Dolda fel, hjälp!
Kan säga direkt att någon friskrivningsklausul går inte att få till, då ni som säljare är ansvariga för dolda fel upp till 10 år efter säljtidpunkten..
Mvh M G
Kan säga direkt att någon friskrivningsklausul går inte att få till, då ni som säljare är ansvariga för dolda fel upp till 10 år efter säljtidpunkten..
Mvh M G
Micke... Som du själv ser har även TS någon bekant som hade en friskrivningsklausul, som revs upp 20 år senare i rätten...
SÅ alla jurister som var inblandade i vårt husköp hade alltså fel när de förklarade för förra ägarna att det inte gick att förhandla bort?? De sade nämligen att du kan skriva hur många friskrivningsklausuler du vill, men det kommer ej att hålla i rätten, eftersom säljaren har ett ansvar för just dolda fel upp tills 10 år efter..
Sen till saken här då.. TS har redan sålt fastigheten, och att fabricera en klausul i efterhand, efter ett genomfört köp, är föga troligt att det har någon som helst effekt...
Att de som köpte huset hade en undersökningsskyldighet, ja det var ju rent klantigt att ej anlita en besiktningsman.. MEN även säljaren ska kunna bevisa att denne ej kände till skadorna, som i detta fallet handlar om ett badrum.. SÅ det faller lika mycket på båda parterna att kunna bevisa sin sak...
Finns det nu tydliga bevis som talar för att TS skulle vetat detta, och att de undlät sig att upplysa nya ägarna, då är det ett dolt fel..
Mvh M G
Det är väl knappast OT att diskutera just friskrivningsklausuler, då det är en stor del av vad TS frågar om???
Jag vet bara vad våra advokater sade, och då var det både våra och säljarnas advokater, de var fullständigt eniga om att detta är bortkastat, då det vid rättslig prövning är tämligen simpelt att riva upp.. Dolda fel är just dolda fel, som egentligen både gamla och nya ägare har skyldigheter kring...
Köparen har en undersökningsskyldighet, likväl som att säljaren har skyldighet att uppge alla kända fel..
Att köparna inte har besiktigat innan, är iofs synd, men beroende på skadorna och vad deras hantverkare kommit fram till, så kanske det finns utrymme för köparen att hävda att säljaren visst hade kännedom, men undlät att säga något??
OBS!! Jag vill inte att det vänds till att jag hävdar detta, det är en frågeställning...
Mvh M G