ångest ..... svårt att andas !!!
Jag rekommenderar kognitiv terapi hos en psykolog (privat eller hos vårdcentral). Jag fick tips och råd som hjälpt mig i ångest och i panikattacker, t.ex. "Andas i fyrkant". LÅter himla fånigt, men det är ett praktiskt sätt som hjälper en att andas så hela atacken inte eskalerar när man känner att man får svårt att andas osv.
Fokusera på en fyrkant när du känner andningsproblemen komma, t.ex. en dörr, en bok, ett fönster eller bara i sinnet.
* Andas in och låt ögnonen följa linjen från första hörnet till det andra på fyrkanten och räkna tyst till 5.
* Håll andan och räkna till 5 från det andra hörnet till det tredje.
* Andas ut och räkna till 5 från det tredje hörnet till det fjärde.
* Börja om från första hörnet och fortsätt att "andas i fyrkant" tills andningen känns kontrollerad.
Mycket att lösningen till problemet gäller att lära sig hitta signalerna och situationer, tankar eller vad det är som triggar beteendet och som utlöser det. Är det exempelvis när du tänkt på ditt jobb, på framtiden, på en relation etc. som ångesten kommer? Om man kan komma underfund med det kan man även förutse när ångesten ska komma och vara "beredd" mer eller mindre, och även börja bearbeta sina problem.
Hoppas det hjälper lite, ingen ska behöva ha ångest, det går inte att leva med.