• gretagarbo

    Några frågor ang sent missfall

    Hej! Undra lite och hoppas någon vet..jag förlorade min son i v22. Allt kom som en chock för mig. Hade mått bra hela graviditeten förutom i v12 då jag hade blödningar. Fick aldrig svar på varför jag blödde, och det avtig efter ca en vecka, barnet mådde bra då.
    Jag tänkte inte mer på det, tiden gick men jag kissade extremt mycket, bad att få lämna odlingsprov men BM sa nej, att det var så vanligt att kissa mycket....sen hann jag aldrig ta upp det mer för sen startade min förlossning. Allt jag fått veta var att det "nog beror på infektion" av ngt slag. Jag var även gbs-positiv enligt obduktionspapperna och proverna som togs. Läkaren tror alltså att det kan vara gbs eller ngn annan infektion som startat förlossningen.

    Jag tog upp min oro om försvagad livmoderhals, men han sa bara att det inte berodde på det. Men nu undrar jag...Hur kan dom veta det då???? Han sa bara att har man svag livmoderhals så har man inget värkarbete som jag hade innan sonen kom. Stämmer detta? Jag är bara så himla orolig inför nästa graviditet, för när jag pratat om cerklage och oro ang det så säger dom bara att så är det inte...hur ska man stilla sin oro?? Kan jag lita på dom? Många frågor jag vet, hoppas någon kan ge mig lite svar! Kram

  • Svar på tråden Några frågor ang sent missfall
  • CoolaSuperMamsen

    vilken dum bm det kan ju helt klart bero på gbs infektion tror mer på det än försvagad livmoder hals.
    Men tycker du skall kontakta läkare nästa gång eller när ni planerar igen.
    beklagar oxå att ni miste er lilla många många kramar.


    4barns mamma till 3 underbara tjejer och en liten ängla pojke.
  • Cinza

    Om du tycker att du inte fått tillräckligt med svar från din läkare, be att få ett nytt samtal. Fråga hur de kan veta det. Kanske är det så enkelt som han sa. Att man inte får värkarbete vid försvagad livmoderhals.

    Här där jag bor finns det specialmödravård som man får gå på om man förlorat barn, så man ska slippa den värsta oron. Kanske finns det hos er också?

    Jag beklagar verkligen din sorg.

    Många kramar.

  • gretagarbo

    Tack för era svar! Jag tyckte också det var dålig stil av BM när jag tog upp min oro..självklart visste jag att man kissar mer som gravid, men jag gick HELA tiden på toa...tyvärr hann jag aldrig lämna provet Ledsen. jag har kuratorkontakt efter mitt missfall, det tog väldigt hårt på mig, jag har tagit upp att jag vill ha ordentliga kontroller nästa gång, både av gbs och livmoderhalsen. Som du skrev Cinza, kanske man inte har värkarbete vid försvagning, ska ta upp det med läkaren igen. Tack ännu en gång!

  • SaraLj

    Hejsan!
    Var för en månad sedan med om precis samma sak. En probliemfri graviditet med en pytteblödning i vecka 13 som slutatde efter några dagar. Åkte in till gynakuten och de kunde inte se varifrån jag blödde, bebisen mådde bra.
    Åkte in igen i vecka 18 med blödning och värkar, pyret mådde bra. Det konstaterades att jag hade en jätteinfektion. De skrev ut pencilin men dagen efter så gick vattnet och min lilla kille dog. Är helt övertygad om att det var infektionens fel och att han hade övelet om jag odlat tidigare. Kommer att kräva extra test om jag blir gravid igen.

  • gretagarbo
    SaraLj skrev 2008-09-03 18:03:50 följande:
    Hejsan!Var för en månad sedan med om precis samma sak. En probliemfri graviditet med en pytteblödning i vecka 13 som slutatde efter några dagar. Åkte in till gynakuten och de kunde inte se varifrån jag blödde, bebisen mådde bra. Åkte in igen i vecka 18 med blödning och värkar, pyret mådde bra. Det konstaterades att jag hade en jätteinfektion. De skrev ut pencilin men dagen efter så gick vattnet och min lilla kille dog. Är helt övertygad om att det var infektionens fel och att han hade övelet om jag odlat tidigare. Kommer att kräva extra test om jag blir gravid igen.
    Usch, beklagar verkligen. Låter som våra förluster var ganska lika med andra ord. Önskar dig all lycka och hoppas det ska gå bra för oss med framtida graviditeter. Kram
  • Bearheart

    Jag har också varit med om ungefär samma sak. Jag förlorade min lille kille i v.21. Jag gjorde ultraljud v.18- allt såg jättebra ut. Det hela började i v.19 med en blödning och vilket sjukvården bedömde som sammandragningar(bedömdes per teleon då det inte ansågs nödvändigt med ett besök). I efterhand bedömer jag själv smärtan jag kände som förvärkar men hur ska man veta vad som är normalt när man aldrig fött barn tidigare?
    Blev inlagd akut på sjukhuset V. 20 för att försöka förhindra att bebisen föddes för tidigt. V.21 satte man dock igång förlossningen då min sänka gått upp för högt och man var allvarligt orolig för min hälsa. Jag tillhör den kategorin där man inte vet om den tidiga förlossningen berodde på en infektion eller på försvagad livmoderhals.Detta eftersom när jag kom in till sjukhuset hade jag öppnat mig 2 cm men jag hade också en infektion. Det kan vara så att infektionen satte igång förlossningen men det kan också vara så att jag fick infektionen eftersom jag öppnat mig pga av att livmoderhalsen är försvagad.

    Det jag känner är viktigast av allt är att jag har blivit lovad
    uppföljning redan från vecka 7 nästa gång jag blir gravid.
    Nu hoppas jag att jag blir gravid igen men man har en lång resa framför sig den dagen det blir så. Det tror jag är gemensamt för oss alla som gått igenom något sådant här och då är det viktigt att man får den stöttning man behöver. Så stå på er och låt er inte viftas bort som oroliga gravida kvinnor. För vi har rätt att vara oroliga och nojiga om man vill kalla det, det!

  • Trassel

    Hej gretagarbo!
    Hoppas du får bra hjälp nu, du vet att jag tänker på dej!

    bearheart, jag har precis samma situation som du. De vet inte om det var infektionen eller svag livmoderhals som var problemet men har nu fått ett cerklage för att stärka upp ev försvagning och får regelbundna odlingar både urin och cervix. Är i v 27 och allt väl än så länge. Så jag hoppas på att du kan få samma stöd och behandlingar!
    Kram!

  • TindraellerLeon

    jag blir nervös nu, jag har haft infektioner sen jag var i vecka 8 är nu i vecka 21. jag har 2 infektioner samtidigt och de avlöser varandra efter varje medicin kur. så jag är aldrig utan infektioner. kan det vara en fara? läkaren har sagt att det inte är farligt för barnet om jag har infektioner.

    jag är verkligen ledsen över era berättelser, det är hemskt och det värsta som kan hända en människa..

    stor kram till er alla..

  • Trassel

    Det beror nog på vad det är för infektioner du har och om det har påverkat tappen så att den öppnar sig och infektionen kommer in? Har läkarna koll på att din tapp är sluten och att allt ser bra ut där? UVI och GBS kan göra slemhinnorna svaga så att det händer nått men får du ändå behandling så är ju det bättre än ingenting. Men är du orolig så begär mer info av läkaren och se till så att de har koll!

  • TindraellerLeon

    jag har hmm.. känns så där att berätta men va fan alla har väl haft det eller kom att ha kanske.. så jag har slidkatarr och svampinfektion som spridit sig högt upp:( jo sist sa hon att det var slutet fortfarande. så det är bara att hoppas att det fortsätter vara slutet.. tack för svaret

  • Trassel

    Glömde ju säga att den infektionen som jag hade var enterococcer i en akut infektion i moderkakan. Svampen ska nog ändå vara ok" att ha, missförstå mej inte. Du har inte fått någon pensling? Vet att man kan få det. Är det slutet så är det ju jättebra! Hoppas allt går vägen!

  • Guld

    Hej Gretagarbo.

    Jag beklagar verkligen den stora förlusten!

    För lite över tre veckor sedan förlorade vi våra efterlängtade tvillingflickor, en dag ifrån att gå in i v 22. Vi fick dom efter sista IVF-försöket.

    Mina komplikationer var många: njurstensanfall, småblödningar (ofarliga), grav.diabetes, många och stora sammandragningar från v 14 samt att livmodertappen var ömsom stängd, sluten, lång, kort...beroende på vilken läkare som undersökte. Det kunde variera från dag till dag vilket i mina öron låter underligt. Jag får en känsla av att men vet väldigt lite om livmodertapp och livmoder. Förmodligen fattas pengar för större studier och prioriteras inte.

    Jag önskade förebyggande antibiotikakur mot GBS, men inget! Ville även ha värkhämmande medicin (typ Bricanyl), men inget! Allt var så "vanligt" tydligen...

    En tvillingraviditet är alltid en högre belastning samt en riskgraviditet, och visst togs det prover, men inte tillräckligt enligt mig.

    Man känner så väl på sig när något är galet! Att man är "sjuk", mer än bara gravid. Likt Bearheart och Trassel vet läkarna inte om det var en infektion eller svag livmoderhals eller annat...vi väntar på utredning.

    Ska fråga min läkare ang värkarbete vid försvagad livmoderhals, inget hört om det innan.

    Trassel: Fick du cerklage utan vidare? I GBG görs inte detta om det inte upprepas igen. Jag skulle önska cerklage om vi lyckas igen. Finns det ökad risk för infektion?

    Gretagarbo: Jag förstår din chock!

  • gretagarbo

    Vore ju bra och veta om det stämmer det här med att man inte har värkarbete vid försvagad livmoderhals...jag har ingen aning och man vet ju inte om man kan lita på läkare idag, alla säger ju olika...och jag beklagar er förlust :( många varma kramar!!


    Guld skrev 2008-10-18 13:24:55 följande:
    Hej Gretagarbo.Jag beklagar verkligen den stora förlusten!För lite över tre veckor sedan förlorade vi våra efterlängtade tvillingflickor, en dag ifrån att gå in i v 22. Vi fick dom efter sista IVF-försöket.Mina komplikationer var många: njurstensanfall, småblödningar (ofarliga), grav.diabetes, många och stora sammandragningar från v 14 samt att livmodertappen var ömsom stängd, sluten, lång, kort...beroende på vilken läkare som undersökte. Det kunde variera från dag till dag vilket i mina öron låter underligt. Jag får en känsla av att men vet väldigt lite om livmodertapp och livmoder. Förmodligen fattas pengar för större studier och prioriteras inte. Jag önskade förebyggande antibiotikakur mot GBS, men inget! Ville även ha värkhämmande medicin (typ Bricanyl), men inget! Allt var så "vanligt" tydligen...En tvillingraviditet är alltid en högre belastning samt en riskgraviditet, och visst togs det prover, men inte tillräckligt enligt mig.Man känner så väl på sig när något är galet! Att man är "sjuk", mer än bara gravid. Likt Bearheart och Trassel vet läkarna inte om det var en infektion eller svag livmoderhals eller annat...vi väntar på utredning.Ska fråga min läkare ang värkarbete vid försvagad livmoderhals, inget hört om det innan.Trassel: Fick du cerklage utan vidare? I GBG görs inte detta om det inte upprepas igen. Jag skulle önska cerklage om vi lyckas igen. Finns det ökad risk för infektion?Gretagarbo: Jag förstår din chock!
  • TindraellerLeon

    hej. jag va upp på förlossningen igår hade då jobbar natt hela helgen med tungt kropsarbete hade så ont i magen som gick bak i ryggen, hade ej öppnat mej och bebisen mådde bra dock undernärd. jag har ävem en uvi tydligen. fick bricanyl utskrivet. jag är lite orolig idag mår jag jätte illa och ont i svank och huvudet.

Svar på tråden Några frågor ang sent missfall