Inlägg från: Svartfot |Visa alla inlägg
  • Svartfot

Vad är dagis?

Dagis är en förvaring för barn, så föräldrarna kan jobba

ღMalte ღWilmaღ
  • Svartfot
    Zondra skrev 2008-08-30 00:59:27 följande:
    Kanske man har haft en dålig erfarenhet av förskolan om man anser att det endast är "förvaring".Min son lär sig massor av saker på förskolan. Att samarbeta i team, lär sig respektera allas olikheter samt en hel del retorik. De lär sig räkna och skriva i mindre omfattning och förskolelärarna lär dem skilja på rätt och fel. Sen har de ju väldigt roligt också, på sina pysseldagar, temadagar, utflykter och lekar. Tom. regniga dagar i lekhallen är lajbans för min son, likaväl som härliga soldagar ute med cyklar, sandlådor, gungor, rutchkanor och annat skoj. Allt med god tillsyn av utbildade pedagoger.GIVETVIS är det här saker som Framför Allt, är föräldrars uppgift, men - att det pågår även då vi måste åka och jobba för vårat uppehälle, är väl ändå härligt, och något vi ska vara tacksamma över?Så känner i alla fall jag. Kanske har jag haft tur och fått in min son på landets bästa förskola, men jag är mycket skeptiskt. Skulle nog tro att det är vanligt förekommande istället för undantag.
    Mina barn trivs också väldigt bra på dagis, men likväl anser jag att det är förvaring.
    Jag hade för min skull mycket hellre varit hemma med mina barn än att lämna dom på dagis för samhällets skull.
    Barn som inte går på dagis lär ju sig av någon anledning precis samma sak...

Måste kännas väldigt märkligt för dagispersonal att först köra och lämna sina barn på ett dagis för att sen åka iväg till "sitt" dagis och ta hand om en massa andra barn, nej det kan inte vara meningen.
    ღMalte ღWilmaღ
  • Svartfot
    Zondra skrev 2008-08-30 11:40:03 följande:
    Men...de flesta HAR ju inte möjlighet att vara hemma heltid med sina barn, och eftersom det är så samhället ser ut så ser jag det som något väldigt positivt att jag tryggt kan lämna mitt barn i en stadig, pedagogisk miljö. Jag bråkar INTE med dig när det kommer till den punkten. Men att kalla det "förvaring" anser jag vara ett negativt uttryck och väljer att Inte använda det ordet. Mitt barns förskola är fortf. INTE endast en "förvaring", det är precis som det låter en För - skola.Förvaring låter som om förskolelärarna stoppar in ungarna i ett rum, låser och gömmer nyckeln tills föräldern är tillbaka, och det är såå mycket mer än det.
    Nej precis det är ju samhället som är helt galet!
    Man kan inte vara hemma med sina barn så länge man vill för att samhället är gjort så både mamman och pappan måste jobba.
    Och jag tycker inte heller att små barn behöver så väldigt mycket stimulans så att inte föräldrarna klarar det.

Däremot när dom blir större, fast det finns ju enmassa att stimulera och göra med dom även då.
    Öppna förskolan tex. plus en massa lärande stimulans hemma.
    Tror det är lika viktigt med lugn och ro för små barn som att stressas in i vårt samhälle med en massa serverande stimulans med en massa andra runt sig hela tiden.
    Den biten får dom inte på dagis ofta...
    ღMalte ღWilmaღ
Svar på tråden Vad är dagis?