• Lev väl ångra inget

Högtider, hur löser ni detta?

Jag och min partner har varit tillsammans i ca 6 manader och har det valdigt bra tillsammans. Hans och hans foredetta tar barnen varannan vecka, och for att vara helt arlig tycker jag det ar som roligast nar vi har barnen hos oss :)
    Vi har dessutom forlovat oss nyligen, och aven om det kan tyckas som att allt gar valdigt fort fram ar jag mycket lycklig i forhallandet.

Men nu till problemet..

Igar pratade jag och partnern pa skype med webcam (jag ar for tillfallet och halsar pa en foralder utomlands) da han fragade vad jag hade for planer till jul.
    Jag svarade skamtsamt att jag jobbar, men erkande sen att na, det gor jag nog inte.
    Da sade han att "ja, jag kommer nog fira med Sara (exet) och barnen.".... Jag satte min kvallsmacka i halsen och sade nagot i stil med "Hursa?"..
    Vi diskuterade saken en stund och jag klargjorde att det skulle vara ytterst obehagligt for mig om han firade jul pa det viset. Jag hade i hemlighet hoppats pa att vi skulle fa ha barnen pa julen, men inte hade tanken slagit mig att han ville fira den hemma hos sitt ex, och utan mig dessutom.

Jag ar inte den som alltid sager ifran, men dar gick min grans, och jag sade at honom att han och hans ex far losa julen sinsemellan, men att julen firar man framst med sin partner och inte sitt ex.

Har jag fel i detta? Kan inte kanna att jag gjort det, men allt det har ar nytt for mig, och jag kan ha fel. Behover helt enkelt alla tipps jag kan fa.
    Hur gor ni under hogtiderna?

Tacksam for svar.
    xxxx

och ursakta for saknaden av svenska bokstaver, man orkar bara med ett visst antal ctrl c- ctrl v :P

• Svar på tråden Högtider, hur löser ni detta?
  • Joje

Alltså det låter ju helt galet Förvånad Menar han verkligen allvar?!? Skulle aldrig falla mig in att fira jul eller någon annan högtid med ett ex överhuvudtaget!!! Det måste gå att lösa på något annat sätt? Har tyvärr inte några bra tips... men de borde ju kunna alternera högtiderna och köra varannan eller så...?

♥ Liam 17/4-07 & Linn 12/7-08 ♥
  • Llimen

jag har ju inga brn själv. Men jag vet att mina föräldrar firade jul tillsammans de första åren efter deras skiljsmässa. Inte ela julaftonen utan typ att ala åt lunch ihop och sedan firade de på var sitt håll på kvällen.
    Som barn vet jag att jag tyckte väldigt mycket om det (jag antar att det är för barnens skull han vill göra det..)
    Men jag tycker no samtidigt att ni borde prata om det mer. Alltså att han inte bra ska bestämma utan prata med dig så kan ni kanske hitta en lösning som fungerr för alla. (kom bara ihåg att om han säkert inte vill fira med exet för hennes skull utan fr barnens, du blir alltså inte bortvald)

• Lev väl ångra inget
    Svar på #2
    Det dar later ju faktiskt ganska vettigt, med jullunch osv..
    Fast jag reagerade ganska mycket pa att han sa att han inte kunde tanka sig en jul utan exet, samt barn 1 och barn2. Da var det ju altsa att exets namn namndes som jag reagerade pa, inte barnen, men det sager val sig sjalvt. Men sen vet jag fran egen erfarenhet att det ar latt att saga en sak men mena en annan, sa du kan ju ha ratt.
    Oh well, ingen mening med att alta saken forran jag kommer hem.
  • isafis

Hejsan. Tänkte berätta hur vi har löst det på olika sätt i familjen. När jag var liten så var jag och min syster hos pappa på fm. då var mamma med tills hon träffade en ny man. Då körde hon dit oss och hämtade efter ett par timmar. Sedan fick vi en lillebror, men även då slutade det med skillsmässa. Brorsans pappa var med oss och firade jul några år efter separationen men nu har de löst det så att min bror firar jul hos min mamma varje år och nyår hos sin pappa. Det funkar bra för dem.
    Nu bor jag med min sambo våran son och min sambos dotter. Hon firar jul hos oss vart annat år och hos sin mamma vart annat. Nyår firar hon där hon inte var över julen. övriga högtider firar hon hos den vars vecka det är. Det fungerar bra hos oss för då firar vi jul hos min mamma vartannat år. Jag vet ju inte hur gammla dina bonusban är men är de lite äldre är det nog bra att prata med dem och höra hur de tänker. Nu fick du lite olika tips från våran splittrade familj:p Hoppas du har någon nytta av dem

• Simben

vi har sambons son varannat år på julafton och vartannat år på juldagen. vi firar alltid jul båda dagarna. när vi har sonen med sambons familj och den dagen vi inte har sonen min familj. funkar kanon hos oss

• Pymsan

Samma här. Vi har min sambos barn varannan jul och varannan nyårsafton, om de är hos oss på julafton är de hos mamman på nyårsafton och vice versa. Midsommarafton kör vi oxå varannat år. Påsk känns inte så stort så det har vi inget system för, den firas där de råkar vara just då.

• AnnanAnna

Jag reagerar lite på att han kan tänka sig en jul utan dig men inte en jul utan exet?!?!?!
    Jag skulle förstå helt klart om han inte kunde tänka sig en jul utan barnen, det är ju deras högtid om man säger så... Men han har ju separerat från sitt ex, och ändå kan han inte tänka sig en jul utan henne?
    Det betyder att du får finna dig i att fira jul själv i framtiden eller att ni firar tillsammans med hans ex!?
    Nu drar jag det lite långt, men jag tycker faktiskt det låter som du blir lite utesluten där.

Jag vet många som separerar som firar jul, midsommar, går på skolavslutningar och kanske t.o.m. åker på semester tillsammans ändå, just för att de har barn tillsammans. Man gör "familjegrejer" ihop för att man fortfarande känner sig som familj.
    Men när en eller båda träffar en ny partner så brukar ju det där upphöra, då blir man ju familj med den nya personen och ens ex kanske fortfarande är familj, men inte den familj man lever med.

Visst kanske man kan ses mamma-pappa-barnen en stund på jul, men inte tycker jag man fortsätter fira som familj sådär när du finns med i bilden. Det blir ju jättekonstigt för dig!
    De absolut flesta jag vet firar som några skrivit här, vartannat år på jul och vartannat på juldagen eller nån liknande variant.

• Fembarnsmorsan

Så sa mitt ex förr när vi nyligen blivit ihop. Men vi gick halva vägen var eftersom mde hade bestämt sedan innan... iallafalla så öppnade de paket tillsammans sen kom sambon till mig ...därefter hade de barnen varanann jul....vi är idag skilda och jag har ny sambo och vi ska komma överens med två andra pappor,inte så lätt alla gånger

Men vi försöker ta varanann jul....hittills har det funkat bra.Nu i jul ska vi vara ensamma med vår misting!Både mysigt och vemodigt....

Vårt badhus har julöppet så vi tänkte gå dit med honom på fm,hem och äta,ta en promenad kanske och sedan får han öppna några av sina julklappar......
    Sen dagen efter kommer syskonen och då öppnar vi resterande paket tillsammans med dem. Äter julmat o hela paketet!Vi firar jul en dag senare bara...

Vill man få det att funka så går det,man ska inte vara rädd att göra annorlunda bara

• Tezz72

Jag och min exman kör varannat år jul och varannat år nyår. Alltså den som har hela julen, då ska den andra föräldern få fira nyår med barnen. Men nyår nu när dom är så stora då får dom bestämma lite själva. Men julen är inte förhandlingsbart och det vet barnen om.

Detsamma gäller min sambo och hans ex...

• Soffepoffe8

Nu vet jag inte hur nära varann de bor varann. Men när jag var liten var vi halva julafton med pappa o halva med mamma. Det funkade bra för oss. Nu e jag sà pass gammal nu gör jag som jag vill.

• timri
    Tezz72 skrev 2008-09-06 09:00:54 följande:
    Jag och min exman kör varannat år jul och varannat år nyår. Alltså den som har hela julen, då ska den andra föräldern få fira nyår med barnen. Men nyår nu när dom är så stora då får dom bestämma lite själva. Men julen är inte förhandlingsbart och det vet barnen om.Detsamma gäller min sambo och hans ex...
    Gör precis som ni med jul och nyår och det funkar bra att ha det så.
  • Tezz72

Visst e de skönt när det funkar så bra, som det gör?!

timri skrev 2008-09-10 13:10:28 följande:
    Gör precis som ni med jul och nyår och det funkar bra att ha det så.
  • timri
    Tezz72 skrev 2008-09-10 14:12:25 följande:
    Visst e de skönt när det funkar så bra, som det gör?!
    Jepp, verkligen. Blir det inte något tjafs om vem som ska göra vad som det lätt kan bli. Nu är det varannan jul/nyår som gäller.
  • Catti41

Jag har faktiskt en kompis där hon och hennes nya man och deras barn firar jul med hennes exman och hans nya och alla gemensamma barn samt gemensamma far- och mor-föräldrar och även nya far- och morföräldrar.
    Kräver nog sin man/kvinna men verkar ju väldigt sympatiskt.

• Lev väl ångra inget

Tycker allt här låter bra och rimligt. Har hur som helst pratat vidare med min karl, och han och hans ex ska försöka klura ut nånting, fast än är inte allt klart. Det verkar som att barnen kommer vakna upp hos oss och sedan åka hem till sin mamma vid lunch. Sen kommande jul/nyår pratas det om att turas om rakt av.
    Jag hoppas på att i framtiden få en bra relation med barnens mor, isf skulle jag faktiskt kunna tänka mig att fira ihop med henne och hennes familj också. Men nu när det är så nytt skulle det nog kännas för obekvämt haha.

• TessaS

Så gör vi.
    Barnens mamma bor inte långt härifrån, så vi delar dagen på mitten helt enkelt. Funkar jättebra.
    Andra stora högtider brukar vi köra varannan, men just julafton känns lite extra viktig särskilt nu när vi har gemensamt barn också och syskonen vill ju vara med och öppna varandras julklappar.

Och för övrigt tycker jag inte alls det är konstigt att du reagerar. Jag förstår om man fortsätter fira jul ihop så länge man inte har nya partners i sina liv, men sedan är det lite mer att ta hänsyn till.
    Jag är inte mycket för "Tomten är far till alla barnen"-jular, men det är ju bra om det funkar för alla parter.

Lev väl ångra inget skrev 2008-09-11 20:29:28 följande:

Tycker allt här låter bra och rimligt. Har hur som helst pratat vidare med min karl, och han och hans ex ska försöka klura ut nånting, fast än är inte allt klart. Det verkar som att barnen kommer vakna upp hos oss och sedan åka hem till sin mamma vid lunch. Sen kommande jul/nyår pratas det om att turas om rakt av. Jag hoppas på att i framtiden få en bra relation med barnens mor, isf skulle jag faktiskt kunna tänka mig att fira ihop med henne och hennes familj också. Men nu när det är så nytt skulle det nog kännas för obekvämt haha.
  • Ärlig

*host*
    Satte även jag maten i halsen...

Fira med sitt ex?

"allt för barnen" eller?
    Då kan de ju flytta ihop igen.

Näe, klart han inte ska vara hos exet ifall han har stadigt sällskap, annat är det ifall man är fri för vinden då har man inget att förlora.
    Men nu har han dig och det vore vansinne ifall han leker mamma-pappa-barn bara för att det råkar vara jul.
    Ska ni alla fira hos exet även ifall ni gemensamt får ett gäng egna ungar?
    Hahaha... nej, dom har gjort slut, han har gått vidare, man kan inte både ha kakan och äta den, du reagerar helt mänskligt.

Hade min gubbe föreslagit att vi skulle fira hos hans ex hade jag nypt mig i armen för att se om det var på riktigt, skulle jag inte vakna utan inse att det var på riktigt så hade jag varit VÄLDIGT tydlig att det inte är okej, även ifall "de har barn"... (som verkar vara den vanligaste orsaken att det är okej att köra över en annan människa)

• Zaria

Vi brukar dela på julafton,dvs jag har sonen dagen innan jul och halva julafton och pappan har andra halvan och dagen efter.

Annars kan man ju även fira jul dagen efter jul om man vill ha en egen julafton,tror inte barnen tycker det är tråkigt att fira jul 2 dagar =)

Alt en julunch hos biomamman,och du skall givetvis få följa med.

Tycker däremot att det låter kontigt att inte kunna tänka sig fira jul utan exet,att man inte vill utan barnen är förstår jag.

Är bion trevlig kanske ni kan fira ihop eller ses en stund allihopa. Nu är jag iofs biomamma men kan tänka mig att man även som bonusmamma tycker om barnen och vill se dem en stund på julafton.

Svar på tråden Högtider, hur löser ni detta?