Anonym (psyk) skrev 2008-10-13 15:33:25 följande:
Wow, "lustigt" att jag skulle läsa den här tråden just nu. Jag känner PRECIS som många av er beskriver. Jag tänker på min andning så gott som hela tiden, utom när jag är verkligen upptagen med någonting (t.ex. springer eller är riktigt engagerad i ett samtal). Jag blir yr i huvudet också och tänker att jag inte får tillräckligt med luft, så ofta liksom stannar jag upp och drar så djupa andetag jag kan, men det känns som om det inte räcker. Känns som om de flesta andetag är jättegrunda, som om de liksom viskar eller andas kort stötvis. Hmmm... Svårt att beskriva. Ibland andas jag ut och låter sedan bli att andas in på ganska länge, liksom håller andan, men efter en utandning, inte en inandning. Det är som om jag gör det för att ha kontroll på andningen. Skitjobbigt är det, när man känner att någonting som bara borde funka omedvetet har blivit någonting man sabbar genom att hela tiden tänka på och krångla med det.Har inte tänkt på det som ångest alls. Undrar om det är det det är. Tänker att det är stress. Bra idé att inte föda det genom att fixera sig mer och undvika saker, men lättare sagt än gjort. Har tidigare idag beställt läkartid och fått en om tio dagar sisådär. Jag tror inte att det är någonting rent fysiskt, utan hoppas snarare att bli remitterad till någon som kan hjälpa mig med avslappning e.dyl. Vet att jag inte borde sjukskriva mig eller avsäga mig saker, enligt teorin att det blir värre om man "går med på" det, men det är ju svårt när jag faktiskt är riktigt yr, när jag känner att jag nästan vinglar och ser dåligt.Tack för den här tråden i alla fall. Säg gärna till om ni också känner igen er i det jag skriver.Kanske bra om de anonyma namnger sig också, alltså väljer en "tillfällig signatur". Blir lite förvirrat med olika "Anonym".
Att man blir "yr" beror faktiskt på att man drar i sig _för mycket_ luft. Och att som du säger sjukskriva sig och ge upp saker är faktiskt fel väg att gå. Då får du ännu mer tid på dig att tänka på hur "sjuk" du är och hur svårt du har att andas. Att du blir yr är inget farligt, om än obehagligt. Känner igen det du skriver så väl, men jag lovar, du kan bli av med det.