• Tyler Durden

Vad är dagis?

Är dagis en pedagogisk verksamhet eller är det en barnvakt så att föräldrarna kan jobba. Vad tycker du som förälder men mest intressantast är vad förskolepersonal tycker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 16:08
    Jag själv anser att dagis är en Förskola, alltså pedagogisk verksamhet som ska förbereda barnen för skolgången, och då blir jag lite putt förskolelärarna som vägrar ha mitt barn när jag/vi är sk ledig mitt i veckan, med förklarningen ni är ju lediga, fast de inte har någon verksamhet de tider som min fru och jag jobbar ex helger, kvällar och ibland nätter. Då får vi förlita oss på de närmsta, där av min TS frågeställning. Och många förskolelärare svarar att det är en pedagogisk verksamhet alltså en skola, då ska det väl ändå vara obligatorisk närvaro under veckan. Eller har jag fel.

• Svar på tråden Vad är dagis?
  • lövet2

Det finns bra och mindre bra dagis. Där min son gick 15-timmars var det förvaring och knappt det ens ...

• Fillay

Jag tycker det ska vara en pedagogisk verksamhet. Fast här får jag mer intryck av att det är en barnvakt för de som arbetar. Inte för att inte vårat dagis är bra på det pedagogiska, men det är den känslan jag får av reglerna här och att det är så lite personal.

Jag utbildar mig förövrigt till förskollärare, men hoppas jag släpper att arbeta här, och bara i norge..

• Maggis

Det där skiljer sig förmodligen mellan olika ställen.
    Vår förskola är definitivt en pedagogisk verksamhet; alla de avdelningar jag har inblick i där lägger mycket tid på att planera verksamheten så att barnen får stimulans. Tycker också att personalen tar sitt arbete på allvar och absolut ser sig som pedagoger. Det märks i arbetsglädjen de har och är till stort gagn för våra barn. Och oss som föräldrar.

//Maggis
  • JolinesMamma

En institution där man förvarar sina barn medan man arbetar.

• Im Fabulous

DAGIS är en plats där vuxna ser till att barnen får mat och inte slår ihjäl sig medan föräldrarna jobbar.

Dagisfröken har aldrig varit ett prestigefullt yrke och kommer inte bli det med ett finare namn heller.

• Lady Namárië

En bra förskola är en pedagogisk verksamhet där personalen arbetar efter en läroplan.

Ni som anser att förskolan är förvaring och att barnen hellre borde vara hemma, skulle ni välja att hemskola era barn också om det fanns möjlighet? *nyfiken*

LN - what more could you want?
  • ejja81

dagis heter numera förskola

är ett pedagogisk verksamhet,,,men dem flästa lämmnar ju sina barn där då man måste jobba

om man fick välja hade nog många med mig varit hemma med sina barn=)

• Im Fabulous

Alltså.. Jag hade pedagoger istället för lärare så sent som i högstadiet, och de var allt annat än pedagogiska. Många hade inte ens utbildning och så vet jag att det ser ut på många dagis också. Jag har en gammal klasskompis som jobbar 80% på en förskola och hon har fortfarande inte avslutad gymnasieutbildning, och har ingen tidigare erfarenhet av barn.

Nä, jag kan ju hoppas att förskolan är lika bra som många förskolepersonal vill få den att verka. Men jag är skeptisk.

• Hedebris

utbildar mig till förskole/grundskolelärare just nu. Det är en 3½ år lång ulbildning och kan jämföras med en hel del andra bra utbildningar ute på marknaden.

som många andra har skrivit heter det förskola..jadda jadda.
    Det vet ni redan, läroplaner osv.

dock! tycker jag staten skjuter sig själva i foten när de dels utvecklar allt detta och säger: nej, det är inte barnpassning. Det är för barnens utveckling...

Men så när folk är arbetslösa eller föräldrarlediga har man inte rätt att ha barnen i förskolan heltid trots att man betalar för det?!?! Behöver dessa barn mindre stimulans? De behöver ju inte passas eftersom föräldrarna är hemma.... Men det är ju inte barnpassning.

Jag vet är det är lite kontroversiellt. men jag tycker att alla barn ska ha rätt att vara i skolan heltid eftersom det just är stimulerande och de lär sig jättemycket i förskolan. Dock ska det vara upp till föräldrarna om de vill utnyttja denna chans för barnens utveckling eller om de anser att de kan stimulera sina barn likabra.

• Thaleia

Jag tror att vissa förskolor blir mer en förvaring medans andra har en väldigt bra pedagogisk verksamhet. 

Svar på tråden Vad är dagis?