-
-
Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
-
Tack Carla. Och vad kan råsocker tänkas heta pa italienska
Jag börjar jobba nästa vecka. Jag hälsade pa pa jobbet i fredags och alla bara pratade om hur mycket jobb som ligger och väntar pa mig. Usch! Jag sag fram emot att börja men nu vet jag inte längre. Endel fragade inte ens hur jag eller barnen mar och da har vi inte setts sen innan Lucas föddes!
Jag är inne i sista amningstampen. Har jättelite mjölk nu och vilken dag som helst blir nog den sista. Jag ger bara om det börjar göra ont och da trappas det ju ner automatiskt. Ammade sist i lördags. Lite sorgligt känns det nog. -
Tuntalisa: Vad okänsligt! Jag håller tummarna för att det blir kul att komma tillbaka till jobbet.
Råsocker heter zucchero di canna. -
Sirap på hälsokostaffär! Ja, när kindermellanmål innehåller "allt ditt barn behöver" så kan väl socker säljas som hälsokost!
Tuntalisa: Låter gott med kolakakor! Hoppas det går att få till dem lika goda med farinsocker!
Folk är så himla okänsliga!! De är säkert själva så uppe i sin egen stress att de glömmer av sina medmänniskor... Hoppas hur som helst att det går bra när du kommer tillbaka! Förstår att det känns sorgligt att sluta amma, tur att ni kan fortsätta att gosa ändå!
Vi har varit på ambassaden och fixat pass idag. Det var nog en av de stressigaste timmarna i mitt liv på länge. Skruttan var vaken när vi kom dit, men det var så mycket folk före att hon hann somna till innan det var vår tur. Väldigt svårt att få en tvåmånaders att hålla ögonen öppna när hon är trött och dessutom har en fotolampa lysandes i ögonen
Fick såklart massor av "goda råd" av ambassadpersonalen om hur jag skulle gå till väga... *suck*. Och så kommentarer som "nu håller hon huvudet lite snett igen". Men om ens bebis inte kan stödja på halsen själv och jag inte får hålla mina händer i bild så skulle det väl vara ett mirakel om hon lyckades hålla huvudet rakt på egen hand!? Jag tyckte att de bara kunde ta en bild med stängda ögon (och snett huvud), men det gick absolut inte!! Småbebisars identitet avgörs tydligen på ögonen! Usch, det var en jobbig morgon. Efter en timmes (kändes det som) skrik fick de till en bild i allafall, med ögonen på glänt sådär en 3 mm.
När vi kom hem igen så var lillfian nöjd och tittade med stora ögon på mamma såklart!
Tur att det bara ska göras vart femte år! -
Amarena: tja, det är kanske ekologisk sirap
Men jag tycker att de kör mycket (just i hälsokost/ekologiska affärer) med att tex malto di riso (som väl i princip är glukossirap?) skulle vara bättre än socker, vilket det såvitt jag vet absolut inte är.
Usch ja, jag minns när vi skulle fota E på ambassaden, det var så jobbigt för de såg inte på skärmen hur fotot skulle bli så de tog "i blindo" och sen tog det en evighet för att få resultatet. Vi var tvugna att ta matpaus
Kan ju säga att E inte är det minsta lik sig på fotot nu!
Tuntalisa: trist med såna jobbarkompisar, hoppas i alla fall att det ska bli bra när du väl börjar. Hur ska ni göra, ska Lucas gå på asilo nido?
Jag har ju börjat jobba igen, men det har inte blivit många dagar för E har varit dålig till och från. Igår var vi hos pediatran för hon hade feber hela söndagen och hon såg att E hade ordentligt inflammerat tandkött pga tandsprickningen, jättesvullen är hon. Det jobbigaste är att hon sedan några dagar i princip vägrar äta annat än liiite mjölk, yoghurt och frukt. Ett och annat kex kan slinka ner om det är ordentligt uppmjukat i mjölk... Hon är redan rätt liten så det är ju inte så mycket att ta av, hoppas verkligen att tänderna kommer fram snart! -
intehemma: Ja men exakt! "I blindo" var det verkligen! Det stog en kvinna framför oss för att titta när/om pluttan ev öppnade ögonen och så skrek hon in till den andra "TA NU!!! TAAA!!!!" Men när hon väl klickade hade lillan såklart stängt ögonen igen! Haha! Vi fick också ta matpaus mitt i försöken! Men lik sig tror jag inte hon blev heller, var typ för stressad för att titta på bilden när de väl fick till nåt, jag bara sa "ok, ok kan ni godkänna den där eller!?"...jaja huvudsaken är att vi får det där passet snart!
Stackars lilla E som har så ont i munnen! Man vet ju själv hur det kan vara när visdomständerna växer, och då är det ju bara en i taget och dessutom inga tänder man måste använda... Hoppas det går över snabbt!
Idag när vi väntade på bussen så vände jag mig om för att titta lite i skyltfönstren, och så tyckte jag att det var jättefina kläder och jag fick ta ett steg tillbaka för att kunna läsa över dörren på affären vad den hette....och var det inte "Du pareil au meme" !!
Så nu har vi en till, på Viale Somalia (tror jag den heter), nära stazione Nomentana. -
Haha, passfoto till bebisar ar kul! Min tjej var tva veckor nar vi tog fotot, ii badkaret!!!. Det blev INTE bra, och nu ar det inte en chans i varlden att se om det ar samma unge... Men hon har ogonen oppna
Pa den tiden (stenaldern, for tva ar sedan) sa hade ambassaden inte fotomojligheter. Nasta gang blir det italienskt pass, for rattvisans skull... -
Vi hade inte heller en trevlig upplevelse med fototagning av Natalie. Vi var hos vanlig fotograf eftersom det inte inte var infört ännu att man maste ta pa polis/ambassad. N var 2 veckor och vi var tvugna att väcka henne sa hon vart sur och sömnig. Och som du sa Amarena, inte lätt att halla ögonen öppna med ljus rätt in i ögonen. Hon grät som jag aldrig hade sett tidigare.
Med Lucas har jag inte skaffat svenskt pass ännu, maste ju ta mig ända till Bern. Istället har jag schweiziskt ID-kort och där räcker att man tar med ett kort. Jag tog kort hemma med lucas liggande pa ett vitt lakan och sa mätte och ordnade jag pa datorn sa att det skulle bli rätt foto-storlek och huvudstorlek osv och framkallade som vanligt kort pa internet. Blev hur bra som helst och de godkännde det.
Jag hittade igar "sciroppo di grano" och genom glasburken ser det ut som sirap. Har inte öppnat och smakat ännu.
intehemma: Vi har en Nanny som kommer. Vi hade henne sedan innan, med Natalie, och hon har varit här och hjälpt mig mycket i sommar sa Lucas är van med henne.
Trist med tänder som gör ont. Hoppas det gar över snart! -
Hej!
Sirap innehåller faktiskt färre kalorier än vanligt socker...tro det eller ej, så står det om man googlar om det i alla fall.
Det är nog därför det säljs i hälsokostaffärer.
Intehemma: Tråkigt med tänderna, hoppas det går över snart. Ale har haft 4 förkylningar på rad han har inte ens hunnit bli frisk emellan. Förra helgen hade han nästan 40graders feber. Nu har pestspridarna där uppe (alias kusinerna) maginfluensa också så det är väl bara att hålla tummarna och vänta. Den andra kusinen har för övrigt blivit skelögd bara sådär. De är experter på att få mystiska sjukdomar som ingen någonsin hört talas om. Inte har de vett att hålla sig ifrån andra människor när de är sjuka heller. Suck!!
Amarena: Vi tog också vårt foto på stenåldern...tur det. Gick till fotograf, han var då ca 3 veckor gammalt men vi lyckades få två kort med både ögonen öppna och huvudet rakt och det på de första försöken. Nu höll han huvudet rakt direkt när han kom ut...han var känd för det på bb, haha!
Tusca: Men den information jag fått är att barn inte får eget pass innan 12 år här i Italien, innan det skrivs de på föräldrarnas pass. Därför skaffade vi svenskt, eftersom jag inte kan skriva honom på mitt och kan därför inte resa själv. Det blev ändå mer rättvist för oss att skaffa svenskt pass. Det svenska passet är tydligen det som skapar minst problem i passkontroller dessutom.
Carta d'identitá valido per l'espatrio kan jag inte skaffa eftersom jag inte är italiensk medborgare. Får nog ta tag i det där, skulle nog underlätta en del. Men har inte alls lust med kontakten med italienska myndigheter...det kommer nog bli en lååååååång resa.
-
Jag har ansökt om schweiziskt medlemskap och idag fick jag konfirmation pa ansökan och de säger att det brukar ta ca 1.5 ar att behandla! Undrar da har lang tid det skulle ta i Italien
Har ni inget internationellt id-kort i Italien? Eller far man inte det heller innan man är 12 ar kanske? -
tuntalisa: Jo, det internationella id-kortet är det som jag skrev innan. Det är helt enkelt ett helt vanligt id-kort med en extra "bollo". Jag får inte skaffa det för jag är inte medborgare. Har bara rätt till vanligt id-kort. Praxis för ansökan av medborgarskap ska ta ca 2 år säger de...om man nu kan lita på det. Tror det är samma sak med id-kortet faktiskt att barn under 12 inte kan skaffa det heller. Vet att det ska finns någon "modulo per viaggio" för barn utan pass som reser med ex skolor osv...men då är det ändå smidigare med svenskt pass...så slipper man hålla på med sånt varje gång.