• Tyler Durden

Vad är dagis?

Är dagis en pedagogisk verksamhet eller är det en barnvakt så att föräldrarna kan jobba. Vad tycker du som förälder men mest intressantast är vad förskolepersonal tycker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 16:08
    Jag själv anser att dagis är en Förskola, alltså pedagogisk verksamhet som ska förbereda barnen för skolgången, och då blir jag lite putt förskolelärarna som vägrar ha mitt barn när jag/vi är sk ledig mitt i veckan, med förklarningen ni är ju lediga, fast de inte har någon verksamhet de tider som min fru och jag jobbar ex helger, kvällar och ibland nätter. Då får vi förlita oss på de närmsta, där av min TS frågeställning. Och många förskolelärare svarar att det är en pedagogisk verksamhet alltså en skola, då ska det väl ändå vara obligatorisk närvaro under veckan. Eller har jag fel.

• Svar på tråden Vad är dagis?
  • Nasse7

Eftersom dagis numera heter förskola skulle jag välja det första alternativet men att det är mer fokus på att barnen ska tycka det är roligt och må bra än att de verkligen ska lära sig någonting.

• wow

FÖRSKOLAN, som det heter, är båda de sakerna du nämner i ts. Det är därför vi har fri allmän förskola för alla 4-5-åringar, även för dem vars föräldrar inte arbetar.

• emajk

DAGIS som uttryck är ju ok eftersom alla fattar vad man menar.

• Malin K F

FÖRSKOLA, heter det idag! Är en pedagogisk planerad verksamhet utifrån varje barns utveckling ingen barnvakt. Men det är till för alla barn vare sig föräldrar jobbar eller inte.

Mamma till mina hjärtegryn, Whilma o5o5o9 & Carl o8o226
  • Svartfot

Dagis är en förvaring för barn, så föräldrarna kan jobba

ღMalte ღWilmaღ
  • Suskiv

Dagis rä barnförvarning som föräldrarna kan jobba. De kan knappast hålla en pedagogisk verksamhet med 16 ungar och två personal.

• Sandra och Frippe

väljer att det är en pedagogisk verksamhet,där de sitter barnvakt medans de gör sin grej=O)

Rent eg så är väl de vanliga dagiserna mer ett ställa att vara emdans man själv jobbar medans tex en montesori är lite mer för pedagigik. Där finns det ju mer en plan för dagen.

• Zondra

Kanske man har haft en dålig erfarenhet av förskolan om man anser att det endast är "förvaring".
    Min son lär sig massor av saker på förskolan. Att samarbeta i team, lär sig respektera allas olikheter samt en hel del retorik. De lär sig räkna och skriva i mindre omfattning och förskolelärarna lär dem skilja på rätt och fel. Sen har de ju väldigt roligt också, på sina pysseldagar, temadagar, utflykter och lekar. Tom. regniga dagar i lekhallen är lajbans för min son, likaväl som härliga soldagar ute med cyklar, sandlådor, gungor, rutchkanor och annat skoj. Allt med god tillsyn av utbildade pedagoger.
    GIVETVIS är det här saker som Framför Allt, är föräldrars uppgift, men - att det pågår även då vi måste åka och jobba för vårat uppehälle, är väl ändå härligt, och något vi ska vara tacksamma över?
    Så känner i alla fall jag. Kanske har jag haft tur och fått in min son på landets bästa förskola, men jag är mycket skeptiskt. Skulle nog tro att det är vanligt förekommande istället för undantag.

• Svartfot
    Zondra skrev 2008-08-30 00:59:27 följande:
    Kanske man har haft en dålig erfarenhet av förskolan om man anser att det endast är "förvaring".Min son lär sig massor av saker på förskolan. Att samarbeta i team, lär sig respektera allas olikheter samt en hel del retorik. De lär sig räkna och skriva i mindre omfattning och förskolelärarna lär dem skilja på rätt och fel. Sen har de ju väldigt roligt också, på sina pysseldagar, temadagar, utflykter och lekar. Tom. regniga dagar i lekhallen är lajbans för min son, likaväl som härliga soldagar ute med cyklar, sandlådor, gungor, rutchkanor och annat skoj. Allt med god tillsyn av utbildade pedagoger.GIVETVIS är det här saker som Framför Allt, är föräldrars uppgift, men - att det pågår även då vi måste åka och jobba för vårat uppehälle, är väl ändå härligt, och något vi ska vara tacksamma över?Så känner i alla fall jag. Kanske har jag haft tur och fått in min son på landets bästa förskola, men jag är mycket skeptiskt. Skulle nog tro att det är vanligt förekommande istället för undantag.
    Mina barn trivs också väldigt bra på dagis, men likväl anser jag att det är förvaring.
    Jag hade för min skull mycket hellre varit hemma med mina barn än att lämna dom på dagis för samhällets skull.
    Barn som inte går på dagis lär ju sig av någon anledning precis samma sak...

Måste kännas väldigt märkligt för dagispersonal att först köra och lämna sina barn på ett dagis för att sen åka iväg till "sitt" dagis och ta hand om en massa andra barn, nej det kan inte vara meningen.
    ღMalte ღWilmaღ
  • Busbellan

Jag anser att det tyvärr är mer förvaring nu för tiden än pedagogisk verksamhet. Visst man försöker, men det är inte alltid lätt med alldeles för lite personal till för många barn.

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Vad är dagis?