• Lolilla

ångest ..... svårt att andas !!!

Anonym skrev 2008-08-31 14:14:12 följande:
    har nu haft ångest i ett år i början va de e inte så mkt kunde hantera de .... men nu i nästan tre veckor så har ja haft de varje dag hela tiden !!! tror att ja har något fel på mina lungor tycker att ja andas konstigt vet inte riktigt hur ja ska beskriva men de känns jätte konstigt känns som att ja andas fel och oregelbundet el e de så att de kan va min ångest som spöker ??? försöker säga till mig sj att de e bara e min ångest ! för när ja e upptagen med något så försvinner de !!någon med samma problem ?
    Låter ju som panikångest. Det bästa du kan göra är att göra en ordentlig undersökning så du _vet_ att det inte är något fysiskt fel på dig. Då blir det också lättare at slappna av
  • Lolilla

Anonym (123) skrev 2008-08-31 14:34:07 följande:

Det är säkert din ånesgt som spökar så var det för mej. jag tänkte precis som du men det går inte att andas oregelbundet eller fel för då hade kroppen sagt ifrån med att man tex svimmar. det är absolut inget farligt :)
    Problemet är att det faktiskt går att andas "fel". Det är ofta det man gör vid panikångest, med resultatet att man dra i sig för mycket syre. Sen blir man yr, får panik, drar i sig ännu mer syre osv osv Man är sin egen värsta fiende. Försök att bara slappna av ts, du kommer inte att dö
  • Lolilla
    Anonym skrev 2008-09-01 10:34:53 följande:
    det ända som egentligen fungerar för mig är att använda sig av avslappningsövningar. detta håller tillbaka det värsta attackerna med ångest ligger alltid och lurar... hur yttrar sig er "andningsångest" då?? själv så känns det som ni skriver, att man andas fel och en känsla av att inte få tillräckligt med luft, jag hyperventilerar inte snabbt men drar ständigt djupa andetag för att kompensera känslan av att inte få in tillräckligt med syre... detta gör det till slut ännu värre..man får tydligen fel ph i blodet och man blir yr mm. en ond cirkel...
    Precis så däör hade jag förut. Det som hjälpte mig var:
    1) Läkarundersökning. En ordentlig. Läkaren sa tom -om vi inte hittar något fysiskt fel på dig så får du kanske inse att det är psykiskt. (Detta var på tiden innan PA och lyckopiller var uppfunnet )
    2) Några år senare såg jag ett program med en läkare som pratade om Panikångest och förklarade det så här: (kortfattat)
    Hjärnan sänder ut felaktiga signaler som kroppen tolkar osm att det är något fel. När du låter ditt medvetna jag agera på dessa felaktiga signaler växer det sig starkare, eftersom du tror att det är sant. Det bästa botet är att gå enmot rädslan. Ignorera det. Ta det med en "klackspark". Då kommer dessa signaler att bli svagare och svagare.

Så det har varit min väg mot att bli av med skiten. Jag kan fortfarande få PA-attacker, men får inte "panik. Tycker mest att det är jobbigt. Lite luddig förklaring kanske men hoppas det kan hjälpa nån
  • Lolilla

Anonym (psyk) skrev 2008-10-13 15:33:25 följande:

Wow, "lustigt" att jag skulle läsa den här tråden just nu. Jag känner PRECIS som många av er beskriver. Jag tänker på min andning så gott som hela tiden, utom när jag är verkligen upptagen med någonting (t.ex. springer eller är riktigt engagerad i ett samtal). Jag blir yr i huvudet också och tänker att jag inte får tillräckligt med luft, så ofta liksom stannar jag upp och drar så djupa andetag jag kan, men det känns som om det inte räcker. Känns som om de flesta andetag är jättegrunda, som om de liksom viskar eller andas kort stötvis. Hmmm... Svårt att beskriva. Ibland andas jag ut och låter sedan bli att andas in på ganska länge, liksom håller andan, men efter en utandning, inte en inandning. Det är som om jag gör det för att ha kontroll på andningen. Skitjobbigt är det, när man känner att någonting som bara borde funka omedvetet har blivit någonting man sabbar genom att hela tiden tänka på och krångla med det.Har inte tänkt på det som ångest alls. Undrar om det är det det är. Tänker att det är stress. Bra idé att inte föda det genom att fixera sig mer och undvika saker, men lättare sagt än gjort. Har tidigare idag beställt läkartid och fått en om tio dagar sisådär. Jag tror inte att det är någonting rent fysiskt, utan hoppas snarare att bli remitterad till någon som kan hjälpa mig med avslappning e.dyl. Vet att jag inte borde sjukskriva mig eller avsäga mig saker, enligt teorin att det blir värre om man "går med på" det, men det är ju svårt när jag faktiskt är riktigt yr, när jag känner att jag nästan vinglar och ser dåligt.Tack för den här tråden i alla fall. Säg gärna till om ni också känner igen er i det jag skriver.Kanske bra om de anonyma namnger sig också, alltså väljer en "tillfällig signatur". Blir lite förvirrat med olika "Anonym".
    Att man blir "yr" beror faktiskt på att man drar i sig _för mycket_ luft. Och att som du säger sjukskriva sig och ge upp saker är faktiskt fel väg att gå. Då får du ännu mer tid på dig att tänka på hur "sjuk" du är och hur svårt du har att andas. Att du blir yr är inget farligt, om än obehagligt. Känner igen det du skriver så väl, men jag lovar, du kan bli av med det.
  • Lolilla

Anonym (psyk) skrev 2008-10-13 16:02:22 följande:

Du säger att det inte är farligt att vara yr. Om det nu beror på för mycket syre, finns det inga risker med det? Känns som om det borde finnas någon poäng med att kroppen varnar med yrsel. Om du menar att det inte är farligt alls, har du någon källa att hänvisa till?
    Ingen egentlig källa, mer än att läkare alltid säger att panikångest ju är _ofarligt_. Jag gissar på att det värsta som kan hända är att man svimmar och då lugnar ju andningen ner sig automatiskt.
  • Lolilla
    Anonym skrev 2008-10-13 20:01:48 följande:
    ja så där va jag jätte länge med andningen sen åkte ja på de här med att vara jämnt och ständigt trött och yr som börjar lätta lite nu för att ja har börjat intala mig sj att de e bra ångest och de einget och vara rädd för . men jag e så fruktansvärd spänd hela itden har så svårt för att koppla av så nu har jag fått som ilningar i huvudet som gör jätte ont som följer sen med huvudvärk . när man kommit igenom ett symptom så börjar ett annat!men man får aldrig ge upp aldrig !!! ja ska slå den här ångesten !och ni med vi kan göra det här tillsammans !
    Du kommer garanterat att klara det med den inställningen
    Du får börja se den som ett efterhängset bihang som du inte skräms av.
Svar på tråden ångest ..... svårt att andas !!!