• MaryD

Macaroni and cheese?!

Hur gör man det? Någon som har ett "riktigt amerikanskt" recept?

• Svar på tråden Macaroni and cheese?!
  • Loren

Jag har ett jättebra enkelt recept (från makens mamma...) men jag kan det inte helt i huvudet. Det är typ bara en ostsås på smör, mjöl, mjölk och riven ost (gärna olika sorter, cheddar, lite parmesan etc, lite senapspulver och lite cayenne, lite salt om det behövs. Blada med kokta makaroner (ska vara mycket såsigt) riven ost över och in i ugnen. Kan återkomma med mer exakt.

• MaryD

Kan man inte på nåt simpelt sätt bara göra det i kastrull, mån tro?

• MaryD
    Loren skrev 2008-09-01 10:17:17 följande:
    Jag har ett jättebra enkelt recept (från makens mamma...) men jag kan det inte helt i huvudet. Det är typ bara en ostsås på smör, mjöl, mjölk och riven ost (gärna olika sorter, cheddar, lite parmesan etc, lite senapspulver och lite cayenne, lite salt om det behövs. Blada med kokta makaroner (ska vara mycket såsigt) riven ost över och in i ugnen. Kan återkomma med mer exakt.
    Do it
  • Loren

Man kan göra det bara i kastrull, precis på samma sätt - men det blir smaskigare om det får stå i ugnen i typ 20 min.

• MaryD

Äter man det rätt upp och ner? Eller gör man någon sås till eller dyl?

• Lemice

Jo, självklart kan du göra det men då blir det inte på "riktigt amerkianskt" vis

Om vi inte har så mycket tid så brukar jag göra en ostsås smör, mjöl, mjölk och riven ost (helst cheddar /går även bra att blanda olika ostsorter) lite senap och lite salt

Koka makaronerna, häll över ostsåsen, blanda och stö lite parmesan över

• Mrs Moneybags

Man kan göra det både i kastrull ungefär som stuvade makaroner med massvis av amerikans cheddarost i eller i ugnen.
    Det här är en jättebra receptsida där man också kan ändra till vårt mätsystem "Metric" http//www.allrecipes.com

• Cia o krabaten

ostsåsen räcker väl?
    problemet är att få så gul-orange ostsås som de har i usa.
    de har lite andra ostar än vi har, men annars kan du ju fuska och ta keldas färdiga ostsås!

• Loren

Det ska vara MYCKET ostsås, så någon mer sås behövs inte. Klart att det går att ta Keldas färdiga ostsås, men det blir inte alls lika gott...

Svar på tråden Macaroni and cheese?!