och korvstroganoff ett dygn efter op. Han fick också avgöra själv när han behövde smärtstillande och inte. Han behövde bara ta i 4-5 dgr. Han fick Diklofenak Sandoz.
Det går säkert bra för er också! Om det ändå måste göras, så är det bättre ju yngre han är, tror jag.