• Tyler Durden

Vad är dagis?

Är dagis en pedagogisk verksamhet eller är det en barnvakt så att föräldrarna kan jobba. Vad tycker du som förälder men mest intressantast är vad förskolepersonal tycker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 16:08
    Jag själv anser att dagis är en Förskola, alltså pedagogisk verksamhet som ska förbereda barnen för skolgången, och då blir jag lite putt förskolelärarna som vägrar ha mitt barn när jag/vi är sk ledig mitt i veckan, med förklarningen ni är ju lediga, fast de inte har någon verksamhet de tider som min fru och jag jobbar ex helger, kvällar och ibland nätter. Då får vi förlita oss på de närmsta, där av min TS frågeställning. Och många förskolelärare svarar att det är en pedagogisk verksamhet alltså en skola, då ska det väl ändå vara obligatorisk närvaro under veckan. Eller har jag fel.

• Svar på tråden Vad är dagis?
  • Fille Fjonkan

Förskolan där våra barn går är förvaring/barnpassning medans vi jobbar. Men också en pedagogisk verksamhet i allra högsta grad. All personal är utbildad, de flesta är förskollärare och några är barnskötare.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Umetjejen79

De flesta föräldrar skulle väl om det var ekonomiskt möjligt vara hemma och själva ta hand om sina barn?

Jag är förskollärare och anser att jag har ett av de viktigaste arbetena, jag har ett enormt stort ansvar = att ta hand om 15 familjers viktigaste ägodel (barnen).

Jag jobbar med barn som är 1-2 år och vi låter barnen leka så mycket som möjligt, i leken utvecklar barnen sin empati. Vi är med i leken och visar vägen för hur man är en bra kompis. Vi lägger krutet på den sociala utvecklingen.

Ibland kan det kännas som att vi vaktar barnen, när övrig personal är på rast, möten eller planerar. För många barn på för få personal, då känns det inte bra.

• Zondra
    Svartfot skrev 2008-08-30 07:58:57 följande:
    Mina barn trivs också väldigt bra på dagis, men likväl anser jag att det är förvaring.Jag hade för min skull mycket hellre varit hemma med mina barn än att lämna dom på dagis för samhällets skull.Barn som inte går på dagis lär ju sig av någon anledning precis samma sak...Måste kännas väldigt märkligt för dagispersonal att först köra och lämna sina barn på ett dagis för att sen åka iväg till "sitt" dagis och ta hand om en massa andra barn, nej det kan inte vara meningen.
    Men...de flesta HAR ju inte möjlighet att vara hemma heltid med sina barn, och eftersom det är så samhället ser ut så ser jag det som något väldigt positivt att jag tryggt kan lämna mitt barn i en stadig, pedagogisk miljö. Jag bråkar INTE med dig när det kommer till den punkten. Men att kalla det "förvaring" anser jag vara ett negativt uttryck och väljer att Inte använda det ordet. Mitt barns förskola är fortf. INTE endast en "förvaring", det är precis som det låter en För - skola.
    Förvaring låter som om förskolelärarna stoppar in ungarna i ett rum, låser och gömmer nyckeln tills föräldern är tillbaka, och det är såå mycket mer än det.
  • Pearlisen
    Svar på #19
    Hedebris skrev 2008-08-30 09:28:26 följande:
    Det är för barnens utveckling...Men så när folk är arbetslösa eller föräldrarlediga har man inte rätt att ha barnen i förskolan heltid trots att man betalar för det?!?!
    Barn som går 15 timmar i veckan kan söka "fri förskola".
    Så man ska inte behöva betala när barnet går 15 timmar /veckan..
    Det kan självklart skilja från kommun till kommun, men i vår kommun är det iaf så.

Lite annat:

Jag arbetar på en fsk som bsk. Har gått BF-programmet och har arbetat på förskola ända sedan jag tog studenten -03.
    På min fsk där jag är har vi väldigt mycket pedagogiskt arbete på många olika sätt.
    Vi har ju som sagt en arbetsplan att följa.
    Det är så himla tråkigt att vi som inte har förskollärarutbildning ska anses som mindre bra i vissa fall.
    Man måste se på personen i fråga, inte bara på utbildningen.
    Vissa som är klara förskollärare är mindre lämpade än de utan utbildning.
    men som sagt, det är ju olika hur alla är.
    Som svar på TS frågor säger jag att en fsk SKA vara pedadgogisk, just av den enkla anledning att vi följer en läroplan.
    Barnvakt är därför även det fel uttryck till verksamheten, vi lär barnen saker på olika nivåer utefter hur gamla de är. Vi har utv.samtal som på skolor, olika projekt som ska utföras, mm.
    Vår dotter ska börja på fsk om någon månad eller så, och jag ser fram emot det! Jag känner till den fsk som hon antagligen kommer att hamna på och de gör mycket roligt för barnen som är både lekfullt och lärande.
    Och som bsk på fsk har du redan fått ett svar högre upp!
  • Hedebris

men då behåller de inte sin heltidsplats tills föräldrarledigheten är över

Pearlisen skrev 2008-08-30 11:55:23 följande:
    Svar på #19
    Barn som går 15 timmar i veckan kan söka "fri förskola".Så man ska inte behöva betala när barnet går 15 timmar /veckan..Det kan självklart skilja från kommun till kommun, men i vår kommun är det iaf så.Lite annat:Jag arbetar på en fsk som bsk. Har gått BF-programmet och har arbetat på förskola ända sedan jag tog studenten -03.På min fsk där jag är har vi väldigt mycket pedagogiskt arbete på många olika sätt.Vi har ju som sagt en arbetsplan att följa.Det är så himla tråkigt att vi som inte har förskollärarutbildning ska anses som mindre bra i vissa fall.Man måste se på personen i fråga, inte bara på utbildningen. Vissa som är klara förskollärare är mindre lämpade än de utan utbildning. men som sagt, det är ju olika hur alla är.Som svar på TS frågor säger jag att en fsk SKA vara pedadgogisk, just av den enkla anledning att vi följer en läroplan.Barnvakt är därför även det fel uttryck till verksamheten, vi lär barnen saker på olika nivåer utefter hur gamla de är. Vi har utv.samtal som på skolor, olika projekt som ska utföras, mm.Vår dotter ska börja på fsk om någon månad eller så, och jag ser fram emot det! Jag känner till den fsk som hon antagligen kommer att hamna på och de gör mycket roligt för barnen som är både lekfullt och lärande.Och som bsk på fsk har du redan fått ett svar högre upp!
  • Lishon

Bra diskussionsfråga!

Förskolan är ju uppkommit för att föräldrarna ska kunna arbeta men har utvecklats till att vara en pedagogisk och lärande miljö som är bra och utvecklande för barnen. Förskolan är till för ALLA barn vare sig föräldrarna arbetar eller ej.

I förskolan lär sig barnen enormt mycket. Man kan inte jämföra de sociala kontakter, stimulans och utmaningar som barnen får i förskolan med att vara hemma. Visst lär man sig hemma också men inte i samma utsträckning. Att umgås med många barn i grupp är utvecklande på alla plan.

Jag anser att om man har möjlighet att vara hemma med barnen de första åren ska man vara det. Hemmet ger trygghet i större utsträckning förskolan. Men man bör ta med sitt barn till Öppna förskolan och andra aktiviteter för att barnen ska få sociala kontakter med andra barn. När barnet är 3-4 år anser jag att barnen bör gå i förskolan.

Nuförtiden går ju alla barn i förskolan och de som inte gör det får inte samma förutsättningar att lära. Förr gick man inte i förskolan och då var det lika för alla. Människor är mer välutbildade nuförtiden än innan och jag tror att det är en följd av att man gått i förskolan som barn.

Jag tar mitt jobb på fullaste allvar. För att ta hand om och stimulera/utveckla/lära en stor grupp barn måste man vara välutbildad. Jag ser mig som vilken lärare som helst oavsett om jag arbetar med 1-åringar eller 6-åringar.

Förskolan är enligt min mening en pedagogisk miljö och inget annat. Om man pratar om barnpassning så beklagar jag inför dessa som har sådana erfarenheter. Visst har vi det kämpigt med stora grupper men om man är en bra pedagog så fixar man det med pedagogiska metoder och gruppindelningar. JAG har slutat att gnälla för jag älskar mitt jobb.

Hälsningar från en LÄRARE i förskolan.

• Svartfot
    Zondra skrev 2008-08-30 11:40:03 följande:
    Men...de flesta HAR ju inte möjlighet att vara hemma heltid med sina barn, och eftersom det är så samhället ser ut så ser jag det som något väldigt positivt att jag tryggt kan lämna mitt barn i en stadig, pedagogisk miljö. Jag bråkar INTE med dig när det kommer till den punkten. Men att kalla det "förvaring" anser jag vara ett negativt uttryck och väljer att Inte använda det ordet. Mitt barns förskola är fortf. INTE endast en "förvaring", det är precis som det låter en För - skola.Förvaring låter som om förskolelärarna stoppar in ungarna i ett rum, låser och gömmer nyckeln tills föräldern är tillbaka, och det är såå mycket mer än det.
    Nej precis det är ju samhället som är helt galet!
    Man kan inte vara hemma med sina barn så länge man vill för att samhället är gjort så både mamman och pappan måste jobba.
    Och jag tycker inte heller att små barn behöver så väldigt mycket stimulans så att inte föräldrarna klarar det.

Däremot när dom blir större, fast det finns ju enmassa att stimulera och göra med dom även då.
    Öppna förskolan tex. plus en massa lärande stimulans hemma.
    Tror det är lika viktigt med lugn och ro för små barn som att stressas in i vårt samhälle med en massa serverande stimulans med en massa andra runt sig hela tiden.
    Den biten får dom inte på dagis ofta...
    ღMalte ღWilmaღ
  • Fillay
    Hedebris skrev 2008-08-30 09:28:26 följande:
    utbildar mig till förskole/grundskolelärare just nu. Det är en 3½ år lång ulbildning och kan jämföras med en hel del andra bra utbildningar ute på marknaden.som många andra har skrivit heter det förskola..jadda jadda. Det vet ni redan, läroplaner osv.dock! tycker jag staten skjuter sig själva i foten när de dels utvecklar allt detta och säger: nej, det är inte barnpassning. Det är för barnens utveckling...Men så när folk är arbetslösa eller föräldrarlediga har man inte rätt att ha barnen i förskolan heltid trots att man betalar för det?!?! Behöver dessa barn mindre stimulans? De behöver ju inte passas eftersom föräldrarna är hemma.... Men det är ju inte barnpassning.Jag vet är det är lite kontroversiellt. men jag tycker att alla barn ska ha rätt att vara i skolan heltid eftersom det just är stimulerande och de lär sig jättemycket i förskolan. Dock ska det vara upp till föräldrarna om de vill utnyttja denna chans för barnens utveckling eller om de anser att de kan stimulera sina barn likabra.
    Äntligen, äntligen en som tycker som jag!! Vad glad jag blev! Jag blir alltid halshugget när jag skriver så här inne
  • Anarcha

För mig är dagis en service som ökar jämlikheten i Sverige generellt sett och fungerar som ett sätt för staten att förebygga och motverka sociala problem:

- Klyftan mellan rika och fattiga minskar eftersom lågavlönade/sjukskrivna/arbetslösa/ensamstående o.s.v. inte skulle ha råd med barnomsorg om inte staten subventionerade det. Det betyder att dessa barn kan spendera mer tid med sina föräldrar eftersom de kan jobba mindre och ändå klara sig ekonomiskt.

- Dagisens pedagoger kan också förmedla kunskap om barnuppfostran och liknande till föräldrar som som då kan bli medvetna om hur de agerar. Dagiset kan stå för olika normer i samhället som föräldrar kan förhålla sig till.

- Det skapar möjligheter för kvinnor att yrkesarbeta i större utsträckning genom att barnen tas om hand på ett ansvarsfullt pedagogiskt sätt av utbildad personal. Kvinnor kan känna sig trygga med att barnet har det bra och behöver inte överge sina barn för att de vill satsa på karriären som det var förr. Kvinnor behöver inte välja mellan barn och karriär utan kan, som män generellt sett alltida har kunnat, få både ock.

- Att de flesta barn går på dagis gör att staten kan ha bättre uppsikt och upptäcka barn som far illa. Pedagogerna kan också stötta föräldrar som har det svårt genom avlastning, samtal och erbjuda kontakt med exempelvis socialtjänstens service.

- Dessutom ökar jämlikheten och för barnen, och därigenom kommande generationer, genom att barn ur olika samhällsklasser, etnisk bakgrund och med olika livssituation går tillsammans på samma dagis. Demokratiska värderingar och respekt för olikhet grundläggs genom dagis. Även föräldrar ur olika skikt i samhället får närmare kontakt med varann och kan få perspektiv på sin egen familjesituation m.m. Barn med olika förutsättningar kan alla ta del av det dagis lär ut, som sociala normer, allmänbildning, olika kulturer m.m.

- Alla barn som går på dagis får en möjlighet att bygga relationer med vuxna och barnen utanför sin egen familj, vilket minskar risken att barn isoleras från omvärlden och kan öka deras trygghet och gynna identitetsutvecklingen.

• Tjohalia

Tyler Durden skrev 2008-08-29 10:52:18 följande:

Är dagis en pedagogisk verksamhet eller är det en barnvakt så att föräldrarna kan jobba. Vad tycker du som förälder men mest intressantast är vad förskolepersonal tycker.
    Jag tycker att det är både och, fast mest är det väl barnvakt så att föräldrarna kan jobba, att dom sen gör det så bra som möjligt för barnen är väl jättebra! Vi har för övrigt varit mycket nöjda med dom två dagis vi hunnit med.
  • Anarcha

ps att de flesta föräldrar måste jobba heltid båda två har mkt att göra med att hushållen har ökat sin konsumtion av saker som inte tillhör grundläggande behov. Om man inte bor så stort med platt-tv, datorer, har mobiler, reser och unnar sig lyx kan man klara sig på bara en lön. Om man bara skulle köpa det nödvändiga behövs inte så mycket pengar.

Det beror inte på att man har tillgång till dagis.

• Carinamamma84

Förskola för mig är ett bra ställe.
    Min dotter på 3år trivs dära med sina Kompisar och läraren.
    Hon får lära sig massa saker och leka med andra barnen.

Jag lämnar henne till dagiset klockan 09.00 och hämtar henne 14.00

• Tyler Durden

Jag själv anser att dagis är en Förskola, alltså pedagogisk verksamhet som ska förbereda barnen för skolgången, och då blir jag lite putt förskolelärarna som vägrar ha mitt barn när jag/vi är sk ledig mitt i veckan, med förklarningen ni är ju lediga, fast de inte har någon verksamhet de tider som min fru och jag jobbar ex helger, kvällar och ibland nätter. Då får vi förlita oss på de närmsta, där av min TS frågeställning. Och många förskolelärare svarar att det är en pedagogisk verksamhet alltså en skola, då ska det väl ändå vara obligatorisk närvaro under veckan. Eller har jag fel.

• Fillay

Tyler Durden. Jag tycker som du att det är väldigt konstigt att det ska vara en pedagogisk verksamhet, fast inte för alla. Vissa barn får bara ta del av verksamheten från kl 14-16 tex, när det ändå inte händer några aktiviteter eller något. Vissa barn har tider som absolut inte är det bästa för barnen, men vem bryr sig? Det allra, allra viktigaste är ju att barnen bara ska vara på fsk när de vuxna arbetar.

• Tyler Durden

hur resonerar ni som är förskolelärare

Fillay skrev 2008-08-31 18:45:30 följande:
    Tyler Durden. Jag tycker som du att det är väldigt konstigt att det ska vara en pedagogisk verksamhet, fast inte för alla. Vissa barn får bara ta del av verksamheten från kl 14-16 tex, när det ändå inte händer några aktiviteter eller något. Vissa barn har tider som absolut inte är det bästa för barnen, men vem bryr sig? Det allra, allra viktigaste är ju att barnen bara ska vara på fsk när de vuxna arbetar.
    [/citat]

Tyler Durden skrev 2008-08-31 11:07:06 följande:
    [citat]
  • Hedebris

jag har skrivit högre upp
    Tyler Durden skrev 2008-09-01 16:13:55 följande:

• Fillay

Tyler Durden skrev 2008-09-01 16:13:55 följande:

Problemet är kanske inte det inte i första hand är upp till förskollärarna, utan reglerna är så för dem även om de kanske själva också tycker det är dåligt för vissa barn. Samtidigt har man ju hört om de som inte bryr sig lika mycket om reglerna, så då borde ju det också vara möjligt.
    Jag tycker det verkar vara jobbigt att vara förskollärare, om man attpåtill ska vara polis och se till att föräldrarna inte "utnyttjar" dagis.
  • Hedebris

då min make jobbade sena skiftet sa reglerna att hon skulle lämnas kl 12.30. vilket är helt värdelöst... komma mitt i vilan, efter lunch och de har endast planerad verksamhet på förmiddagarna...

då sa hennes förskola att de tyckte vi skulle lämna henne kl 9. så hon hinner vara med i verksamheten. Sen hämtar jag henne lite tidigare....(är inte vårdnadshavare så vi går ej efter mina tider)

Svar på tråden Vad är dagis?