Jävla unge - orkar inte mer
Känner helt klart igen mig. Har nyligen fått mitt tredja barn och har hela graviditeten varit hemma med svåra komplikationer och en SUPERgnällig ettåring. Det hjälper väl inte när jag säger att detta är mycket vanligt för ettåringar, att vara frustrerade och gnälliga. Jag kände mig också usel, jag hade hotande förtidsbörd och fick inte lyfta Viktor och inte gå omkring (var inte utanför dörren på tre månader mer än för läkarbesök ). Det tar på krafterna att lyssna på detta gnäll gnäll gnäll heeeela tiden, inget snack om saken.
En sak som jag märkte var att Viktor speglade mig och mitt humör och mående. Ju tröttare och mer avvisande jag var desto gnälligare och klängigare blev han. Vi löste det lite tillfälligt så att min man började jobba kl 6 på morgonen och gick medan vi sov. Sen kunde han sluta vid 15-rycket och hjälpa mig med eftermiddagarna som var de jag tyckte var jobbigast. Han tog också hand om allt hushållsarbete under den här tiden, det var ett måste för att jag skulle orka vara civilicerad med Viktor. Maken handlade, lagade mat, diskade, dammsög och tvättade och allt sånt, så jag kunde använda min mentala energi till att hantera Viktors gnäll. Jag vet itne var din sambo har för typ av arbete, men kanske kan ni anpassa hans schema lite för att underlätta för dig? han måste ju inte vara helt pappaledig, det kanske räcker med några timmar eller bara en förskjutning av hans tidet till höger eller vänster?