• Anonym

ångest ..... svårt att andas !!!

har nu haft ångest i ett år i början va de e inte så mkt kunde hantera de .... men nu i nästan tre veckor så har ja haft de varje dag hela tiden !!! tror att ja har något fel på mina lungor tycker att ja andas konstigt vet inte riktigt hur ja ska beskriva men de känns jätte konstigt känns som att ja andas fel och oregelbundet el e de så att de kan va min ångest som spöker ??? försöker säga till mig sj att de e bara e min ångest ! för när ja e upptagen med något så försvinner de !!
    någon med samma problem ?

• Svar på tråden ångest ..... svårt att andas !!!
  • Lolilla
    Anonym skrev 2008-08-31 14:14:12 följande:
    har nu haft ångest i ett år i början va de e inte så mkt kunde hantera de .... men nu i nästan tre veckor så har ja haft de varje dag hela tiden !!! tror att ja har något fel på mina lungor tycker att ja andas konstigt vet inte riktigt hur ja ska beskriva men de känns jätte konstigt känns som att ja andas fel och oregelbundet el e de så att de kan va min ångest som spöker ??? försöker säga till mig sj att de e bara e min ångest ! för när ja e upptagen med något så försvinner de !!någon med samma problem ?
    Låter ju som panikångest. Det bästa du kan göra är att göra en ordentlig undersökning så du _vet_ att det inte är något fysiskt fel på dig. Då blir det också lättare at slappna av
  • Anonym (123)

Det är säkert din ånesgt som spökar så var det för mej. jag tänkte precis som du men det går inte att andas oregelbundet eller fel för då hade kroppen sagt ifrån med att man tex svimmar. det är absolut inget farligt :)

• Anonym

ja de har du ju faktiskt rätt i !!! de e så jobbigt för hela tiden tänker ja på hur ja andas !!! blir galen vet hur ja ska få bort de .

gjorde över 20 blodprov för någon vecka sen för mitt bilirubin va för högt men de kunde inte hitta något fel sen har ja även gjort ekg de va oxå bra ( pga hjärtklappning )

• Lolilla

Anonym (123) skrev 2008-08-31 14:34:07 följande:

Det är säkert din ånesgt som spökar så var det för mej. jag tänkte precis som du men det går inte att andas oregelbundet eller fel för då hade kroppen sagt ifrån med att man tex svimmar. det är absolut inget farligt :)
    Problemet är att det faktiskt går att andas "fel". Det är ofta det man gör vid panikångest, med resultatet att man dra i sig för mycket syre. Sen blir man yr, får panik, drar i sig ännu mer syre osv osv Man är sin egen värsta fiende. Försök att bara slappna av ts, du kommer inte att dö
  • Anonym

ja jo innerst inne vet ja de men ja önska bara de kunde släppa nu har de verkligen varit hela dan vet inte hur ja ska andas för att de ska bli som vanligt blir tokig nu !!!!! försökjte även gå ut med lillan till lekparken för att tänka på annat men nä !!!

• Anonym (123)

vet du i vilka sitvationer den uppstår? om du undviker saker som du tycker e jobbigt osv. det enda sättet att bli starkare är att utsätta sig för det som är jobbigt. Själv hade jag jätte mycket undvikande beteenden som framkallade den, men genom att utsätta sig för det jobbiga om och om igen till slut inser man att det inte var så farligt som man trodde och man vinner över räddslan för ångest handlar mest om räddsla, man oroar upp sig för nått och så kommer ångesten och så lägger man på 100 olika skrämande tankar å så får man panik. det är bara att ta det lungt och acceptera att den kommer och säga till sig själv att det är inte farligt. som min psykolog säger man ska bara kunna vinka Hej och acceptera att den kommer. Men visst är det svårt det tog mej lång tid och den kommer och går idag med men med hjälp har jag lärt mej att hantera den bättre.

• Anonym

Usch, vad jobbigt... jag hade det också så och det är så jobbigt och så själ ångesten kraft och energi. Jag blev av med den efter ca 48ggr hos psykoterapeut. Jättedyrt men väl värt ändå. Nu har jag frid i själen och kan leva nomralt igen. Ofta bottnar ångesten i din egen barndom... och det kan man behöva hjälp att reflektera fram. Låter krångligt men en psykoteapeut är att rekommendera. I mitt fall hade jag brist på trygghet i barndomen som nu hann ifatt mig på något konstigt vis...

• Anonym

känner igen mig i det du beskriver och kallar andningsångest. jag mår skit av det oxå oftast flera dagar hela dagar periodvis. man tvivlar på att det är ångest och inget farligt och andningen uppslukar ens tankar helt. jag är dessutom gravid i vecka 20 och undrar hur barnet påverkas av all min ångest. jag äter paroxetin 10 mg, hade nog igentligen behövt öka dosen men oroar mig för barnet...hur ska man stå ut??

kram på er alla som kämpar med samma skit!!

• Anonym

oj ja hade oxå tänkt och försöka få en till så småningom men ska de fortsätta så här så vet ja inte . ja går hos en kurator har precis börjat få se om de hjälper något vill helst undvika medecin om de går .
    fick tom ringa min pappa förrut så han fick komma ner höll på och få en panikattck blidde så rädd men så fort han kom lugna ja ner som tur va !!!
    men så här kan ja inte hålla på nu e ja så trött på de här !!!!!!

• Anonym

oj ja hade oxå tänkt och försöka få en till så småningom men ska de fortsätta så här så vet ja inte . ja går hos en kurator har precis börjat få se om de hjälper något vill helst undvika medecin om de går .
    fick tom ringa min pappa förrut så han fick komma ner höll på och få en panikattck blidde så rädd men så fort han kom lugna ja ner som tur va !!!
    men så här kan ja inte hålla på nu e ja så trött på de här !!!!!!

Svar på tråden ångest ..... svårt att andas !!!