• kokoskärlek med bubblor

Jätteläskig vinylmatta i lägenhet vi funderar på. Vad göra?

Startat lite trådar innan om våra eventuella lägenhetsköp
    Fortsätter tjata:
    Hittat (ytterligare en..) fin lägenhet som skulle passa oss. Inget stort behöver göras, förutom golvet som är lika med en smärre katastrof..
    Det är en så kallad vinylmatta..
    Frågor:
    - Är en sådan svår att få bort?
    - Vad kan det tänkas att det finns under den? (den är i köket+hallen). Om det är parkett eller liknande - går det då att få rent och snyggt på ett smidigt sätt?
    - Om det INTE är ett snyggt golv under - kan man lägga in en ny (snyggare..) vinylmatta själv då? Är det jätte svårt?

Här kommer en bild på hur det ser ut...
    www.familjeliv.se/hem/kokoskarlek_med_bubblor/galleri.php

• Svar på tråden Jätteläskig vinylmatta i lägenhet vi funderar på. Vad göra?
  • Flickan Gud Glömde

Är väl bara att lägga parket över? Om man nu vill ha det.
    Då blir det inte svårt, bara klicka samman över den gamla mattan.
    Det gjorde vi.

• Pallas

Huvvaligen, vad jag läste fel! Jag läste vinylfitta!

Nej, det är inte särskilt svårt att få bort den, men det kabn krävas en hel del underarbete sedan, beroende på hur den är ditsatt och i vilken kvalitet den är. Är det trä under går det bra att skrapa bort limrester och slipa. Är det inte det jämnar man till underlaget och lägger nytt golv. Lägga vinyl är knepigt, men går bra att göra själv om man är lite händig. Klickgolv är ju ett annat alternativ och klinkers ytterligare ett.

Flickan Gud Glömde skrev 2008-09-01 10:56:54 följande:

Är väl bara att lägga parket över? Om man nu vill ha det.Då blir det inte svårt, bara klicka samman över den gamla mattan.Det gjorde vi.
    Mm..men frågan är om inte det blir dyrt..
    Lägenheten vi kommer köpa ska vi ha i 2-3 år och är inte jättesugna på att lägga ner pengar på den. Bara göra den möjlig att vistas i om man säger så
    Kan tänka mig att rummet är 15-20 kvm
  • Pallas

Man kan också köpa vinylrutor som klistras på rakt ovanpå den befintliga mattan. Inte så dyrt och lätt att göra själv.

Pallas skrev 2008-09-01 11:00:27 följande:
    Huvvaligen, vad jag läste fel! Jag läste vinylfitta! Nej, det är inte särskilt svårt att få bort den, men det kabn krävas en hel del underarbete sedan, beroende på hur den är ditsatt och i vilken kvalitet den är. Är det trä under går det bra att skrapa bort limrester och slipa. Är det inte det jämnar man till underlaget och lägger nytt golv. Lägga vinyl är knepigt, men går bra att göra själv om man är lite händig. Klickgolv är ju ett annat alternativ och klinkers ytterligare ett.
    Haha ja det hade varit riktigt läskigt

Så OM det är typ parkett under så kan det gå att få snyggt för typ..en liiiten summa?
    Vad är klickgolv?
  • Pallas

Mja, liten summa vet jag inte, det kostar ju att antingen ta dit någon som slipar eller att hyra maskin och göra det själv. Sedan ska golvet lackas minst tre gånger med superstark lack, som inte är billig. Några tusen går det allt loss på, samt arbete.

Klickgolv är laminatgolv som är ganska enkelt att lägga själv. Som ett pussel ungefär.

• Pallas

Vet inte var man hittar billiga vinylplattor, men du kan säkert fråga i någon golvbutik för att få en uppfattning om vad det skulle kosta. Sökte lite på nätet, men fick ingen kanonträff på billiga golvplattor.

Svar på tråden Jätteläskig vinylmatta i lägenhet vi funderar på. Vad göra?