• Make a wish

Unga föräldrar, hur har ni råd?

Hej alla unag föräldrar där ute!!!
    Jag hare n liten fråga.. Hur har ni råd med allat vad ett barn kostar, samt er själva. En held el evrkar bo i lägenhet osv.. funderar lite? Skulle vilja ha ärliga svar.. Förstår att många är rädda för att säga att de tar hjälp av Soc, vilket jag inet föröstår.. för ärligt talat så är dte jud et soc ska göra.. hjälpa å ställa upp för de somrinte har råd.. å den dagen de har råd.. betalar det tillbaka.. Ge och ta!!? Så frågan är lever ni på föräldrpenningen? Hur mkt? Soc? Andra parten? Föräldrarna.. osv? Tacksam för svar??

• Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?
  • Abessiniern
    j0sefin skrev 2008-09-29 08:18:37 följande:
    Ni kan tycka det är korkat men det är bara för att ni själva är i den situationen. I dagens samhälle behöver man inte föda barn. Finns en massa alternativ om man inte kan försörja det. Vi tjänar inte speciellt mycket. Tillsammans får vi väl ut 24.000 nu efter skatt när jag går hemma. Vi unnar vårat barn barnbidraget för vi känner att vi vill kunna ge honom ett bra liv, en bra start när väl han blir större. Sen har vi lån räkningar mat och blöjer som ska betalas. Så det är inte så vi lever lyxen heller. Men alla får vi ha åsikter. Har man inte råd med ett barn ser man för fan till att inte skaffa nåt! Ett barn ska inte få leva dåligt ekonomiskt och få alla b saker bara för att föräldrarna inte kunde låta bli att använda skydd eller ta modet till att göra abort!
    Jag går inte på Soc och har aldrig gjort heller och hoppas att jag inte kommer att behöva göra det heller. Det finns säkert en liten klick människor som tycker att det är okej att gå på Soc och slippa jobba, men jag tror faktiskt att det är väldigt få. För de allra flesta är det väl en sista utväg.

Visst kan man tycka att folk får skylla sig själva och de får väl bo på gatan om de nu inte kan försörja sig själva. Men det skulle med största sannolikhet leda till ett betydligt hårdare samhälle, men mer och grövre kriminalitet osv. För mig är det inte ett samhälle jag vill ha, bara för att några få personer är "för lata" för att jobba. Nu känns det som att kom långt ifrån TS, ber om ursäkt, men jag går igång lite på sådana här kommentarer.
  • Censur
    j0sefin skrev 2008-09-30 17:01:50 följande:
    Handlar inte om att man ska kunna ge sitt barn det nyaste på marknaden. Säger bara att jag blir skit förbannad att min skatt ska gå till de som inte klarar att ta hand om sina liv.
    Bara för att man går på soc betyder inte det att man inet kan ta hand om sitt liv.
    Jag betalar gladeligen lite för att andra ska klara sig. Självklart!
    Jag gick på soc själv när jag var ung och det var ingenting jag skämdes för då och jag skäms inte för det idag... Huvudsaken är att man har ett hem att bo i, mat på bordet och kläder på kroppen.
  • Sizin

sommarblomman och jag har typ lite av samma ekonomi vi har också hjälp av soc.. visst det är för jävligt.. men killen skulle kolla hos en han känner nu efter ett jobb inom bygg vi får ju se hur det går annars är det bara att kolla vidare det går segt och det är ju jobbigt.. soc hjälper ju bara med pengar det är ju bara den bitten visst det är jätte bra men skulle vara bra om de kunde hjälpa till med lägenhet som tur är känner killens morfar en som äger massa fastigheter och om vi har tur kankse vi får något av honom då.. sommarblomman bor du hemma eller har ni eget?? lycka till med den lilla bebisen i magen:D

• Dillen

Vår son föddes när jag var 19. Fick lägsta mammapenning som jag dessutom inte tog ut fullt. Sambon pluggade då utan lån, bara bidragsdel. Första halvåret med lillen gick vi runt på max 7000 i månaden inklusive bostad, mat, blöjor, räkningar och inget fattades oss!

Vi lånade/fick kläder till lillen av släktingar och vi struntade helt enkelt i att köpa onödiga prylar och satsade på att leva billigt och värdera att kunna vara tillsammans så mkt som möjligt istället och det gör vi än idag. Nu lever vi på två studielån och sparar flera tusenlappar i månaden till framtiden.

Så det är inte svårt alls att leva på små inkomster bara man prioriterar =).

• Sofiapropp

jag var 17 när jag fick barn. men pappan hade ju jobb, å jag fick föräldrapenning. sen har man ju jobbat somrar. sen började jag plugga gymnasiet, och nu universitetet. men jag klarar mig även fast jag är ensamstående nu. tur att csn finns. sen kan man ju ta lite jobb emellan när det finns tid.
    men sen så lär man väl tänka på hur man lever, och att man gör det efter sina tillgångar. gäller ju alla. jag menar ska man köpa allt barn pekar på jämnt är man ju ruinerad rätt fort. jag anser absolut inte att min dotter blivit missgynnad eller haft det sämre på något sätt alls. jag har inte klarat mig något sämre än vad någon annan "äldre" mamma gjort.

• Ung Mamma

Jag var 19 när jag fick min dotter. Pappan gjorde lumpen då, så jag bodde fortfarande hemma med min mamma under den tiden. Men så fort han blev klar fixa han jobb och vi flyttade till en egen treja. Min FP var den lägsta, så inte så mycket att hurra över. Men vi har klarat oss fint, utan att behöva soc.
    Nu är jag 21, jobbar och vi väntar vårat andra barn =)

• peachegirl

Jag är 20 med mitt första barn på 6 veckor, fyller 21 imorgon jag arbetade innan jag blev gravid och har då en riktigt bra FP och sambin arbetar, vi bor i en stor tvåa-lägenhet och har inga lån, då klarar man sig.
    Inga Lån=Rik

• myrla

Jag och min sambo lever på min förälldrar penning, han läser sista året på gymnasiet. vi har en stor tvåa men räkningar och mat tar alla pengar, men så länge det finns kärlek så funkar det.
    klart man kan ta hjälp av soc om det krisar, men man vill ju kunna försörja sitt barn sj. kan ju alltid jobba lite extra hoppas det löser sig!

• Sizin

när lillen blir 6 månader åå jag inte ammar längre ska jag börja jobba såå man slipper dom.. :) tror ingen vill riktigt leva på soc om jag ska vara ärlig..

Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?