• Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
  • intehemma

    Carla: jo, i teorin är ju tre UL gratis men problemet var att jag alltid var ute försent (dvs mindre än 4 månader i förväg...) så jag inte fick tid inom de veckorna som man skulle göra dem. Igår var jag iväg och bokade alla tre ultraljuden på en gång - det första fick jag samma dag! och de andra två är redan bokade. Skönt! Lillen hade växt som h?n skulle så nu börjar jag känna mig lugn när det närmar sig slutet på första trimestern.

    Igår testade vi aerosol på E för första gången, jag hade köpt den dyraste varianten för att de sa på apoteket att den inte lät någonting. Ha, den brummade som bara den och E vägrade ens närma sig den...

  • tusca

    Hej igen,

    Tack for era grattis.

    Om ultraljud: alla jag kanner har haft jatteproblem med att fa tid "i tid", dvs de har behovt ga privat. Inte ens ett akut ultaljud i riskgraviditet gick att fixa. Men det ar ju i Lazio det. Min privata gynekolog tillika avdelningschef pa BB fixade in mig pa sjukhuset. Gratis. Men sen stoppade han alla mina arvoden à 150 Euro i fickan utan kvitto, sa det var val det minsta han kunde gora for mig. Helt mot mina principer, men i den har djungeln sa kanske det ar sa man far gora.

  • Amarena

    intehemma: Åh, Kul att du också tipsat om den!
    Den är verkligen värd ett besök för er som inte varit där ännu!

    Angående ultraljud så gjorde jag alla mina utan att betala alls, jag tycker det är helt fel att man ska behöva betala för något som SKA vara gratis bara för att det aldrig finns lediga tider (och så är jag ekonomisk också, eller kallas det snål? )! Men då krävdes det att jag ringde 803333 och bokade där det fanns plats i hela regione Lazio, fanns alltid plats någonstans i närheten och man kan tom ha tur och få välja tider, nu bor ju vi lite utanför Rom så det tar ju tid att åka in till stan också och då kan man ju lika gärna åka lite längre och slippa betala! Dessutom är gynekologer mycket trevligare på små regionssjukhus, har mer tid, är mindre stressade och förklarar därför mer och bättre! Ett ultrljud hade jag tur och fick tid för på fatebenefratelli fast jag bara bokade 4 veckor i förväg, det skulle göras inom v 22 men jag var i v 24 så när jag kom dit förklarade hon i kassan att jag skulle bli tvungen att betala..."om du inte menade att du är i v 22 förstås?!" och det menade jag ju såklart!
    Men fy vilken soppa det var med alla besök och provtagningar hit och dit....skönt att det är över, och till nästa gång hinner man förhoppningsvis glömma hur drygt det var!

  • intehemma

    Ja, jag åkte till Civitavecchia för att göra morfologica...

    Igår hände en helt fantastisk sak - i förrgår var inte sambon hemma, så jag lämnade E hos frun till vår portiere när jag skulle till UL. När jag kom tillbaka sa hon att xxx hade tagit lite foton, men jag fattade inte riktig vem/var/hur. Igår när jag kommer hem ligger den en packe fantastiska foton i jätteförstoring som fotografen som har sin studio i vårt hus har tagit!!! Han är en sån som fotar teaterföreställningar och så! Jag är helt tagen, vet inte hur jag ska tacka honom... Jag känner honom inte ens, vi bara hälsar. Men det är klart, E är ju kändis i hela huset

  • Carla82

    Amarena: Ekonomisk kallas det...haha! Men jag är ju smålänning så jag har nåt att skylla på i alla fall...när jag är snål...eller jag menar ekonomisk.
    Tänk vad konstigt, har också råkat ut för sånt där i kassor att jag sagt något men egentligen menat något annat...tänk vad mycket lättare det går när man reder ut "missförståndet".

    intehemma: Vad snällt av honom!! Du får väl ta och köpa en trevlig flaska vin eller liknande och gå över och tacka. Är E som min A? Vi har fått...8 presenter av ytligt bekanta de sista två månaderna för att A charmar alla. Bra för mig...slipper köpa kläder till honom, haha!

  • italienskamamma

    På R Materna får de sova första året och de som inte sover får gå hem tidigare, så det blir lite knasigt, nu är han ju som tur är en trött kille som behöver sova, men att man måste hämta hem barnen som inte sover kl 13 är ju knäppt.

  • Carla82

    italienskamamma: Det var ju en helkorkad regel. Men hur ska man göra om man jobbar då? Då skulle jag nog säga att min son sover middag och sen låtsas som att det var ovanligt att han inte somnat ...hm...har nog blivit lite för mycket italienare under åren.

  • intehemma

    Amarena: förresten var jag på DPAM i lördags...

    Carla: jo, han ska få något gott från Sverige för sambon ska dit i veckan, men grejen är att jag fått något som är värt massor så det känns lite futtigt vad man än kommer med. Vi har inte fått så mycket presenter från okända SOM TUR ÄR, för alla kläder E får i present är knallrosa och minst två storlekar för stora... Men hon charmar verkligen alla och vi stannar ofta i portuppgången och pratar och då blir det ju så att alla som kommer förbi stannar och hälsar också.

    italienskamamma: det där låter jättekonstigt, tiderna ska väl bestämmas av föräldrarnas önskemål och graduatorian?

  • Tuntalisa

    Hej hej... Tittar oxa bara in som snabbast. Saaa lite tid att skriva men jag läser oftare.

    Min lilla 2-aring charmar oxa alla här. Hon är ju sa blond (titta pa mina nya bilder om ni vill) och det är ju lite ovanligt. För nagon dag sen hörde jag henne säga "Che bionda". Hon far nog höra det rätt ofta

  • intehemma

    Tunta: så söt hon är! E får alltid höra "che occhioni"... Hon har stora blå ögon, men är inte så blond däremot.

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)